no huh huh, nuon isot taimet pitäis jo hopusti saada kasvihuoneeseen, valo alkaa loppua. Ainakin mulla on aina käynyt tuos vaiheessa, että ovat venähtäneet metrin mittaisiksi, vaikka ovatkin puolet harvemmassa. Välissä on aina chilin pikkutaimia, mutta on teillä mahottoman isot ikkunat kun nuin kasvaa…
Olet Mairé muuten onnistunut löytämään laatikot, jotka rimmaa maitopurkkien kanssa…ei ole helppoa.
Eka tomaatti oli itänyt 3,5 vuorokaudessa, Sweet100! Olinpas onnellinen. Näytin isännälle, että tästä pienestä keltaisesta sirkkalehtityypistä syödään ensi kesänä tomaatteja! On se aina yhtä ihme vaan.
Voi kun jossain myytäiskin hyvää lannoitetta tomskuille, vähemmän typpeä, enemmän fosforia! Luonnonlannoitteella (marjalannoite) mennään vissiin taas.
Aika pitkiksi nuo ehtivät venyä, vaikka huomattavasti myöhemmin kylvin kuin aikaisempina vuosina. Tänään lisäsin valotehoakin tuplaten. Toukokuussa olisi tarkoitus siirtää kasvariin pienen lisälämmittimen turvin.
Iiks, nuo omatkin ottaneet ihme pyrähdyksen tässä vuorokauden aikana huomasin juuri kun tukitikkuja ihmettelin, ovat menneet reilusti jo niiden yli!!
Toivon totisesti, että ilmat lauhtuu tämän kuun aikana kunnolla, että saisin taas tämän kuun lopussa nuo kokonaan parvekkeelle
Kuinkas tuo karaiseminen, jos ulkona on esimerkiksi vain 5 astetta lämmintä ja pitäis sisältä kantaa kasvihuoneeseen. Eikö ne kärsi siinä matkalla? Vai pitääkö ne suojata jollain? Kasvihuoneeseen meinasin istuttaa toukokuun alussa mutta näillä keleillä taitaa jäädä haaveeksi. On vaan osa jo niin pitkiä että jotain nyt pitäis kehitellä kasvun hidastamiseksi. Mietin jo autotallia johon saisi lämmityksen mutta siellä olisi öisin ja pilvisellä säällä vain n. 12 astetta. Taitaa olla liian kylmä.
ei ne siinä matkalla mitään kärsi. Meilla on tallissa +16, mutta toi +12 on kyllä melko kylmä
Thompson&Morgan vastaili, kun valitin tyhjästä siemenpussista seuraavasti:
Thank you for your email. Please accept my apologies for the delay in responding.
I am sorry to learn that your seed packet contains less seed than it should.
Every care is taken by our team to ensure that all packets are filled correctly and fortunately such errors rarely occur. However, I appreciate how frustrating it can be to have to get in touch when things don’t go according to plan. I am sorry that it has been necessary.
Please accept my apologies for any inconvenience this has caused. I have arranged for a replacement to be sent as soon as possible. I expect this to be within 10 days.
I hope this has resolved your query. Please don’t hesitate to contact me again if I can be of any further assistance. I’ll be happy to help.
ELI ovat hyvin monta kertaa erittäin sorry, ja saan postissa uudet siemenet…
siis jee black cherrystä näkyy lenkin alkua… ehkä se itääki… olis pitänyt älytä laittaa varataimia myös supersweet 100
Tumpeloinen, sinuna en lannoittaisi vielä tomskuja, jos olet kukkamultaan ne koulinut - sehän sisältää ravinteita kohtuulailla. Taimesi taitavat kasvattaa nyt juuria, kun isoon purkkiin siirsit ja vasta sitten alkaa taimien kasvu. Malta vaan odottaa…
Olemme me kasvihörhöt muuten hassua porukkaa; ensin hätäilemme kylvöjen kans ja vuosi vuodelta aiemmin kylvämme. Sitten huhtikuussa olemme siinä keltaisessa nesteessä niiden taimiemme kanssa, kun kasvavat liian isoiksi liian nopeaan ja mietimme, miten saisimme kasvua hidastettua. =)
Ja ihan samanlainen olen itsekin, hieman sain tosin tänä vuonna porrastettua tomskunkylvöjä, että ei ole niin monta roikaletta nyt tulossa.
Tomaattilannoitetta kaipaili annesurfs; tilasin viime keväänä tomaateille, kurkuille, mansikoille ja marjapensaillekin sopivaa lannoitetta exoticin nettimyynnistä. Lannoite on kahdessa purkissa; toisessa typpipitoisempaa ja toisessa kaliumpitoisempaa. Ja sitten vaan ohjeen mukaan sekoitetaan sopivassa suhteessa ja oikeassa kasvuvaiheessa lannoitetta kasteluveteen. Hyvin kasvoivat ja tuottivat satoa ja mikä parasta, maistuivat myös hyvälle. En tiedä löytyiskö sitä lannoitetta muualta.
OOO - kylvö lautalle 1.4 ja tänään näkyy jo sirkkataimen alkua! Aikaisin kaikista: Black Prince (mikä neekeri lieneekään…)
Suhvi, niillä kestää paljon kauemmin tulla esiin mullasta. Ai niin, multa on AINA viileämpää kuin ympäröivä ilma, jos purkkia ei ole peitetty muovilla tai lasilla. Veden haihtuminen mullan pinnalta jäähdyttää!
Lollipop- Onko se lannoite Nutriforten kaksi osaista Tomaatti- ja mansikkaravinnetta?
Nutriforte tuo maahan myös perliittiä ja myy sitä 50 l säkeissä.
on mulla kelmu päällä, välillä otan pois vähäksi aikaa, ovat aurinkoisimmalla puolella, siirsin eilen… purkki oli vähän aikaa myös patterin päällä… mä en oo koskaan viitsinyt lautalle kylvää, saisin kuitenki lajit sekaisin jollain ihme konstilla
Genesee, oli se (piti käydä kurkkaamassa, kun en muistanut valmistajaa).
miten olinkaan unohtanut kylvää sub artic plentyä… sitä siis vielä multaan ja lisää super sweet 100 :sta… sit saa mun kylvöt olla tomaateista siinä…
TÄNNEPÄIN ylimääräiset tomskun taimet - kääk mulla kuoli, paprikat ei.
ANNAW!!! Vieläkö ehtis uus kylvö tai siis mä tein sen jo, mutta mitä tuumaat??
itse olen kylvänyt toispäivänä perustomaatit kasvihuoneeseen, ensi viikolla lähtee ulos istutettavat tomskut, joita en halua ylikokoisiksi ennen pihalle vientiä. Se tapahtuu joskus ennen juhannusta, jos ilmat sallii.
Täälläkin olen kylvänyt vikoja tomskuja vasta. Ehkä ei tule satoa ihan superaikaisin, mutta ennen halloja kerkeää hyvin saamaan satoa.
KIITOS ja kumarrus pika-pikavastauksesta!!
Muoks. mä samperi sit varmaan ihan tosissaan kastelen niitä liikaa, lapiolla päähän mua klonks.
itsetuhoinen ei tomaattienkaan takia kannata olla…
Koulimispäivä oli tänään