Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

Iih, kyllä on jo niin kevät-fiilikset päällänsä, etten taida malttaa odottaa noiden kylvöjen kanssa enää vaan laitan kyllä tänään pari siementä multiin. Se olis sitte kasvulampun ostonkin paikka…

mikäs muu on tosi makee ku sun gold? pitäs saaha joku tosi makee vielä… ja en muutes ikinä enään laita moneymakeria…

voi olla niin että mää tungen siemenet multiin jo het kuun alusta… ei jaksa oottaa!

Onko kokemusta lajikkeista Green Zebra, Rambling Red Stripe ja Lizzano F1?

Raralta talvella tilasin, vaikuttivat hauskoilta ja maukkailta…

Suhvi, Sungoldin kanssa tasamakea on Suncherry. Se on se punainen vastine Sungoldille :slight_smile:

Suhvi, kertoisitko, mikä moneymakerissa mätti? En ole sitä ikinä kokeillut, mutta ajatuksissa jo kävi, kun matinan siemeniä en meinannut enää saada. Mutta onneksi sitten sain kuitenkin vielä.

Minä kun haluan aina myös kunnon runkotomaatteja kasvihuoneen tilankäytön takia. Ne on ihanan järjestyksellisiä verrattuna pensastomaatteihin. Sungoldit kasvaa myös kiltisti kapeessa tilassa.

Joskus aikaisemmin viljelin outdoor girliä, se on pensastomaatti. Oli kyllä satoisa ja hyvän makuinen. Saattaa olla että oli hiukkasen parempi maultaan kuin matina. Mutta kasvihuone oli ihan viidakko :smiley: Pakko niistäkin oli joskus muutama sivuverso poistaa.

Ensi syksynä kerään matinan siemeniä talteen, kun sitä ei enää myydä.

laitan lollipopille yskäriä…

Makeita kirsikkatomaatteja ovat sun goldin lisäksi chocolate cherry.sun sugar ja sweet hundred tai siitä paranneltu versio sweet million. Minulta liikenee vielä muutama siemen jos Suhvi haluat :slight_smile: Nämä ovat kaikki aika aikaisia ja optimioloissa tuottavat satoa 56-65vrk kylvöstä joten jollei kunnon lisävaloa ole niin kannattaa vielä odotella että arska paistaa pidempään ja siltikkin lisävaloa tarjota.Itsellä kyllä jo kaikki kylvetty ja olen juuri tekemässä viileään valosaan lampun alle tilaa taimille:) Olen itse huomannut että vankemmat taimet tulee kun valoa on reilusti ja viileähkössä paikassa kasvattaa:)

ne oli pahan makusia, ei muuta vikaa… sub artic plenty on yks hyvistä… ja severnaja maljutka… tigerella olis kans kiva viljellä mutta ei oo kokaan tehny ku muutaman tomaatin niin en laita tänä vuonna… mitäs muita raitasia on?

ja pitäs viritellä jonkin sortin valo, kun sais toi ukko aikaseksi…

No minulla on pieni kokoiseksi jäävä kirsikkatomaatti Tumbling tiger, se on raidallinen, mutta koska ekaa kertaa kokeilen, ei ole tietoa mausta :slight_smile:

Mikä/mitkä runkotomaatit sopii aloittelijalle? Viime kesänä ensi kertaa kokeilin kasvihuoneviljelyä, mutta kun kasvarini valmistui vasta kesän lopussa, en ehtinyt saada montaa kypsää tomaattia… Sweet satasta laitan kasvamaan, (onko tämä nyt pensastomaattia…?), mutta hyvästä korkeasta lajikkeesta haluaisin vinkkejä!

JeAnel, oletko kurkannut tuolta  Tomaatti / Kasvihuone: Lajikkeet, Ominaisuudet olisiko siellä hyviä vinkkejä ?

sweet 100 on runkotomaatti.

Just ruotsalaisilla sivuilla kehuttiin ulkotomaateiksi lajikkeita: Pachino, Alaska, Outdoor girl, Tigerella ja Stupice.

Kirsikkatomaateista en tiedä, mutta normaalikokoisissa tomaateissa näyttää myynnissä olevan enää hyvin vähän runkotomaatteja. Hirveästi myydään pensastomaatteja ja ns. ruukkutomaatteja. Kotimaisista luetteloista tosin oon vaan katsonut.

Onkos toi sweet 100 kirsikkatomaatti?

Sweet 100 on makea, satoisa pienihedelmäinen kirsikkatomaatti. Kasvaa korkeaksi. Minulla ollut sitä monena vuonna, viime kesänä se mielestäni oli menettänyt maustaan makeutta selkeästi joten nyt ostin kaupasta uudet siemenet tulevaa kesää varten (ihan Prismasta löytyi). Yleensä kerään siemenet itse, joten varmaan oli jo liikaa risteytynyt muiden kanssa ja se vaikutti makuun.

No niinpäs onkin tuo Sweet 100 runkotomaatti ja sehän mulle sopii hyvin. Kattelin tuota linkkiä lajikkeista, mutta tuntui tulevan runsaudenpula. :slight_smile: Tuota sweet100 tuttava suositteli, nyt vielä mietin korkeaa peruslajiketta ja yhtä pensasta…

Shirley on hyvä perustomaatti (runko). Ei ole tautiherkkä js msku hyvä. Minun jokavuotinen perustomsku.

Siis maku hyvä…

Kiitos Lollipop, laitan nimen muistiin vastaisen varalle. Onko kuinka satoisa? Aikainen vai myöhäinen?

On satoisa. Ei niitä aikaisimpia, mutta hyvin ehtii satoa tehdä. Kylvän helmi-maaliskuun vaihteessa, satoa heinä-elokuussa, hyvissä olosuhteissa ehkä aiemminkin.