Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

tomaatteja 3 kahden hinnalla, 40 eri sorttia Impectalla: http://www.impecta.se/sv/artiklar/gronsaker/fruktgronsaker/tomat/index.html
Vielä ei ole kiire kylvää. Minä kylvän vasta maaliskuun puolivälin jälkeen.

Tanskan vientiä ja tiny tiniä löysin kaupasta. Aiempien vuosien siemiäkin olisi, mutta tykkään kokeilla aina jotain sellaista, mitä en ole ennen kasvattanut. Molemmat sopivat avomaalle. Tänään aion vielä kylvää.

Mull oli noita viime vuonna. Ihan kohtuumäärän sain tomskuja aloittelijana.

Ei olisi saanut katsoa tuota annaw:n linkkaamaa sivustoa, sillä nyt mun on aivan pakko saada noita Voyagen siemeniä.

Kai tässä on liityttävä Anonyymeihin Tomaattiholisteihin, ettei mopo karkaa käsistä.

Tomaatin siemeniä alkaa olla jo aivan liikaa; mopo on jo karannut käsistä:) Tänään tarttui taas uusi pussi mukaan Sweet 100F1. En tajua minne mahdun näiden taimien kanssa sitten huhtikuussa…

Hyvä täällä hekotella teidän keulimisiin, kun itse polo en ole vielä aloittanutkaan ja on siis edessäpäin.

En miekää ole aloittanut. Tomaatin taimia jo raakileineen sai torilta. Mutta se hinta, se yhteishintahinta kasvihuoneen viidakoksi tekevälle määrälle taimia.

Mie jo kurkin, että näkyykö nuppuja;)

ei teillä Myskimalva ole mikään kiire kun kuukauden päästä valoa on jo enemmän kuin etelässä

Hyvä juttu, kiitos annaw. Vähän olen ollut jalka oven raossa kyttäämässä että joko joko. Mut nyt voin hyvillä mielin huokaista vielä hetken.

Genesee, minä liityn myös AT:hin (eli niihin tomaattiholisteihin…). Joks syksy päätän ,että ei enää yhtä paljon lajeja ja taimia ensi vuonna ja joka kevät autuaallisesti unohdan päätökseni.
Mutta sitä voyagea en taida tänä vuonna laittaa, en saanut hyvin onnistumaan - olivat erittäin herkkiä homehtumaan tai muuten vaan menemään pehmeiksi ja samaa sanoivat kaksi ystävääni, jotka myös sitä kokeilivat. Mutta aina kannatta yrittää, kuten mottoni on!
Onnistuneita kokemuksia on sen sijaan mm. seuraavista: Shirley, tomatoberry, sungold, tumling tom,  kelt. päärynätomaatti, tigerella, outdoor girl, maskotka, matina, tiny tim ja härän sydän. Tänä vuonna em. lisäksi laitan gardener´s delightia ja black cherryä - siis ainakin. Tulee kasvariin melkoinen viidakko taas, ihanaa .
Ja tuo sungold on kyllä ollut makein, mitä olen maistanut, nam.
Suurin osa on vielä kylvämättä, nyt viikonloppuna laitan vähäsen taas. Koitan porrastaa kylvöjäkin, niin satokausikin on sitten pidempi. Eka maskotka on kylvetty pari viikkoa sitten, se on muutenkin aikainen ja varma, siitä kerään sitten kesän ensimmäiset herkut.

Pistin multiin muhimaan Tumbling tom rediä ja Tumbling Tigeria.

Aiemmin päivällä koulin Maskotkan taimet maitotölkkeihin ja ai jotta, pääsin sekunneissa kesään, kun pieni hipsuttelu vapautti ilmaan aina niin ihanaisen tomaatin tuoksun :slight_smile:

Kiitos tiedosta Lollipop. Voin nyt unohtaa sen Voyagen, sillä epäilinkin sen olevan samanlainen kuin kerran kasvattamani Purple Calabash, joka kypsyi niin epätasaisesti, että puolet oli vielä vihreää, toisen puolen ollessa ylikypsää ja pehmennyttä.

Eri lajikkeiden siemeniä on mulla jo laatikossa niin paljon, etten saisi enää uusia ostaa, kun en ole vielä ehtinyt kasvattamaan kaikkia mitä olen tähän mennessä haalinut.
Nyt on kaikkien täksi kaudeksi kylvettyjen lajikkeiden siemeniä itänyt. Joitakin vanhimpia kylvin useita ja ne tietenkin itivät niin hyvin, että taimia on liikaa.
Alun perin miettimäni lista muuttui kylvettäessä. Tämän vuoden lajikkeet ovat siis: Benewah,Black Cherry, Black Plum, Grandma Mary’‘s Paste, Green Grape, Gregori’‘s Altai, Grub’‘s Mystery Green, Jaune Flammee, Kimberly, Neves Azorean Red, Ola Polka, Orange Russian 117, Pruden’‘s Purple, Rosalita, Shellenberg’'s Favorite, Stupice, Sun Gold Hybrid ja Yellow Brandywine .
En kyllä tiedä mihin saan ne kaikki mahtumaan.

Viikko sitten kylvin ja nyt suurin osa jo pinnalla.

Lajikkeet:sungold, gardener´s delight, ildi, black cerry. balkoni yellow,

venus,bloopy buthcer,gojdkrone, roma, ingas, gold königin. tiny tim. maja, vilma, erk, lumileobard, tigerella ja black russian. Lisäksi vielä yksi nimetön.

Kurpa sinullahan on vissiin hyvä lisävalo kun jo nyt kurkistelet nuppuja;) Minulla vielä ihan vaaveja sirkkalehtivaiheessa. Tänään viritän lisävalolle lisävaloa ja siirrän viileään eteiseen vankistumaan.

Suunnittelin laittaa jokusen mansikan kasvimaalle mutta höh ei minulla ollutkaan outdoor girlin siementä tms. Laitan ainakin 2 kirsikkaa jotka ovat aikaisia sadon tuotannossa mutta mutta…

olisikos kellään antaa siemeniä jostain “ulko” tomskusta joka ei olisi kirsikka kokoa. Vaihtareita löytyy kaikissa kooissa ja väreissä:)

On miulla hyvä valo, mutta teitä vaan kiusasin tuolla nuppujutulla. Ei sentään vielä;D

Mistäs sitä Maskotkaa saa ostaa, sanoiko joku, että se on parasta? Vai joku Pere…? Molemmat tuntemattomia suuruuksia.

Löysin Prismasta Sweet100 ja SunGoldin siemeniä, hyvä juttu.

Kuukausi täytyy vielä kylvökättä hillitä Vaikeaa on.

Maskotka on hyvä perustomaatti; aikainen, satoisa, ei tautiherkkä ja makukin ihan hyvä, ei mikään makea sungoldin tms. veroinen, mutta hyvä kummiskin. Pensastomaatti, joka on tuettava, pitkät rennot varret. Kuuluu ainakin Nelsonin siemenvalikoimaan, joten minä löysin paikallisesta rautakaupasta…

Maskotkaa minäkin viime kesän perusteella voisin suositella. Kahdesta puskasta tuli läjäpäin tomaattia ja ainakin omani olivat sen verran makeita, että lapset pitivät niitä ihan karkkeina :slight_smile:

Itse taisin tilata jostain kotolaisesta nettiputiikista, nimeä en vain enään muista laisinkaan.

Floora, minulla ois vielä muutama Outdoor girlin siemen - niemen perusteella ainakin kuvittelisin, että pärjäisi ulkona jossain päin Suomea… minä sitä olen kasvattanut kasvarissa, kun kesä on niin lyhyt.