Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Kokemuksia tomaatti Harzfeuer?Onko minkälainen?Runko vai pensas?

Ostin Lidlistä yhen ku oli niin terhakkaan näkönen.

Omat ei ookkaan niin terhakkaita :frowning:

Netti sanoo että se Harzfeuer hypridi F1 on ehkä runko tomaatti noin 1.6m korkea. Sopi sekä sisä että ulko kasvatukseen. Hyvä vastustuskyky, kestävä ja nopea kasvuinen. Tekee punaisia keskikokoisia tomaatteja. Kaiken kaikkiaan lukemani perusteella tuntuisi aika hyvältä ja vahvalta perustomaatilta.

Noin minäki asian ymärsin,mutta halusin vielä varmistaa “tietäviltä”

Täältä saa aina apua,vaikka mitä kysyis :smiley:

Mulla oli pari vuotta sitten Harzfeueria, ihan ok oli, mutta sittemmin on saanut väistyä erikoisempien lajikkeiden tieltä rajallisella partsilla.

Mikä ihme  aiheuttaa nämä veltot käpertyneet lehdet? kuva

Täällä osa tomaateista on nyt oleskellut muutaman päivän kasvihuoneessa säkkeihin istutettuna ja hyvin porskuttavat Ovat selvästi reipastuneet kun pääsivät kasvihuoneeseen. Costoluto Fiorentino, Black Cherry, Jaune Flammee ja Gardners Delight on jo innokkaana tehnyt hienot kukkanuput joten ehkäpä tänä vuonna saadaan piffitomaatitkin ajoissa kypsäksi . Erk ja Oxheart vielä miettii nuppujen tehtailua.

Ei nuo Mairen tomaatit nyt vielä ihan pahalta näytä minun silmään, mutta voisiko olla hieman liikaa kastelua ja lannoitusta?

Joillakin lajikkeilla on luonnostaan roikkuvat lehdet. Sitä esiintyy varsinkin sydämen muotoisilla ja joillain luumutomaateilla. Anoppi oli yks vuosi heivaamassa mun sinne kasvihuoneeseen istuttamaa tomaattia pois, kun epäili siinä olevan jokin taudin. Se oli vaan semmonen lajike, jonka lehdet roikkui luonnostaan.

Joko uskaltaisin jättää tomaatit yöksi lämmittämättömään kasvihuoneeseen? Yöt ollut vielä aika viileitä, mutta nyt en enää jaksaisi niitä edestakaisin nostella. Asutaan siis 2 ja kolmos vyöhykkeen rajalla. Joko muut ovat isuttaneet tomaatit ja paprikat maahan?

Toi/tää kuuluis varmaa Tomattiosastoon, mut voi ne varmaan sinne laittaa, jos meinaa mennä halloille niin harsoo niiden päälle sinne kasvariin. Mulla on ollut koht viikon Tomatit kasvarissa, viimeyönä oli ±0c autonkatto jäässä.

Monilla on termostaatti/lämmitin puhaltaa kasvarissa yöllä.

Olen samaa mieltä @Geneseen kanssa että tomaatit vaikuttaisi ehkä saavan liikaa vettä ja lannoitetta. Itselläni on Sungoldit ihan samanlaisia ja jopa pahemmin kippurassa. En ole tuohon pahemmin puuttunut muuten kuin vähentämällä kastelua ja olematta lannoittamatta. Ei se kippuraisuus tunnu menoa paljon haittaavan.

Venuksessa on nuppuja! Istutin sen lopulliseen ruukkuunsa. On se vaan muutenkin jämäkkä ja vahvanoloinen tomaatti verrattuna muihin mitä nyt kasvattelen. Huonolla hoidolla ovat olleet, mutta Venus ei ole siitä välittänyt. Kiitos Karvarille siemenistä :)

siankärsämö,hyvä että sulla onnistu.Mulla ei jääny elämään yhtään tainta :frowning:

Jaahans, taidanpa postittaa tämän sulle.

Höpsistä,et kyllä lähetä ku kasvatat ite ja nautitta tomaateista :slight_smile:

Hieman keskustelua hybridi F1 tomaateista. Lueskelin tulta netistä yleisesti siemenistä eli kuinka patentoituja ne ovat ammatti sektorilla. Tuli vain mieleen että onko F1 siemen oikeasti F1 vai myydäänkä sitä vain F1:senä isomman hinnan takia. Luusi että pitkään F1:senä olleet tomaatit olisi jo vakautettu lajiksi. Kuinka hyvä mahdollisuus on saada samanlaisia tomaatteja jos ottaa F1:stä siemeniä talteen?

Onko jollain kokemusta asiasta?

Maailmalla usea on yrittänyt dehybridisoida Sungoldia, mutta tietääkseni kukaan ei ole vielä pystynyt valikoimaan jälkeläistä, joka olisi ihan sen alkupräisen hybridin kaltainen. Minä kasvatin pari vuotta sitten yhtä noista dehybridisoiduista, joka kulkee nimellä Big Sungold Select. Se on ihan OK tomaatti, mutta minun mielestäni se ei ollut yhtä makea kuin Sungold.

Riippuu varmaan aika paljon hybridin risteyttämiseen käytetyistä vanhemmista, että kuinka samanlaisia jälkeläisiä hybridistä kerätyistä siemenistä tulee.

Muutamaan tomaattiin näyttää tulleen vanhimpiin lehtiin keltaisia tai valkoisia pilkkuja, muuten kasvaa terhakkaasti, kukkii ja ylempänä on kaikki hyvin. :( Epäilen, että magnesiumia voi olla ollut tarjolla liian niukasti suhteessa kaliumiin ja kalsiumiiin. Vähän närkästyneeltä tomaatti vaikuttaa alhaalta, toki lisäsin kassiin myös multaa ja karsin alhaalta lehtiä pari päivää sitten ja lajike on aika vaatelias Brandywine.

Ostin nyt kuitenkin magnesium-sulfaattia (epsom-suolaa) ja suihkuttelin liuoksella lehtiä. Toivottavasti sillä pilkuttumista ei tulisi uudessa kasvussa.

kuva

kuva

En usko, että tuossa on kyseessä magnesiumin puute. Se aiheuttaa lehtisuonien väliin ensin keltaisia laikkuja, jotka muuttuvat tummiksi ja sen jälkeen alue kuolee ja kuivaa. Noissa lehdissä ei ole sitä laikullisuutta samaan tapaan kuin magnesiumin puutteessa.
Tuo näyttää enemmän auringonpolttamalta.
Minä en yleensä ole huolissani alimpien lehtien laikullisuudesta ja värimuutoksista, jos uusi kasvu on terveen vihreää.

Epsom-suolan antamisesta lehtisumutteena on tuskin kuitenkaan haittaa. Sen pitäisi lukemani mukaan parantaa hedelmien makua.

Ylälehtien violettisuus viitaisi fosforinpuutteeseen tai viileisiin kasvatusolosuhteisiin.

Taas kerran samaa mieltä @Geneseen kanssa.

Aiasta toiseen, itse olen joskus pohtinut että olisiko niin että jotkut tietyt lannoitteet aiheuttavat läikykkyyttä ja oireita hieman enemmän tomaatin lehtiin kuin toiset siis ennen kuin ne ovat isoja.

Olen hieman sitä mieltä että Neudorff (Azet) tomaatti tai marja-lannoite aiheuttaa alkuvaihessa aikamoista läikikyyttä tomaatin lehtiin joissain tomaatti lajeissa. Itse käytin parina vuonna kyseistä lannoitetta ja aina oli läikykkäät lehdet kun taas pari muuta vuotta olen käyttänyt pelkästään sitä punertavaa kastelulannoitetta ja läikykkyyttä on paljon vähemmän. Vaikka kai tuo on tomaatti lajistakin aika paljon myös kiinni. Tietysti uusissa lehdissä ei sitä enää jossain vaiheessa tapahdu kun tomaatti kasvaa riittävän isoksi. Eikä tuo kuitenkaan ole vaikuttanut satoon mitenkään eli pienet oireilut ovat aika yleisiä jossain tomaatin kasvuvaiheessa.

Onko joku muu huomannut samaa lannoitteiden suhteen?

Tuo ei kyllä ole ollut viileassä, vaan sisällä, toisin kuin parvekkeelle siirretyt, mutta valoa sille on kyllä annettu reilusti, mutta samojen valojen alla tuo on ollut jo pari kuukautta.

Fosforin puutetta voi kyllä olla ollut jossain vaiheessa, aloitin syyslannoitteen, (jossa on myös magnesiumia) antamisen vasta pari viikkoa sitten ja tuossa kassissa ei tainnut olla kompostimultaa alunperin. Nyt kyllä täytin kyllä säkkiä lisää Biolan mustalla mullalla, jossa kompostia on paljon. Toki pinnalle vähän kukkamultaa, ettei haise. Toivottavasti uusi multa ei ole liian typpipitoista.

Sinänsä lannoituksen muuttaminen enemmän fosfori-kalium pohjaan taitaa heikentää liikoja lehtiä varsinkin vanhemmasta päästä, sehän on vähän tavoitteenakin, jotta lehtikasvu hidastuu ja tulee paljon kukkia sekä hedelmiä.

Minulla kyllä parvekkeella viileässä olevat taimet näyttävät tosi iloisen vihreiltä, mutta eivät oikein kasva ja kuki. Niillä taitaa olla vielä kylmä. Ne ovat kyllä saaneet vähemmän lannoitustakin, kun eivät ole kovin janoisia.

Sisällä valojen alla vielä olevissa on lehdissä siellä täällä vähän jälkiä, mutta myös paljon kukkia ja raakileita, joista ensimmäiset kirsikkatomaatit (gardener's delight ja Romello F1) ovat kohta valmistumassa. Pitää laittaa nuokin parvekkeelle, kunhan popsittavaa alkaa olla. Parvekkeella voi myös siirtyä altakasteluun, joka parantanee sekin aikanaan tomaattien oloa.

Totta, magnesiumsulfaattilehtilannoitteen käytöstä tuskin on mitään harmiakaan, vaikka magnesiumia olisikin riittävästi. Se on tomaatin kaupallisen lannoituksen perusmenetelmiä erityisesti kukkimisvaiheessa.