Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 3, Suljettu

50cm väli pitää ainakin taimissa olla.

Olen mie keittänyt useamman 5l kattilallisen sosetta ja syöty päivittäin.

Ulkosalla isoissa astioissa talon eteläseinustalla on tomaattini, toinen on viinimarjatomaatti, mutta toinen joku isompi. Tämä isompi on tehnyt satoa mukavasti, nytkin ulkona kypsyviä ja paljon raakileita. Viinimarjatomaattiin tulee kukkia, mutta alut eivät kehity. No, kohta tulee halla varmaan tännekin ja nämäkin kasvatusmurheet loppuvat. Enis keväänä ostan vain yhden taimen.  Yksi paprika on purkissa ulkona ja kukkii. Sen voisi tuoda varmaan sisälle, jos se vaan ei tuo koko kirva-armeijaa tullessaan sisälle. 

Olisiko Kurppa niin ystvällinen ja laittaisi tomaatinkasvatusvinkkinsä tänne? Milloin kylvät, lannoitus -mitä, kuinka usein ja milloin aloitat, milloin viet ulos jne. Ja mitä muuta pidät tärkeänä.

Terveisin nimimerkki ‘vasta 6 kypsää tomaattia’

Hitaasti kypsyvät täälläkin. Raakileita kyllä riittää, varmaan vielä kompostiin asti.

Mairelle on paljon tomskuja tulossa :slight_smile:

Mä olen Sungoldia kerännyt ehkä 10 kpl, 5 kpl jotain keltaista pientä, jonka kyltissä nimi alkaa kai G-kirjaimella (ei kovin makea, mutta ruokiin vois olla hyvä) ja yhden Gardener´s Delightin. Raakileita on jonkin verran, harmi kun kaikissa ei ole nimeä :frowning:

Oulunseudulta, mie aloitan kylvöt jo tammikuun ekana, koko sisäkasvatusajan on lisävaloa tarjolla, ulos kasvariin yölämmityksen kanssa huhtikuun puolessavälissä (riippuu vähän keleistä). Kompostimulta kasvualustana. Kanankakkaa lisälannoitteena. Ensimmäiset kypsät noin kesäkuun alussa.

Muista että ollaan aivan eri kasvuvyöhykkeellä:)

Eltsu, mahtaisiko olla Goldkrone sinun lajikkeesi? Sungold ja Gardener´s Deligh myös minulla. Molemmista pidän kovasti.

Vaikka kovasti olen lehtiä karsinut, niin vehreältä näyttää kasvarissa vieläkin ja nyt kun on ollut aurinkoista, tomaatteja on kypsynyt runsaasti. Täytynee säilöäkin, kun ei ehdi kaikkia tuoreeltaan syömään.
Tulipahan testattua monta uutta lajiketta, joista ei jatkoon pääse kuin osa. Taimia on reilu parisenkymmentä ja lähes kaikki eri lajeja.

Eivät kerkie kypsyä nämä Honey Makerit tässä seinustalla.Mutta kypsytän pöydällä.Ainakin viime vuonna onnistui.Eri lajike tosin.
Eilen raakkasin nämä tämän näköiseksi. Alimmassa kuvassa näkyy vihreä ötökkä.Näitä on nyt loppukesästä näkynyt pitkin puutarhaa

mullapa kellastuu, siis ihan kuin tuleentuisivat, tomaattikasvit kasvihuoneessa. Suurin osa noista yksittäisruukuissa ´tuleentuvista´ on pensastyyppisiä, eli kasvu on loppunut jo aikaa sitten. Isohedelmäisiä myös, joten hedelmien valmistuminen vie mehut kasvista. Ei se kyllä haittaa. Penkkitaimet rehottaa liikaakin.

Onko kukaan kuivannut tomaatin viipaleita? Nyt kun tomaattini ovat vihdoin alkaneet kypsyä, niitä tulee sitten nopeammin kuin ehtii käyttää. Kaksi lämmintä ja aurinkoista päivää teki tomaateille ihmeitä. Kaupan vihannessekoituksissa on joissain kuivattua tomaattia ja ovat tosi maukkaita. Tekisin niitä itse, jos osaisin.

Kun kuitenkin vihreitäkin on edelleen tosi paljon ja jäävätkin vihreiksi, voisiko niitäkin kuivata. Vai onko vihreä tomaatti myrkyllinen? Vastaatko, kiitos! :slight_smile:

Minä ainakin aion pakastaa ihan vihreitäkin isoja tomaatteja talven varalle. Jos ne kerää pahvilaatikkoon jälkikypsymään, ei vähän ajan kuluttua ole ensimmäistäkään vihreää tomaattia joista voisi tehdä ‘Fried Green tomatoes’… NAM.

Ei suositella vihreitä tomaatteja. Ovat lievästi myrkyllisiä

Minulla on kypsynyt molemmat kirsikkatomaatit ja “tanskan vienti” kasvihuone tomaatit. Noita olen jo popsinut ihan kivasti kymmenittäin, mutta on niissä vielä raakileitakin paljon. Tänäänkin poimin kourallisen kirsikkatomaatteja. Joten hyvin on minulla tullut ensikertalaisena parvekkeella satoa. Pidän kyllä parvekkeen ikkunoita kiinni kun on sen verran viileää muuten öisin.

PS: Kaikki minun hyötykasvit ovat jo antaneet satoa.

Maire, Goldkrone on kai köynnöstävä ja terttumainen (kuvahaulla etsin…) Tuo ei ole sellainen. Kiitos ehdotuksesta kuitenkin :slight_smile:

Goldene Königen se voisi olla… En tiedä :slight_smile:

Kolme pihvitomaattia (Marmande) ja 7 kasvihuonetomaattia (Harzfeuer F1) oon saanut kypsänä poimia, mutta maussa ei ole kehumista. Sen sijaan keltainen pensastava kirsikkatomaatti (Gold nugget) on antanut satakunta kypsää ja makeaa tomskua :slight_smile: Gardener’s Delightissa oli tänään ekat raakileet aloittaneet punastumisen.

Joku tauti, ilmeisesti jokin home on valtaamassa kasvihuonetta ja oon ankarasti karsinut sairastuneita kasvinosia pois. Muutama raakilekin mennyt ihan ruskeaksi.

Minulla tomaatit ovat pysyneet vielä terveenä parvekkeella, mutta herneet valtasi joku home.

Poistin kaikki herneet kun ne oli jo satonsa tehneet. Ilma on ollut jotenkin niin kosteaa ja kylmää. Eikä ilmakaan kierrä kovin hyvin suljetussa tilassa. Näin puistossa saman näköistä hometta puiden lehdissä. Nyt seurailen mustia kirvoja jotka yrittää vallata härkäpapua ja raparperia.

Kunhan nyt tomaatit pysyisi vielä terveenä, kun niissä on vielä paljon noita raakileitakin.

Luovutin jo monta viikkoa sitten tomaattien kanssa tältä vuodelta kun näytti lämpötilat tippuvan ja aurinkoa ei ole näkynyt kuin muutaman kerran koko kesänä. Jätin kaikki kastelematta jotta on sit helpompi (kevyempi ja kuivempi) siivota ne parvekkeelta pois.

Muutamat varsissa roikkuneet raakileet kypsyivät ihmeekseni myös ilman kastelua lähes loppuun saakka, loput kypsyttelin pöydällä. Yhteensä tuli noin kymmenestä tomaatista tänä vuonna ehkä hätäseen puoli kiloa erilaisia kirsikkatomaatteja. Ensi vuonna sitten paremmalla tuurilla uudestaan.

Tänä vuonna minäkään en voi kehua tomaattisadolla. Ne muutamat tomaatit, jotka lopulta tulivat, ovat ihan vihreitä vielä. Tänään oli niin syksyisen sateinen sää, että luovutin ja otin raakileet sisälle kypsymään. Siivosin taimet pois kasvarista ja siirsin kesäkurpitsat niiden tilalle ulkoa. Kurpitsoista sentään olen saanut hyvin satoa ja lisää on tulossa.

Osasyy huonoon satoon on varmaan se, etten ole ehtinyt tarpeeksi usein täristelemään taimia. Eniten satoa tuottivat ne taimet, joita tuuli heilutteli. Kyllä on viljelijän tie ohdakkeinen. Joka vuosi jotain ongelmaa.

Kelloggs Breakfast 500g, Black Russian 300g, Härän silmä 200g ja Gardeners Delights 22 g.
Maut ovat parantuneet syksyä kohti.