Voi olla, että ei ihan pienet määrät banaaninkuoria riitä kasvihuoneenkokoisessa tilassa. Kannattaa pistää yöksi, kun ovet ja ikkunat on kiinni.
Sininen tomaatti. Epäilen kyllä että punasia tulee, niinkuin kaikista muistakin joista ois pitänyt tulla erikoisen värisiä 
Minkä niminen tuo siniseksi oletettu on? Dancing with Smurfs olisi kiva hankinta ensi vuodelle ![]()
Mikä näille mun tomaateille on yhtäkkiä tullut? Ne näyttää aika kauheilta. Kellastuneet ja osa lehdistä violetit? Apua…
Kylmä?
Jos on violetteja täpliä, niin sitten se magnesiumin puute voisi taas sopia diagnoosiksi. Milläs sivulla se hieno linkki nyt olikaan ja kuka sen laittoi? Se missä oli kuvia eri ravinteiden puutoksista ja taudeista.
Olisko ne jo kasvihuoneessa saaneet kylmää? Se violetti ei ole kai täplinä vaan ihan lehtiä on muuttunut violeteiksi. Mutta lähinnä keltaisiksi ja vaaleanvihreiksi…
Minä sitä kylmää siksi juuri ehdottelin, kun yleensä omat tomaatin taimeni ovat vaihtaneet lilaa väritystä ylleen kun istuttaa paikoilleen alkukesästä ja jos yöllä vielä on vilpoisaa, protestoivat jonkun päivän, kunnes tottuvat. Muistelin myös, että teillä siellä pohjoisessa on ollut kylmiä öitä, joten heti olisin iskemässä kylmyyden piikkiin muutoksia.
Kyllä mulla on ollut täällä etelämpänä kasvarissa parin viikon sisällä 5 astetta, on kyllä unohtunut ovi auki joku yö. Mulla on kennolevyhuone, josta sanotaan, että voi pari astetta pitää lämpimämpänä yöllä, lasi ja muovi ei auta kovinkaan paljon. Kuvasta kyllä tulee mieleen juuri ne ulos ilman peittoa jääneet loppukesän tomaatit. Hengissä ne kuitenkin ovat ja jatkavat kasvuaan, mutta varo, etteivät saa lisää kylmää.
Tumbling Tom Redistä on tullut jo muutama pikku tomaatti, kasvihuoneessa näyttäisivät nyt ensimmäisenä kypsyvän Marmande superior ja Tangella. Kirsikkatomaateissa ei näy vielä mitään punastumista. Ulkona enimmäisenä näyttäisi kypsyvän Rocket.
paapelo: sattuisi ajallisesti kyllä yhteen noiden kylmien öiden kanssa. Saattaa hyvinkin olla nyt siinä syy. Onkohan ne nyt sitten vioittuneet, vai elpyisikö ne vielä? Mietin myös lannoitusta kun nyt ekaa kertaa on sellaiset laatikot joissa pohjalla 20-30 cm hevosen p*skaa ja kuvittelin sen riittävän koko kesäksi. Onko lannoituskin pielessä? Liikaa/liian vähän??
Kreeta-Eulaalia: Pitää vissiin alkaa jo jotain lämmitintä katselemaan. Heinäkuussa. Toivottavasti jokunen tomaatti saadaan. Kukat ja raakileet vaikuttavat ihan ok:lta…
Mulla on 8 (kirsikka)tomaatintaimea kasvarissa, 4 Ildiä ja 4 Sweet100. Satoa on tullut jo ihan kiitettävästi ja äsken tuossa miehelle sanoinkin, että pitäisi tehdä enemmän tomaattiruokia. Onneksi lapset tykkäävät syödä kirsikkatomaatteja myös suoraan puskista 
Itse olen pitänyt useampana päivänä ovet kokonaan kiinni. Kasvarissa on 2 autom.ikkunanavaajalla toimivaa ikkunaa ja eipä ole tänäänkään ikkunat juuri auki olleet. Hirveeeen kylmää ollut
. Toki on siellä puolensakin, ei tarvitse jatkuvasti kastella.
Yay. Krimiläiset ovat elossa ja työntävät raakileita, mutta kooltaan vielä aika pieniä - kuin kirsikkatomaatteja… Ruukussa ei ehkä kylliksi voimaa, mutta en halua ylilannoittaakaan.
Valmiina ostetussa amppelitomaatissa on tasainen sadonkorjuu meneillään. Maku OK, mutta ei mikään erikoinen - voittaa kaupan tomaatit, mutta ensi vuonna kylvän kirsikkatomaatit kaikki alusta asti siemenstä, en tukeudu mihinkään valmistaimiin…
Chernomor. Edelleen parhaimman makuinen lajike mitä mulla on 
Näyttääkin herkulliselta. Mistä olet siemenet hankkinut?
Eikös Chernamor ole sama kuin Black Sea man?
Haluaisko joku jo tässä vaiheessa ensi kevääksi tomaatinsiemeniä? Ekalle ilmoittautujalle voin laittaa kirjettä postiin
!
Minulle kelpaa, muutamakin riittää
Mitä lajeja kasvatat?
Seemnestä pari vuotta sitten. Näköjään vieläkin myynnissä http://www.seemnemaailm.ee/index.php?GID=13595