Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Kaksi viikkoa sitten kylvetyistä 18:sta lajikeesta on vain yksi vielä itämättä. Jopa 2005 hankitut Jaune Flammeen siemenet itivät ensimmäsiten joukossa ja viime kesänä kerätyt viimeisimpinä. Siementen tuoreus ei siis aina takaa nopeaa itämistä

Meilläkin jo muutama tomskun niska pilkistää lecasoran seasta. Lisää siemeniä tulossa kun erehdyin ihan vahingossa katsastamaan lajiketarjontaa muutamasta paikasta;)

Lasiverannalla talvehtinut tomsku on paleltunut ja kupsahtanut kun tyttären kaveri laittoi ulko oven melkein kiinni:(

Tomaatit kylvin tänään. Lajikkeita 18, joista suurin osa kirsikkatomaatteja. Runkotomaatteja erk, lumileopard, tigerella black russian. Paljon jäi huoukettelevia lajikkeita kylvämättä, mutta viimevuoden kokemuksen perusteella oli pakko karsia.

Balconi Yellow ainakin on sellanen pieni, tiheä mutta ei kovin roikkuva. Ehtii hyvin ulkokasviksikin huhtikuun alussa kylvettynä. Nopea kehittymään, aina ekat tomaatit tässä lajikkeessa. Olen laittanut 3 tainta isoon ulkoruukkuun, tuettuna ylöspäin.

Tuohon tomaattien itämiseen sellaisia kokemuksia, että jopa 90-luvun siemenet taimettuu vielä, joskin hitaammin.

mää kitkuttelen vielä maaliskuun puoleen väliin, ennenku kylvän, ei niitä puolentoista metrin roiskoja pysty kunnolla istuttaan ilman että katkeilee…

Mikä lajike on aikaisin tomaatti? Nyt on iskenyt tomaatin viljely viuhka, rääppiäiskirjeestä otin muutamia siemeniä ja ne on itäneet jo. Jos tekisi sellaisen muovi virityksen liiterin seinustalla ja kokeilisi tomaatin kasvatusta. Pitäisi olla jokin sellainen lajike joka kypsyy aikaisin.

tomaatit kypsyy kukinnasta noin 2 kk kuluttua (täällä etelässä). Pitäis pyrkiä siihen, että ulosistutusvaiheessa on vähintään kukkia, mutta mielellään pieniä raakileita lyhyen kesän paikoilla. Ja kylvö2-2,5 kk ennen kukinnan alkua… Muutoin ne on aika samanlaisia. Itse pidän nopeimpina Sibiriaa, pieniä kääpiöitä eli esim. Balconi Yellow, Tumbler… Nämä ovat aikaisia siksi, että jäävät pieniksi ja siten kukinta alkaa aikaisin.

Ainakin minun keltainen päärynätomaattilajike on tukea vaativa, joko runko- tai osittain pensastavana kasvatettava. Jätin itse muutaman sivuverson kasvamaan ja hyvin tuotti satoa. Mutta ehkä niitä on muitakin päärynätomskuja, lajikkeita kun on valtavasti.

Ja minulla nopeimmin satoa on tuottanut Maskotka.

Violetit kirsikkatomskut koulittu !

Tässä Tiny Tin, kylvetty 17.1. Missä vaiheessa pitäisi siirtää isompaan ruukkuun, meinasin pari viikkoa antaa olla vielä tuossa

Oops, jäi tekstit pois. Siis Tiny Tin kylvetty 17.1., väri on hieman outo tuon ledin takia. Pitäisikö missä vaiheessa laittaa isompaan ruukkuun, meinasin odotella vielä pari viikkoa

tuonkokoiset olen koulinu suoraan maitopurkin puolikkaaseen. Se riittää seuraavaksi neljäksi viikoksi.

näin aioin tehdä, tuo on suurin eikä vielä juuria ole valtavasti. Maitopurkin pohjaankin on syytä tehdä muutama reikä? Mihin maitopurkin jälkeen, kasvariin meinasin vasta vapun aikoihin, lämmitin kyllä minulla on, mutta joskus on huhtikuun lopulla koviakin pakkasia. Ämpäreihin meinasin loppusijoituspaikkaa kasvarissa, tietysti niitäkin voi siirtää sisätiloihin tarvittaessa, onko ne seuraavat, kun maitopurkit jäävät pieniksi?

mä oon ton kokoset koulinu 1,5 litran melkein kokonaisiin purkkeihin ja ämpäreihin sitte heti sen jälkeen…

Jos ei juuria vielä paljoa ole, en vielä kovin suureen purkkiin siirtäis, mutta jos juuret ovat kasvaneet purkin pohjaan asti kunnolla, niin laita vaan suurempaan. Minulla ovat olleet n. litran purkissa kasvariin siirtämiseen asti, joskus olen isompaankin vielä laittanut, jos on ollut tilaa ja itsellä virtaa…

Omat tomaatinsiemeneni (osa) pääsivät vasta äsken multaan, loput ehkä viikon kuluttua, paitsi yksi maskotkan taimi on jo terhakkaalla alulla.

Mie pidän huhtikuun kasvariin istuttamiseen asti noin litran ruukuissa. Kanankakkaa n.0,5dl jokaisen pohjalla.

Tänään kylvin muutaman tomskun lisää kun tuli tilaus. German giant, delicious, sugar baby, sun cherry (sun goldin punainen sisko),champion, garden peach, sun sugar ja lillians yellow heirloom. Osan laitan ulos kasvamaan kasvimaalle ja osa menee vesiviljelyyn kasvariin. Kuola valuu jo kun odotan sitä ihanaa tuoksua mitä taimista lähteepi:)

Hei,  mitä lajiketta suosittelette minun laittavan  itämään?  Tomaatit tulevat kasvihuoneeseen IV-vyöhykkeellä.  Esikasvatus tietysti ensin ikkunalla sisällä, sitten lasitetulla kuistilla.  Minulla oli viime vuonna Sun Gold-nimistä minitomaattia, se oli tosi hyvää.  Toisena lajina oli muistaakseni Tanskan vienti, mutta en oikein tykästynyt… Haluaisin kokeilla jotain makeaa ja aikaista runkotomaattia, ei ihan pienikokoista.  Vois se tietty olla pensaskin, kunhan hedelmät eivä olisi ihan pieniä.
Ehdotuksia, kiitos !!

Gardener’s Delight, maailman parhaan makuiseksi tituleerattu. Runkotomaatti, hedelmät 2-4 cm