Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Saavatkohan tomaattisi varmasti riittävästi valoa? Minun tomaattini näyttivät vähän tuolta ennen kuin hankin kunnon kasvivalot.

Arvailemaan joutuu, tuo keskimmäinen näyttää pikkasen kuin pensastomaatin lehdeltä joka vain on saanut vahvempaa lannoitetta. Itse veikkaan kylmyyttä yleisesti ja mahdollisesti jotain lannoite asiaa. Mutta sen tarkempaa en osaa edes arvailla. Onko tuo eka tomaatti jossain sellaisessa kohdassa missä se saa kylmää ilmaa vetona?

^^^Voi minä en jaksaisi olla huolissaan, kyllä kesä korjaa. Tässä vaiheessa kun sisällä kasvatellaan ja ulos siirretään ilmenee vanhemmissa lehdissä sitä ja tätä, mutta jos uusi kasvu on hyvää, niin tarviiko siitä sitten ottaa virhepistettä? Jos silmää häiritsee, niin nappaa piakkoin pois ne alalehdet. Ainoa tosiaan, että tuo lehtien kärkien tummuminen voi johtua kylmästä, se kannattaa katsoa, etteivät palellu pahemmin.

Minäkään en olisi vielä kovin huolissani, jos minun tomaattien lehdet ois saman näköisiä kuin Purnukalla. MInun tomaattieni lehdet näyttävät yleensä paljon kirjavimmilta.

Eka voi olla kylmyydestä tai lievää fosforin puutosta, mutta koska se on lehden yläpinnalla, se voi olla myös auringon valon aiheuttamaan antosyaania.

Kakkosessa voi olla lievää magnesiumin puutosta.

Viimeisessä kuvassa lehti näyttäisi olevan hieman kellertävä. Onko kyseessä alin lehti ja muut ovat tummemman vihreitä? Jos uusi kasvu on normaalia, en olisi huolissani.

Suosittelisin antamaan jotain kastelulannoitetta, joka sisältää mikroravinteitakin.

Täällä on ihan hyviä kuvia tomaatinlehdistä eri puutostiloissa. http://www.haifa-group.com/knowledge_center/deficiencies/crops/vegetables/tomato/

Kylmää ei pitäisi olla kun oon 10 asteeseen säätäny lämmittimen, että alle sen ei pitäisi olla. No odotellaan ja katsellaan josko ne tuosta paranee

Oletko mitannut multapenkkien lämpötilaa? Jos maa on vielä viileää, se voi myös vaikuttaa ravinteiden saantiin heikentävästi.

Tässä on näitä mun kirjavia tomaatitaimia, jotka on vieläkin maito- tai taimipurkeissa kasvihuoneen lämmitetyssä sisäkasvarissa.

Runkotomaatit on kasvaneet aivan liian pitkiksi käsitellä.  Useassa on jo kukkia ja varkaitakin näkyy paljon, mutta en viitsi niitä poistaa ennenkuin saan ne laastipaljuihin. Tuosta viidakosta pitäisi pystyä erottelemaan 20 tomaatinroitikkoa.

kuva

Amppelitomaatit on myös kauheassa sekamelskassa. Yhden olen vasta noista saanut amppeliin ja 11 kappaletta on vielä maitopurkeissa. Joissain on jo raakileita ja kaikki taitaa kukkia.

kuva

Matalakasvuiset New Big Dwarfit on ihan hyvän näköisiä ja vielä helpommin käsiteltäviä. Noissakin on jo nupun alkuja latvassa.

kuva

Viikon päästä on kai pakko purkaa tuo pikkukasvihuone ja istuttaa tomaatit laastipaljuihin ja isompiin ruukkuihin.

On tossa oltava aika varovainen kun noita alkaa tuolta erottelemaan. Yhden tai kaksi kun sieltä poistaa niin lopuille tulee helposti joukkolakoontuminen. Mut kun varovasti toimii niin kyllähän siitä selviää. Jokakeväinen erotteluhan toi on ollut minullakin. Tänä vuonna oon yrittänyt vähän helpottaa hommaa pitämällä vähemmän taimia yhdessä - mut sekaisinhan ne menee joka tapauksessa ellei nyt aika pian pääse istuttamaan laastipaljuihin kasvariin. Ainakin viikko täytyy odottaa, sääennusteet yölämpötiloiksi on vielä liian matalat.

Eli minulla on tomaatin taimet (suurin osa)  tällä hetkellä keskikokoisissa ruukuissa, ruukkuja 6 - 7 kpl per muuttolaatikko ja niitä laatikoita sitten kuskaan päiväksi kasvihuoneeseen ja yöksi takaisin sisälle.

Ehkä kymmenkunta tai vähän yli taimia on vielä keittiön ikkunalla kokonaan sisätiloissa, ne on hiukan matalampikasvuisia kuin muut.  Elän toivossa että voisin ne istuttaa suoraan kasvariin paljuihin kun aika on otollinen.

Ne on varmaan pakko kantaa pihalle ja laittaa maahan makuulleen odottamaan istutusta, kun puran sen pikkukasvihuoneen, koska noi honkkelit ei pysy itsekseen pystyssä. Osan varresta hautaan vaakatasossa laastipaljuun, niin ne ei sitten ole noin pitkiä. Onneksi noi pitkät varret on yleensä aika taipuisia. Jos joku sattuu katkeamaan sekään ei haittaa, kun varkaasta kasvaa uusi latva. Jo kukkivan latvan menetys ei tietenkään tunnu mukavalta.

Onko kellään ollut sun gold tai ildi ulkona kasvamassa? Ei siis ihan avomaalle ole tarkoitus, mutta selviäiskö suojaisalla seinustalla?

Mulla on ollut molemmat ulkona. Ildi varsinkin teki hyvin tomskuja ulkonakin, Sungold ehkä vähän selvemmin vähemmän kuin kasvarissa. Ildi on musta aika iso puska, niin ulkona ehkä mahtui paremmin rehottamaan.

kuva

Ei ihan Vapuksi, mutta ennen Juhannusta kuiteski.

Joo,sielon taas rouvalla viherpeukalo viuhunu :wink:

Mahtavan näkösiä,slurps.Varo vaan etteivät häviä yön aikana.

Siitä on jo 3 syöty, nuokin alakaa olla kypsiä, ihan hyvä on maku vaikka eivät auringon olemassa olosta paljo tiiäkkään.

Tänään on se päivä, kun tomaatit ja paprikat muuttaa kasvihuoneeseen.En mitenkään enää jaksa sisätiloissa katsella. Lämpölamppu avuksi tarvittaessa.

Meilläkin satiin eilen jo eka kerros maalia kavarin lattiaan. Loppuviikosta sitten rehut muuttaa kun on piippukin asennettu kaminaan:)

Se pikkuinen Sungold tomaatin nuppukierre oikenee ja kasvaa pituutta (jo 20cm).

kuva

Oliko se niin että kukkasesta noin 2-kuukautta kypsään tomaattiin?

Eiköhän 3-6 viikkoa ole kirsikkatomaatilla lähempänä jos olot ovat kunnossa. Toki lajikkeesta riippuen.

Tämä gardener's delight alkoi kukkia puolitoista  tai kaksi viikkoa sitten, nyt marjat on peukalonpään kokoisia. Muut tomaskut eivät kyllä ole ihan näin nopeita.

kuva

Vietin vapaapäivän purkamalla kasvihuoneen sisältä telttakasvarin ja istuttamalla tomaatit laastipaljuihin ja isoihin altakasteluruukkuihin. Pikät varret lyheni paljon, kun laitoin ne vaakatasoon mullan alle.

Aika useassa lajikeessa on kukkia ja japanilainen kirsikkatomaatti Carol Passion yllätti raakileilla.

Täällä pääsi osa tomaateista tänään kasvihuoneeseen ja nyt vaan toivon että pärjäävät siellä ilman lämmitystä pelkät harsot suojana. Rakensin niistä pyykkipoikien avulla teltan :wink: Toiseen kasvariin pitäisi alkaa tekemään tilaa myös että saisi istutettua kurkut ja tomaatit sinnekin kasvamaan. Siinä kasvarissa vaan on niin vietävän paljon muita taimia esikasvatuksessa että en tiedä mitä pitäis tehdä. Pelargonit ainakin aion siirtää mun uuteen juuri valmistuneeseen viherhuoneeseen huomenna :slight_smile: siirsin sinne tänään osan tomaateistakin. Nyt täytyisi löytää sinne ikkunoihin suojaverhot ettei pelargonit kärvähdä kesähelteillä.