kaikki lajikkeethan voi kasvattaa runkotomaateksi, otetaan vain sivuversot pois. Mulla ei ole tullut kokeiltua montaakaan pensastomaatiksi osoittautunutta lajiketta, vain vanha lajike Bonita, Super Roma, Tumbler, Magus Kobar. Ne ei vain jaksa kasvaa korkeutta vaan pyrkii kovasti sivuversoja kasvattamaan.
Thompson&Morganin sivuilla ainakin on kerrottu, onko tomaatti runko (Cordon) vai pensaslajike (Bush) tai sopiva ruukkuviljelyyn (Basket). Runkotomaatteja on selvästi eniten.
ei oikein onnistu tuo runkotomaatiksi kasvatus kaikista lajikkeista… jotkut lajikkeet kun väkisi alkavat jakautumaan moneen ‘osaa’ jo matalalta!
Mun pitäis lähteä tästä kaupoille multaa ostamaan. On vielä jonkin verran kaktus- ja kukkamultaa jäljellä (+perliittiä ja vermikuliittiä), mutta ei mitään sen muhevampaa. Voiskohan tompsujen siemeniä laittaa kaktus-kukkamulta mixiin? Toi kaktusmulta on mun mielestä hieman liian hiekkaista. Laitan noita keltasia päärynätomaatteja (pensas).
Tomaatteja on kasvutavaltaan kahdenlaisia; determinantteja, jotka tiettyyn mittaan päästyään lopettavat kasvunsa ja indeterminantteja, jotka jatkavat kasvuaan niin kauan kuin olosuhteet sallivat. Determinantteja kasvatetaan pensaana eikä niistä tarvitse poistaa varkaita eikä niitä tarvitse latvoa, koska kasvu yleensä pysähtyy ajoissa. Indeterminantit ovat yleensä niitä ns. runkotomaatteja, mutta niistäkään ei ole ihan pakko poistaa varkaita, jos tila ja olosuhteet sallivat runsaan kasvun.
Determinantteja lajikkeita näyttäisi olevan vähemmän kaupan kuin noita indeterminantteja; mun siemenkokoelmasta on n. 1/5 determinantteja. Annawn mainitsemista lajikkeista kaikki muut paitsi Magus Kobar on determinantteja, eli siksi ne eivät kasva pituutta.
hyvä selitys Genesee…!!!
Tässä pari Maskotkaa, ylempi kolmisirkkainen ja alempi kaksisirkkainen, vertailun vuoksi. Kyllähän tuo vaikuttaa omaan silmääni ainakin rotevammalta ja nopeammin kasvaa, kuin kaksi sirkkainen sisarensa. Ja samalla hoidolla ja valolla ovat olleet ![]()

24.2 kylvetyt Tumbling tom redit itäneet ![]()
Paapelolla jo hianot tomskutaimet. Minulla ihan sirkkalehdet vielä mutta viritin lisävaloa ja oletan että alkavat kasvattamaan uusia lehtiä että tulevat oikean tomskuntaimen näköisiksi:) Vähän saattoivat ottaa nokkiinsa kun viileään siirsin nuo kasvamaan mutta eiköhän kasvuun lähde taas:)
Nuo ovatkin aikaisimmat jotka kylvin hetkellisessä mielenhäiriössä, jota kylvökuumeeksikin voinee kutsua ![]()
Vasta itäneitä ovat loput, juuri tänään olivat itäneet Tumbling Tigerit
Kolmea lajia taidan tänävuonna vain kasvattaa, kun on noita kaikenmoisia muitakin tilaa havittelemassa ![]()
Viikolloppuna alkaapi tomaattikylvöt 
черри вишня красная (Cherry Red)
Don Kihot
Shokoladny
Orange Banana
Black Pear
Giant Lemon
Polfast
Orange Beef Heart
Orange
Mustlane
Cuor Di Bue Pink
Nyt taimina on Green Zebra, Chernomor ja violetti kirsikka
Ihan pienen pieni nupun alku näkyvissä;)
Eilen kylvetty tomaatit, en pystynyt enään pidätteleen itteäni… katotaan sitte toukokuus kuinka ottaa päähän ![]()
Tälläisiä tänä vuonna:
Black pear
Cherrola
Sungold
Sidruni hiid
Sweet bunch
Super sweet 100
Vologda F1
Mustlane
Severnaja maljutka
Caramel yellow
Chocolate cherry
Sweet Cherry
Red cherry
Onkos tuosta Severnaja Maljutkasta kokemuksia?
Tomaatit tässä kunnossa.
-Nyt on kaikki tomskut kylvetty. Tänään kylvin vielä Maailma imen ja Ildin. En taida tänävuonna laittaa tota vihreää tomaattia, Emerald applea. Se oli kovin mauton ja oli vaikea erottaa millonka se oli kypsä
Onpa Kurpalla hyvän näköiset taimet.
Meikäläisen tomaatit on ihan ruipeloita noitten rinnalla.
Valoa niitten pitäisi olla saanut riittävästi ja tänään annoin kesteluvedessä vähän lisä lannoitetta jos nyt edes hiukan alkaisivat tukevoitumaan.
Onpa vain komiat taimet! Kyllähän nuo jo kohta nuputtaakin ![]()
Ja minä kun olin meinannut laittaa vain ja ainoastaan perinteistä, punaista kasvihuonetomssua ja sungoldia, niin hyötykasvikirjeestä tuli kuitenkin napattua keltaista päärynätomssua ja pihvitomaattia ![]()
Violetit kirsikkatomskut tän kokosia. En kyl kadu yhtään, että ostin terrasta ton 23w sprilaalilampun. Ei muuten tuu hujoppeja. Vien sen sitten autotalliin taimien kanssa, kun led-valo tulee postissa, toivottavasti ensiviikolla.
Tässä kaksi Black russianin tainta.Toinen niistä on aivan eri näköinen. Voiko ne olla noin erilaiset?
Siemenet on kaupasta ostettuja. Viidestä taimesta kaksi on tällaisia outoja, mitäköhän niistä tulee. Nyt oon kuitenkin sen verran utelias että en vielä poiskaan heitä.
Tuo keskimmäinen näyttäisi olevan selvästi jokin perunalehtinen lajike, joten Black Russian se ei ole. Ei kannata heittää pois, sillä perunalehtisissä on useita tosi hyviä lajikkeita.