Tomaatinkasvatus on tänä vuonna onnistunut yli odotusten. Pelkästään tomaattisooseihin on mennyt 22 kiloa ja vähintään saman verran on käytetty tuoreena ja lisäksi monta kiloa lahjoitettu tutuille. Kompostiinkin on jo mennyt vaikka kuinka paljon hedelmiä kun ovat ehtineet pilaantua. Pakkasessa on pelkästään kirsikkatomaatteja nyt 5 kiloa.
Ja loppua ei vielä näy vaan puskissa notkuu vielä kymmeniä kiloja tomaatteja.
Pohjanmaa Kaunitar on ollut ensimmäistä kertaa kasvatuksessa ja ylittänyt kaikki odotukset kun satoaa ihan tolkuttomasti kuten kuvasta näkyy. Nyt nuo tertut roikkuu jo huoneen katossa.
Onneksi en luovuttanut vielä, nyt on ollut lämmintä ja tomaatit kypsyvät vauhdilla. Minustakin makuun on tullut parannusta viime viikkoina. On kyllä niin hyviä tomaatteja, että on sittenkin ollut vaivan arvoista.
Jewe, montako tomaatintaimea sinulla on kaikkinensa?
Lähes koko sato on tullut kasvihuoneen kolmestatoista runkotomaatista. Kaksi tainta floppasi lähes täydellisesti. Kirsikkatomaatteja ollut lisäksi seitsemässä amppelissa.
Jewe, Mikä sinulla on kasvualustana vai onko käytössä jokin vesiviljelysysteemi?
Ihan tavallinen kasvihuoneturve alustana ja kasvupenkeissä tomaatit kasvaa. Keväällä ja alkukesällä erittäin voimakas lannoitus päällä ja nyt menty jo kuukausi pelkällä vedellä kun en halua enää kasveja kasvattaa vaan kypsyttää lopusatoa. Tomaatintaimet muuttavat sisältä kasvihuoneeseen jo maaliskuussa ja tulevat siellä riittävän vahvoiksi kestämään voimasta lannoitusta toukokuusta lähtien. Uskoisin että näillä resepteillä tulee hyvä sato.
Viime vuonna töpeksin lähes koko jutun antamalla väärää ja liian voimakasta lannoitusta maaliskuussa ja vuoden kokonaissato jäi ehkä viidennekseen tästä vuodesta.
Eli minä olen istutusaikataulussa liian myöhässä ja lannoitan liian vähän tai sitten en vaan yksinkertaisesti osaa tätä kasvihuonehommaa, kun en saa kunnon satoa.
Ihan hyvin tulee tuoreena syötävää, mutta kun olisin halunnut säilöttävääkin.
Meillä tuli myös juuri passelisti tänä vuonna. Ei kylläkään pakkaseen, mutta ei sinne olisi mitään mahtunutkaan, kun siellä on jo raparperia, mustikkaa, mansikkaa, kesäkurpitsaa ja kanttarelleija ja pitää mahtua ruokatarpeitakin. Mökille lähtiessä keräsin mukaan ruokia ja napostelua varten ja kotiin tullessa oli kypsiä odottelemassa. Viimeisiä viedään nyt ja voisin sanoa, että ihan hyvä, itsellä tulee jo vähän korvista ulos, mutta lapset vaan rakastaa ja rakastaa tomaatteja, ei ne ikinä kyllästy
Ensi vuotta odotellessa, voisi kokeilla yhden Maskotkan tilalla jotain luumutomaattia.
Tomaatit kestävät erittäin voimakasta lannoitusta…mutta vain silloin kun taimet ovat riittävän vahvoja, hyväjuurisia ja olosuhteet muutenkin optimaaliset kasvihuoneessa.
Ulkona lannoitan kevyemmin ja satoa on tullut noin 30% vähemmän kuin huoneessa, mutta tänä vuonna tomaatteja ei ole ollut ulkona kuin yksi kirsikkatomaattiruukku.
Minusta tomaatintaimen tärkeimmän ajat ovat huhti-toukokuussa ja silloin tehdään kesän sato.
Suositelkaapa pensastomaattilajikkeita, varsinkin aikaisia sellaisia. Hakusessa ainakin joku hyvä kirsikkatomaatti. Ensimmäinen vuosi uuden kasvihuoneen kanssa opetti, että runkotomaattia on turha kuvitella reunustoilla kasvattavansa. Samoin kirsikkatomaatti (gardener’s delight) keskirivissä muiden välissä kasvoi holtittomasti komeaa vartta ja varasta puski lehdistäkin, mutta satoa tuli huonosti ja tertut pieniä. Sivustoille siis ilman muuta jotakin matalampaa, koska tuesta huolimatta katkeilevat kerpeleet nuo runkotomaatit kun latvaan tulee painoa.
Runkotomaateille olen laittanut narut katosta, ja kiedon latvoja nauruihin sitä mukaa kun kasvavat. Eivät katkeile, jos vain muistaa kietoa…
Ei pidä unohtaa kasvihuoneen valo-olosuhteita. Meidän kasvari on aukeassa, valoisassa paikassa ja näyttää että kasvit tykkäävät. Varjoa ei tule kuin hieman illalla.
Nyt näitä alkaa tulla päivittäin:
Vasemmalla ylhäällä Stupiceja, vieressä black cherryjä. Keskellä israelilaisia terttukirsikoita ja Ildejä. Alareunassa supersweettejä ja oikealla kulhossa Incas F1 ja yksi tigerella.
Niin, ja sweet chocolate paprikoita, Lombardoja ja Aji Cristaleita, ja onhan siellä Hungarian hot waxejakin!
Wau kyssis! Oot saanut hienot sweet chocolatetkin! mulla katkesi 1. oksa jossa isoin paprika roikku -kypsyttelin sisällä ja nyt se on jääkaapissa paripäivää kunnes päätyy parempiin suihin.
Sweet chocolateja tulossa vaikka kuinka paljon,on syöty vihreinäkin.
Tomaatteja ei pystytä kahdestaan syömään niin paljon kuin tulee neljästä runkotomaatista ja kolmesta ministä.
Kyllä juippii. Mummulle annetut jämätaimet on kaks kertaa niin korkeita kun mun tomaatit kasvarissa, ja net on ihan vihreitä ja paljon raakileita, ja ne kasvaa suurimman aikaa varjossa. Mummot kertokaa salaisuutenne!!
Tänään maistoin ekaa kertaa Sweet chocolatea, tykkään kovasti. Kivan rapsakka, ei kovin makea, ja sisuksen väri on tumman oranssinen.
Keneltähän mä sain muutaman siemenen? Yksi taimi vaan selvis kasvariin asti.
Kaisaliisa: Sepä se, kaarihuoneessa ei sitä latvaa saa kattoon sidottua mitenkään järkevästi, tulee ensin katto vastaan ja ainoa vaihtoehto olis kai antaa rungon kasvaa kattoa myöten ja sitoa kaaren huipulle, mutta ehkä on viisaampi vain koittaa kasvatella jotain matalempaa sivummalla. Keskellä onnistuu sitten runkotomaatitkin. Kasvihuonekurkut tosin huitelee siellä kaaren huipulla ihan omineen, kun en tajua miten niitä kuuluis trimmata…
Mulla on kymmmenkunta runkotomaattia, joilla meidän kuusi henkeä plus pari lemmikkijyrsijää pärjäilee nyt hyvin. Viime kesänä oli kyllä tomaatteja paremmin, nyt ei oikein riitä mihinkään ruuan laittoon. Meillä kuitenkin on pari antaumuksellista kasvissyöjää, jotka hoitelevat suurimman osan sadosta naamaansa ennen kuin toiset ehtivät edes käsittämään sellaista mahdollisuutta.
Mulla on kolme tumbleriamppelia, joista olen tänä vuonna yrittänyt pitää puoleni, mutta silti ei ole sisälle asti saatu kuin ihan muutama pikkutomaatti, ne syödään suoraan puskasta. Viime vuonna luulin, etteivät tuota mitään, mutta kun valitin asiaa ääneeni, paljastui, että olin ollut vaan liian hidas Mukavaa, ettei turhaa työtä ole tehnyt, eikä yksin itselleen.
Olisiko kenelläkään enää jäljellä vanhan Golden Jubileen-siemeniä. Sitähän ei enää vuosiin ole saanut mistään ja oli mielestäni paras oranssi iso tomaatti. Suureksi kasvava, mutta teki kantaan tosi ison arpeutuman ja siksi se ei ilmeisesti ammattilaisillakaan onnistunut. (Kauneushan on katsojan silmissä)
Nykyiset oranssit eivät ainakaan mulla ole kasvaneet niin suuriksi. Tiedä sitten taantuuko sekin, jos vuosi tolkulla käytää omia siemeniä? Olisin kiitollinen muutamasta siemenestä. Muuten tämä vuosi kaikesta kylmyydestä huolimatta on ollut tosi satoisa tomaattien suhteen. Liekö kylmä kevät karaissut niitä
Mistäköhän johtuu että Tumbling Tom Redissä ei ole siemeniä. Olen yrittänyt kerätä ensi vuodeksi siemeniä talteen mutta olen avannut reilut parikymmentä tomaattia siementen toivossa ja siemeniä on ollut kahdessa, toisessa 4 ja toisessa 6.