Oon kertonut miljoona kertaa, mutta minulla oli ensimmäisistä tomaatintaimista toinen ulkona toukokuussa, kun oli lämmintä. Pituuskasvu hidastui ja taimi näytti hyvältä. Toinen samaan aikaan kylvetty samaa lajiketta oleva oli sisällä. Ulkona olleeseen, vaikka sekin otettiin sisälle kun säät viileni, ei tullut koko kesänä yhtä ainoatakaan kunnollista tomaattia. Kaikki kukat, joita tuli kyllä paljon, olivat epämuodostuneita ja niistä ei tullut tomaatteja, vaan vihreitä mykeröitä. Loppukesästä tuli yksi lähes pyöreähkö tomaatin tapainen, joka muuttui jopa keltaiseksi (ei kuitenkaan ikinä punaiseksi).
Tämän traumaattisen kokemuksen jälkeen meillä tomaatintaimet pysyy siis lämpimässä.
Mitä tulee niskansa taittaneeseen tomaattiin, niin olen itsekin joskus taittanut niskan taimelta, kun olen siementä mennyt irrottamaan. Taimi sinnitteli valojen alla muiden kanssa, kun en raaskinut raukkaa heittää poiskaan. Kasvatti sirkkalehtiä seuraavan lehden (hitaasti tosin) ja jatkoi kasvuaan. Ihan hyvä taimi siitäkin tuli.
Emo- näyttäis kuin sun taimissa ei olis kasvupistettä? Se kyllä hidastaa kasvua…
Kävin tuolla vanhassa keskustelussa Tomaatti-2 katselemassa edellisen vuoden kevättouhuja ja olen näköjään viime vuonna jakanut ilosanomaani tomaateista seuraavasti: ´tomaatin siitepöly ei idä liian kylmässä, eikä hedelmät kypsy alle +16 asteessa. Siksi suositetaan yli +16 asteen lämpöä kasvariin. Tietenkin ne sitten jäätyy alle nollassa.
Lannoituksesta vielä - latva sykeröityy ja lehtien väri muuttuu jos on liikaa lannoitettu. Sitten kastellaan vain vedellä, kunnes lehdet suoristuu (se ei tapahdu saman päivän aikana). Jos alalehdet alkaa kellastua pienillä taimilla, on se sen merkki, että se siirtää typpeä alalehdiltä latvaan –> lisää lannoittamista. Ei se ole vaikeata. Pitää seurata kasvin merkkejä, ravinnetarve vaihtelee kesän, kasvun ja hedelmien suhteessa.´ (sivuilla 527-547).
Suhvikin siellä kovaa oli vannomassa, ettei tänä vuonna aio enää ollenkaan kasvattaa tomaatteja…
Olihan mullakin viime keväänä tosi pieniä tomaatteja vielä toukokuun 12.päivä, vasta ekakerran koulittu, mutta niin niistäkin vain satoa tuli sitten elokuusta lokakuulle. Siksipä laitoinkin noita kirsikkatomaatteja vähän aikaisemmin tänä vuonna, että on sitten sitä naposteltavaakin. Yleensä mun tomskut menee pakkaseen murskaksi talven varalle. Perinteisesti olen kylvöt aloittanut maaliskuun vikalla viikolla ja ulkotomaatit huhtikuun ekalla viikolla. Kasvatusaika on piisannut ennen kasvihuoneen saamistakin.
Emo, eihän viikko ole vielä pitkä aika. Taimipolot kasvattelevat nyt juurta. Kohta tulee lehtiäkin, ootapa vain. Reilun viikon verran mullakin nuo huonelämmössä olleet tomaatit möllöttivät sirkkalehtivaiheessa.
Nobile
Ekmanska - mä kylvin viime vuonna 8.4 ja 22.4 ja kaikista tuli hyvin satoa…mutta olihan vuosikin aivan erinomaisen aurinkoinen, siitä kaikki riippuu.
Mä otin tomskun siemeniä talteen ihan perus k-kaupun irtotomaateista eli pitää koittaa laittaa niitä multiin, jos jotain satoa mahdollisesti tulisi.
Anopilta saan kasvarinkin jonka hän sai syksyllä hänen isänsä serkulta:) Eli lajikkeista ei ole mitään hajua, mutta nyt on mahdollisuus edes kokeilla tomaatin kasvatusta.
Tuo taksun viesti tomaatin epämiellyttävistä vaikutuksista herätti mielenkiinnon, sillä mulle on melkein aina tomaatti tehnyt ko vaikutuksen, kuitenkin olen sitä syönyt. Olen kyllä aina ajatellut että olen jollain tavalla allerginen sille, sillä saman vaikutuksen saavat aikaan kiiwi, banaani, punajuuri… ja herne on pahin (sen vaikutukset tuntuvat korvissa asti, niitä alkaa kutittamaan ym ja sitä on pakko syödä siitä huolimatta ). Ja herne ja punajuuri ovat ainakin olleet sitä omaa kasvattia. Vähän sivusi tomaattiketjusta, mutta kiva tietää, että vielä ei ole liian myöhäistä laittaa tomaatin siemeniä itämään.
No niin, tässä ois sit vähän listaa mitä tänävuonna on meillä kasvamassa:
-Black from tula, 5 taimea
-Sub arctic plenty, 3 taimea
-Violetti tomsku, 10 vauva taimea, varmaan puolet tekee vielä harakirit
-Gardeners delight kirsikkatomsku, 2 taimea
- hundreds & thousands amppelitomsku, 6 taimea
-punainen pihvitomsku, 1 taimi
-venäläinen ruukkutomaatti, 4 taimea
-oranssi härän sydän, 1 taimi
-valkoinen tomaatti (white beauty&toista siementä sekasin) 12 vauvataimea, takuulla näistäkin puolet död.
-päärynätomskua, väri epävarma, luultavasti punaista, 3 taimea
Ja multiin meni vielä tänään, 6 siementä kutakin:
-Pink pear, päärynätomsku
-Black pear, päärynätomsku
-Yellow plum, luumutomaatti
-Black plum, luumutomaatti
-Yellow cherry, kirsikkatomsku
-Black cherry, kirsikkatomsku
Sekä lisää punaista pihvitomskua…
Oiskohan tässä jo yhden 3 henkisen perheen tarpeiksi? Ja tietty ne taimet mitä oon luvannut sukulaisille ja yhdelle ystävällekkin
Saa poikansa kanssa sit napostaa itse kasvatettua tomskua…
joo viimevuonna kirvasinkin kun taimet ei ollut ihan parhaimpia, mutta ei niissä sit ollutkaan ripsiäisiä… kyllä mä usein oon vannonu vaikka mitä… varsinki jos kiukuttaa… tomaatteja kuitenki kylvän joka vuosi… annaw ihmettelin suuresti viime vuonna kun ei raha kelvannut?? et vastannut viesteihini? mutta vissiin sain sitten taimet ilmaiseksi…
Tämmötteitä puskee
Tomaatin taimia…vieläkö itäis black cherry…
mä oon niin kade noista paapelon nupuista!
aha, kato Suhvi, ei täällä rahalla pelata…!
Ookoo… älä hermostu…
hitaasti kiiruhtajakin sai tänään leikellyksi maitopurkit tomaattiruukuiksi ja nostetuksi mullan parvekkeelta kylpyhuoneen lattialle lämmittelemään. kovin oli kylmäksi päässyt, kun talvi ehti tulla takaisin mutta eiköhän huomenna jo ole niin lämmintä, että uskaltaa ensimmäiset koulia. kasvulehteä jo väsäävät.
Suhvi - eiku unohtu siitä tämä virnenaama täällä pentissähän ei saa ollenkaan mainita sanaa raha, paitsi nyt postimaksut, ja nehän nyt ei kummoset ole pienten taimien lähetyksessä…
Mun pikkiriikkiset tomaatintaimet istuu tällä hetkellä taimimullassa ~10cm ruukuissaan. Meneekö ihan metsään jos nyt, kun ovat alkaneet muodostamaan ensimmäisiä lehtiään sirkkalehtien jälkeen, alan varovasti lannottamaan niitä aina välillä? Mulla on tollasta vaaleanpunaista lannotetta joka laitetaan kasteluveteen.
lannoittasin ihan laimeasti, sittenkö koulit niin sitä kananpaskaa voi pikkasen laittaa ruukun pohjalle
No nuo on jo kerran koulittu, eli seuraava osoite olisi sitten ämpäri…
no sitten lannoita vaan… ämpärin pohjalle sit paskaa
Kovin ovat vaaleita. Juuret eivät ole vielä tavoittaneet pohjakerroksen lannotteita.
Miten ihmeessä teillä voi olla noin suuria taimia jo?? mulla ei vaan kasva ei…koulein ne siis maitopurkkeihin Kekkilän kukkamultaan (siementen istutus kun tapahtui taimimultaan). Mutta ei ne vaan kasva. Mietein sitä kylmää kasvualustaakin, mutta ei tuossa eteläikkunalla nyt niin kylmää tosiaan pitäisi olla…
Pitäisikö minun alkaa lannoittamaan noita miedosti? Maitopurkin pohjalle laitoin kyllä kanankakkaa noin ruokalusikallisen, mutta eivät ne siihen vielä yllä… Ja luulisi tuon Kekkilän kukkamullankin riittävän kun on lannoitettua? vai olenko väärässä? Mulla olisi tuollaista substral kasviravinnetta, kävisikö se? kiittäen taas paljolta…