hmm, minun tomaattini ovat mullassa vasta toista päivää, joten pitkä on matka noihin Kurpan kuvan tunnelmiin. Mutta pienen pieniä elonmerkkejä on minunkin kylvöksessä, joten ehkä tämä tästä vielä tomaattisadoksi muuttuu. Joskus.
kiitos Genesee, en olllut kuullutkaan sellaisista lajikkeista. Nyt odotan mielenkiinnolla mitä tulee.
Mulla oli viimevuonna 2kpl tollasia lajeja, Chernomor ja Black Pear. Chernomor on tosi hyvänmakuinen. Black Pearit kuoli
Eikös Outdoor Girl ole myös perunalehtinen, sopii myös avomaalle.
Itse en oikein lämmennyt kyseiselle tomaatille, mutta makuasioitahan nämä. ![]()

Toinen tammikuuta multaanlaitettu Totem F1 amppelimalli kukkii, eipä ole kukka iso mutta ei ole hedelmäkään.
Voi vitsi, nyt kyllä huomaa että paljon on oppimista meikäläisellä.
Noi mun rääpäleet on kylvetty vain viikko myöhemmin kuin Otskin kukkivat tomskut.
Toivottavasti mun black pearit pysyy hengissä sitte kun itävät ja mustlanen kans… noi oli ihan ´must have ´ tomaatteja…
En tosiaankaan tarkoittanut, että perunalehtisyys olisi tae hyvän makuisista tomaateista.
Ne lajikkeet mitä minulla on ollut on olleet hyvän makuisia, mutta harva itse kasvatettu on mun mielestäni ollut pahan makuinen. 
Viime kesänä uusista kokeiluista oli Kootenai kuitenkin todellinen pettymys, josta totesin ettei sitä kannata kasvattaa. Sääli kun oli niin aikainen ja tuotto hyvä puskan kokoon nähden, mutta tomaatit maistui samalle kuin ruokakaupan tomaatit, niin sellaisen kanssa ei viitsi vaivoitella.
Viimekesänä kokeilin monia aikaisia ja tänä vuonna päätin tähdätä enemmän hyvään makuun kuin aikaiseen satoon.
Tomskut ulkoilemassa partsilla viikonloppuna.
otski käyttää douppinkia!
Joo, loisteputki ja punainen kastelulannos mutta eiks ne oo sallittuja aineita tässä lajissa.
Melkein yöunet meni kun näin Otskin tomaatintaimet;) Siullahan on jo kypsiä toukokuun alussa.
Yhden amppelin meinasin ripustaa keittiöön ruokapöydän päälle mutta ei vissiin vielä Vappuna kypsät tipahtele lautaselle. Ja se kuva on otettu läheltä, ei ne taimet kummosia ole ja syksylläkään paljon kunnon saunavihtaa suurempia.
Kukinnasta kaksi kuukautta on laskettu aika;)
On komeita taimia Kurpalla ja Otskilla ja toiset vasta kylvää siemeniä. Miekään en ole kaikkia tomaatti laatuja vielä laittanut itään ja ekat on sellaisea 5cm tekevät ekoja oikeita lehtiä
Onpas otskilla jo hyvällä mallilla…Minulla on ensimmäiset oikeat lehdet tulleet lilians yellow heirloomiin:) Hyvä niin sillä siinä on pisin kasvatusaika…90vrk.
Meinasin tulla tänne revittelemään, miten mun tompsut on jo itäneet… Mutta nähtyäni pari kolme viimeistä sivua taidan pitää mykistynyttä hiljaiseloa. Hyvällä taimella on teidän tompsut…mutta että jo kukkivat 
Pitäisköhän se nyt tomaatin kylvämistäkin aikaistaa? Onhan nää kuvat ja höpöttelyt täällä niin innostavia! Mutta taitaa niistä runkotomaateista tulla niin hujoppeja, että millä niiden kanssa pärjää?? Ja mihinkäs mä ne pelargoniat sitten tyrkkään odottamaan hallojen loppumista, jos tomaatit pitäis saada aikaisemmin istutettua kasvariin??
Voipi olla, että muut kiireet järjestää asian niin, että en ehdi yhtään aikaisemmin, vaikka tässä nyt höpäjän.
Tomaatithan voi istuttaa vaikka kuinka paljon maan alle istutusvaiheessa.
Jeps, niin aina teenkin. Tomaatit lyhenee yli puolella istutusvaiheessa. Vaikeinta mun mielestä onkin ennen istutusta (pitkät hujopit ei meinaa mahtua mihinkään hyllyn väliin, vaan tarttis koko ikkunan yksin) ja varsinkin kun ne siirtää kasvihuoneeseen toinen käsi varressa ja toinen purkissa ja tietysti tuulee
ja viimeistään mä katkaisen sen taimen silloin, kun sitä istutan.
Nyt kyllä huomasin yhden helpotuksen, jota en ollut tajunnut. Meillä kun ei ole enää sitä kania, niin tomaatit voikin olla parvekkeella (koko seinän kokoinen ikkuna) suoraan lattialla, eikä niitä tarviikkaan nostaa enää ylemmäs hyllylle. Hyllyille mahtuu entistä enemmän matalia ;). Kiitos Kurppa
PS. Tupsua on kyllä välillä vieläkin ikävä, mutta toisaalta kukaan ei enää halua syödä mun taimia eikä krookuksia niin ahnaasti.