Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Minäkin olen useana vuonna kokeillut jos jonkinmoista lannoitetta ja kasvua parantavaa eliksiiriä, mutta nykyisin käytän kasvihuoneessa vaan Nutriforten kaksiosaista tomaatti- ja mansikkaravinnetta sekä sitä tavallista punaista kastelulannoitetta. Myös Epsom-suolaa sekoittelen kasteluveteen silloin tällöin ja taimi- sekä istutusvaiheessa käytin korkeafosforista kastelulannoitetta.

Vuosien mittaan olen kokeillut suihkutella kasveja gibberilliinillä, asperiinivedellä, Jaakon-taialla ja monen moisella ihme aineella, joita oli myynnissä Amerikan mantereella. Multaan olen sekoitellut kastemadon-, lepakon-, kanan- ja hevosenkakkavalmisteita sekä paria eri sienirihmastojuttua. Kastelulannoitteina olen käyttänyt erilaisia luomu- ja keinolannoitteita. Nykyisin suhtauden asiaan rauhallisemmin, sillä loppujen lopuksi jokainen kasvukausi on erilainen, eikä satoa tule välttämättä yhtään sen enempää vaikka rahat on menneet erilaisiin eliksiireihin ja lannoitteisiin.

Oishan se mukava kasvattaa ihan luomu-lannoitteilla, mutta mä olen nyt tykästynyt tuohon kalsiumnitraattia sisältävään lannoiteseokseen, jolla ei tule latvamätäisiä tomaatteja.

Kappas.

Minäkin kävin juuri hakemassa kaksi pakettia postista.

Toisessa tuli Kärkkäiseltä Nutriforte syyslannoitetta ja Nutriforte kastelulannoitetta. Toisessa sitten kastelukalkkisalpietaria eli kalsiumnitraattia Siemenvesalta.

Tuo Nutriforten kaksiosainen tomaatti-mansikkalannoite on käsittääkseni syyslannoitetta ja kalsiumnitraattia.

Paljonko olet lannoitteita kasveille syöttänyt?

Olen koittanut annostella purkin ohjeen mukaan, mut myös seurannut kasvien kasvua. Jos uus kasvu on mennyt kippuraan annan vähemmän ja jos se kellastuu annan enemmän.

Hyvä tietää, että sitä kalsiumnitraattia eli kastelukalkkisalpietaria löytyy kilon pakkauksissa halvemmallakin kuin se Nutriforten #2 purkki. Taidan heti tänään laittaa tilauksen.

Rööperintomaatilla näyttää olevan vesipisaroita tomaatin lehdillä → auringonpolttamia läikkiä.

Nyt tomaatit kasvarissa omilla paikoilla.24 kpl istutin,lajikkeita melekeen tuo sama.Nyt ei jaksa enää lähtiä listaamaan mitä sinne tuli ku oon ollu päivän töissä ja iltapäivällä hieronnassa.Loput jotka jäi on jo varattu asiakkaan miehelle.En aio laittaa tänä kesänä taimia ulos ollenkaan(nyt tuntuu siltä ;))

Mä just kans päätin, että en enää edes yritä kasvattaa tomaatteja, ennen kuin saan kunnon kasvihuoneen.

Mun taimet on olleet lähes päivittäin pihalla ulkoilemassa, ei muuten mitään, mutta kun aina tuulee, ne kenottaa koko ajan kyljellään vinossa.

Eikä ne kyllä tänä vuonna oo mihinkään kasvaneetkaan, mulla ei ole kunnon valoisaa lämmintä tilaa, ne on olleet tuolla vajassa ja siellä on kylmä, kun ulkonakin on ollut koko ajan kylmä.

Ostetaan kaupasta sit tomaatit…

Suokukka, ootkos kokeillut amppelitomaatteja? Eivät tartte tukea ja auringon kypsyttämän ittekasvatetun tomskun makuahan ei siis voita mikään - ei tuu nyt ainakaan heti mieleen… :wink:

On mulla joskus ollut sellainen taimistolta ostettu amppelitomaatti, hyviä olivat.

Nyt mulla vaan on montaa laatua kasvamassa ja ne olla tönöttää samanlaisina tappeina päivästä toiseen eikä kasva mihinkään.

On mulla sentään ennen tomskuntaimet kasvaneet ja satoa tullut avomaaltakin, nyt on vaan ollut jotenkin niin viheliäisen huono kevät, että noi varmaan päätti, että ei kasva koko kesänä mihinkään.

Mua ottaa niin lujaa päähän kun paaponut noita maaliskuusta asti ja mitään ei tule, että en osta kyllä taimistolta taimia, ennemmin olen ilman.

Eikä ole lajikkeesta kiinni kaikki on tasan yhtä pieniä.

Ainoastaan 6 jo helmikuun puolella laitettua ildiä on kasvanut jotenkin, oli tilaa pitää ikkunalaudalla.

Harmittaa kyllä, lupasin äidillekin taimia, on varmaan iloinen kun saa tollaset 10 sentin tyngät.

Mä en leiki enää tomaatien kans, kun ei suju, niin ei suju.

suokukka,ei ne onnistu joka vuosi.Mullon kans tänä keväänä kasvaneet huonosti.

Nyt vasta näyttää että alakaa ekat nuput aukeilemaan.Muina vuosina on ollu raakileet ku oon istuttannu kasvariin.Nyt on ollu pimiä ja kylymä kevät.Kyllä tomaattiki sen tajuaa.

Tomaatin kasvatus on ollut vaikeaa tänä keväänä sään takia. On ollut niin viileää öisin, sadetta ja tuulista että monet ovat joutuneet kasvattamaan todella pitkään niitä tomaatteja sisällä. Tänä vuonna jopa ammattikasvattajien tomaatin taimet ovat tulleet kaupoihinkin myytäväksi vasta todella myöhään, enkä yhtään ihmettele asiaa.

Itse olen kokenut myös tuollaisen paljon vaivaa nähty ja sitten homma menee totaalisen pieleen. Itselläni se ei tapahtunut sään takia vaan ötököiden. Se on todella masentavaa ja aiheuttaa tilanteen että tekisi mieli luopua koko hommasta. Pitää vain antaa tunteille aikaa että se menee ohi ja kokeilla seuraavana vuonna hieman varovaisemmin jollain pienellä jotta saa taas sen ilon tunteen itse kasvatetusta asiasta.

Jep. tiedän kyllä syyn onneksi.

Tuolla mun varastossa on kyllä valoa, mutta kun aurinko ei vaan paista ja on kylmä, niin siellä on kylmä.

Lisälämmitinkin oli hetken, mutta se on niin iso huone, että en raaski pattereita vallan pitää.

Ulkona olis nyt muutamana päivänä sentään ollut lämmintä, mutta kun aina tuulee, vaikka säätiedotus sanois 3m/s tuulen nopeudeksi, niin puuskainen tuuli kaataa kaiken.

Siihen vielä päälle mun perisynti, eli kastelen helpolla liikaa, niin tukalaa on tomaateilla.

Noissa isommissa ildeissä sentään on muutama nuppu, eli jos niistä jonkun tomaatin saisi, ne on jo saaveissa, eli en niitä kuitenkaan äidille vie.

Suokukka. Kokeile köyhän miehen/naisen kasvihuonetta. Laita ruukut talous/vessa paperi wäkkeihin ja niistä yläosa auki. kerää lämpöä ja suojaa tuulilta. varastossa edullsinta olisi lämpömatto ruukkujen alla. Kuluttaa vähän sähköä ja alalämpö auttaa liika kastelussa- kylmä märkä on pahinta juurille. Min’ en jaksa pitkään ulos-sisälle rumbaa. Vien suurimman osan tomaaateistä eteläseinustalle , kun yölämpö on yli 4-6+ astetta- tukavat keit ja harso kiedottu ympärille.Yhtenä kesänä oli anssarijauhiaisistä riesaa. Piti nostaa pois seinänviereltä keskelle piha aja letkulla ruiskutta amonta kestaa päivässä. vähän väheni. Onneksi niitä ei ole joka vuosi

"Mä just kans päätin, että en enää edes yritä kasvattaa tomaatteja, ennen kuin saan kunnon kasvihuoneen."

Esimerkiksi tälläinen tulee kotiovelle muutamassa päivässä
http://www.bauhaus.fi/kasvihuone-season-standard-duo-6-2-m2.html

ja sokkeli helpottaa asennusta:

http://www.bauhaus.fi/sokkeli-season-6-2-m2-kasvihuoneeseen.html

Lisälämpöä tuottaa tehokkaimmin kerosiini- tai nestekaasulämppärillä ja samalla kasvit saavat lisää hiilidioksidia. (Muista häkävaroitin.).

Sepä tuossa onkin, kun tämä talo on vanha, olen yksin maksanut kaiken ja remonttia on ollut joka vuodeksi ja paljon.

Aina sitä vaan on yritettävä rahaa saada säästöön ja talon kuntoon saaminen on kuitenkin ollut se tärkeämpi asia kuin kasvihuone.

Ehkä tilanne tässä muuttuu, kun nyt on löytynyt elämänkumppani ja on tarkoitus muuttaa yhteen asumaan.

Kahden ihmisen tuloilla on kuitenkin helpompaa ylläpitää taloa ym. ja mies on luvannut rakentaa minulle kasvihuoneen.

Tämä on niin pieni talo, että tähän emme jää, joten tähän en lähde enää rakentamaan mitään.

Ja nyt on vielä iso lattiaremontti edessä ennen kuin tämä menee myyntiin, niin viime vuoden pihistelyt ja säästöt menee lattiaremonttiin.

Olen joka vuosi korjannut tässä jotain isoa ja yhtään en ole lainaa ottanut remppoihin, niin sen jokainen kyllä tietää, että normi duunarin palkoilla ei hirmuisesti rahaa sen jälkeen säästöön jää.

Lähti vähän sivuraiteille tää keskustelu, mutta siinä on syyt, miksi mun tomaatit joutuu kituuttelemaan pihalla, olen yrittänyt valita lajikkeet sen mukaan ja tämän vuoden taimikasvatus meni metsään.

Seuraavasta ei täällä todennäköisesti pidetä mutta sanon kumminkin.

En ota kantaa makuun tai muuhunkaan syyhyn, vaan puhtaaseen rahalliseen sijoitukseeen. Tomaatit maksaa kesällä kaupassa noin 1-2€ / kg. Arvioidaan että yksi tomaatti tuottaa noin 1-7kg tomaatteja, keskimäärin kai näin harrastelijatasolla noin 3kg. Kasvihuone joka maksaa noin 600€ niin sillä saa ostettua kesällä noin 300-600kg tomaatteja. Joten se tarkoittaa keskimäärin noin 130 tomaattikasvin satoa. Olettaen että kasvattaminen on muuten ihan ilmaista. Jos syö kesällä aika paljon eli noin 0,5kg tomaatteja päivässä niin tomaatin satoaikana heinäkuusta-syyskuuhun se tietäisi 45kg / henkilö. Joka vastaa keskimäärin noin 15 normaalia perusrunkotomaattia henkilöä kohden vuodessa. Joten kasvihuone johon mahtuu 15kpl tomaatteja saisi rahasijoituksen takaisin noin 9 vuoden kuluttua. Joten toivotaan että se kasvihuone kestää sen arvio minimin eli 9-vuotta.

En tällä tarkoita että kasvihuone ei kannata vaan että se on pitkäikäinen sijoituskohde ja sitä tulee miettiä tarkkaan minkä valitsee eli että se sijoitus vastaa tarkoitusta niin taloudellisesti kuin ihan muuna ilona.

Hyvä laskelma lilianne.

Ja kyllähän varmaan kaikilla se oma tekeminen, maku, ym on ne tärkeimmät syyt siihen, että tomaatteja kasvattaa.

Onhan ne lämpimät auringossa kypsyvät tomaatit ihan älyttömän hyviä, sitä ei voi kiistää.

Meidän on tarkoitus rakentaa melko iso paksummasta kennolevystä oleva huone.

Luultavasti ostan tuosta naapurikunnasta monexilta huoneen, tai sitten ostetaan sieltä levyt ja tehdään kokonaan muuten runko itse, ei tiedä vielä, mutta alustavasti on näin suunniteltu.

OT: Ei tomaatin pienviljely taida taloudellisesti olla kannattavaa, mutta ainakin itse pidän harrastusta varsin terapeuttisena ja vastapainona normityölle.

Kasvihuoneessa voi tomaattien lisäksi kasvattaa myös taimet ja näin aikaistaa monien vihannsten satokautta.Minulla oli vanhoista ikkunoista tehty kasvihuone, mutta sitten en enään jaksanut hoidella niitä mullanvaihtoja ym.On edelleen harkkopohja olemassa . Lämpökaapelit jäivat sinne kasvihuonemultiin. Nyt laitoin sinne perunaa ja lämpökaapelin toimimaan. harso päälle. Pienellä sähkösatsauksella saan aikaista perunaa. Aikaisemmin siellä on ollut kaikke amuuta, mutta pitää välillä vuorotella.

Olen samalla kannalla LeonM:n kanssa. Tomaattien ym. kasvihuonetta tarvitsevien kasvien kasvatus on minulle harrastus, josta tulee sivutuotteena maukasta syötävää.

Suokukka, kohtalotoveri! Ihan samat aatokset. Mulla on pari tomaatintaimea kasvanut hyvin, mutta suurin osa (noin 10) on sellaisia 10-senttisiä. On ollut lämmin tila kylvöksille ja kaksi kasvilamppua. Mutta ei vaan onnistu. Kylvin pääsiäisenä, kaikki iti tosi hyvin mutta taimet ei ole kehittyneet oikein minnekään.

Tosin viime vuonnakin oli osa taimista tosi kälysiä kun siirsin ne ulos, ja kesäkuuhan oli kylmä. Tuli sieltä jonkin verran satoa kumminkin, tosin aika iso osa kypsyi ikkunalla sisällä.

Ja juu, kasvihuonetta ei tule hankittua ihan samasta syystä: remppaa riittää ahdistukseen asti, ja vaikka talossa on mieskin, hän ei aseta puutarhahommia etusijalle. Joten kasvatellaan sitten ruukuissa avomaalla.