Lämpöpuhallin laitettu ajastimella yön ajaksi puhaltelemaan pahin kylmyys pois. Ei raski jättää satoa hallan uhriksi (tai eiväthän tomskut ihan heti palellu, mutta eivät kyllä kypsykään), kun on niin paljon nähnyt vaivaa tähän asti.
Pitääpä käydä katsomassa asteet, nyt en kyllä millään jaksais alkaa mitään viritellä…asteita +9, ei kai se pakkaselle mene, eilen ol +11, mutta kylmää on.
Meillä näyttää mittari nyt 7.9, mutta en viitsi lämppäriä virittää. Viitsinköhän ollenkaan tänä syksynä, kun satoa on niin vähän. Matinat on kyllä kypsiä melkein kaikki, muut raakileita.
Näin huonoa satoa ei ole kertaakaan aikaisemmin tullut, mutta ei se harmita. Aina joku kasvaa hyvin ja joku huonosti. Nyt oli tomaattien vuoro kasvaa huonosti.
Meillä oli yöllä 6,4 C alimmillaan. Viritin varmuuden vuoksi patterin kasvihuoneeseen, kun ensi yksi on ilmeisesti luvattu vielä kylmempää.
Eksootika
Red Cherry ja Money Maker
Kumpi näistä on oikean mallinen Tumbling Tom Red. Molemmat on kasvatettu samasta siemenerästä ja ovat kasvaneet koko ajan suunnilleen samoissa oloissa ja toinen pysyi pienenä ja kompaktina ja toisesta tuli hirveä roisko joka on kyllä tuottanut ihan kivasti. Molemmissa on samannäköiset ja makuiset tomaatit
Minun Tumbling Tomit ovat aina olleet tuon ylemmän rohjakkeen näköisiä.
Nää pienemmät ei tuota ihan yhtä pajon kuin tuo iso mutta ovat kyllä paljon nätimpiä.
Rosmariini&Timjami: Olen yrittänyt kopistella taimia, mutta näköjään en riittävästi ehtineeköhän enää muodostua raakileita, saati että ehtisivät kypsyä? Nyt kasvihuoneessa 8,4 astetta lämmintä, että kiireesti pitäisi viritellä jotain lämmitintä… Mukavaa tämä suomen “kesä”…
Kunhan laitan tänne ylös että minulla alkaa ensimmäinen “Tanskan vienti” tomaatti saada hieman punertavaa väriä. Olen myös sulkenut parvekkeen lasit kun alkaa olla niin kovin kylmä vaikka on myöhäis kesää.
Kaarna: Mulla amppeleissa roikkuu melkein samaa kuin sulla, eli Tumling Tom Yellow -lajiketta. Melko villiltähän noi näyttää.
Vieläkin väärän ostikon alla, mutta entäs tomaatit? Yhdessä tomaatissa on keltaisia laikkuja lehdissä,se kasvaa avomaalla. Riittääkö kun leikkaa huonot lehdet pois?
Ed. viesti siirretty toisaalta tähän.
Minä ainakin leikkaan kellastuneet lehdet pois.
Black russian, make, voimakas herkku
Vähän on parsitun näköinen mutta super hyvää! Ja sitä on paljon…
Eka kertaa kokeilussa bloody butcher, hurjasta nimestään huolimatta aika perus kamaa. Superaikaista lupailtiin, nooo… Kaverina tässä kaksi black cherryä
Keltaisia päärynöitä?!
Hahhah, sun keltaiset päärynät on sentään päärynänmuotoisia! Mulla ovat ihan pyöreitä, väristä en vielä tiedä. Ovatko hyvänmakuisia?
No ei ne ainakaan vanhalla tutulle päärynälle maita. Punaselle tomskulle tietty enemmän. Kai ne hiljoksiin palautuu puneseks ja keskikokoseks jos aina kerää itte siemenet vai kuinka? Siitä syystä ostin black russianin siemeniä taas uusia että saan varmasti lempitomaattini sellaisena kuin sen edellisiltä kesiltä muistan.
Nameja tomskuja saa nyt syödä päivittäin ja niin paljon kuin vatsa kestää…
Alhaalla Sungoldeja, siitä vasemmalle yksi Black Cherry, keltaisia Tumbling Tomeja, muutama Maskotka, isoin on Matina ja sen alapuolella Bloody Butchereita. Makeudessa on eroja, mutta kaikki oikein hyvänmakuisia. . Aika pieniksi tomaattini ovat jääneet tänä kesänä, mutta onneksi maku on kohdallaan…
Tää on kai Laukaus, nimilappu mystisesti kadonnut. En muista keneltä sain siemenet, mut kiitos kuitenkin.
Kupissa ainakin Supice, Thumbler, iso pun. on German Red Strawberry, ja keltasen pihvin nimeä en muista.