Jos tomaatit eivät kasva kasvivalojen alla, valot ovat liian tehottomat. Toki sillä edellytyksellä että lämpöä sekä kosteutta riittää ja lannoitus on jossain määrin järkevää.
Riittävän tehokkailla valoilla saa kasvatettua vaikka joulutomaatteja huoneen nurkassa. 300W LED taitaa olla nykyään hinta-laatu suhteeltaan paras valaisintyyppi. Tässä esimerkki.
Muistanette kun joku aika sitten kirjoitin,että tomaateissa ylä lehdet kippurassa täysin. Johtui vahvasta maasta ja kastelusta vissiin. Nyt olen vähentänyt kastelun ihan minimiin niin johan alkoi oieta lehdet.Kukkanuppua pukkaa,osa jo auennutkin ja pituuttakin kasvavat hyvin. Ovat terveen,hyvän näköisiä, tummia,tasaisia väreiltään. Ainakin näyttää hyvälle.Jospa ongelma ratkennut.
Samma häär,ei lasketa mitä tulee maksamaan.Joka yö on ollu lämmitys kasvarissa ja huomisesta lähtien lämmitetään(toivottavasti ei tarvi) kahta kasvaria ku laitan kurkut säkkeihin.Mulla menee vähintään pari kolome tuntia siihen ku meen kasvariin ja vaan tutkiskelen joka taimen yksitellen ja myös juttelen niille.Sielä voi olla vaikka kuinka kauan eikä tarvi välttämättä tehä muuta ku nauttia tuoksusta ja kasvun ihimeestä.Ja se sato,aaah.
Voi itku… Kyllä on kurjan kylmää kasvarissa. Päiivisin piisaa lämpöä mutta toissayönäkin oli 9 astetta minimilämpötila kasvarissa vaikka kaminassakin pidettiin tulia vähän aikaa… …Arvaatte varmaan minkä näköisiä raatoja kasvarissa on… Jostain syystä jalopenot eivät ole moksiskaan mutta mutta… moni tomaateista kurkut ja ainukainen suippopaprika roikkuvat kuolleina…
Harmitta vietävästi… Taidan suosiolla siirtyä multaviljelyyn kun jo toinen kesä kun kevät on liiian kylmä vesiviljelyle ainakin muiden kuin jalopenojen osalta.
Kesäkuu alkaa joten aika arvioida tomaatti tilanne.
Sungoldit 2kpl ovat hyvällä mallilla eli ne tekee jo raakileita ja kukkii kovasti. Koko niillä sellaiset 105cm ja 140cm. Gardener's Delight lähinnä kukkii mutta on siinäkin jokunen pieni raakileen alku. Se on noin 130cm korkea. Joten ei tilanne nyt mikään huono ole, kyllä noista satoa saa ihan hyvin. Nämä ovat siis kaksirunkoisia eli yksi varas kasvaa jokaisessa. Se pikkainen tuntemat tomaatti jonka löysin vanhasta mullasta on vielä aika pieni joten annan Teidän arvioida että kerkiääkö se tehdä satoa. Se on noin 15cm korkea mutta olen istuttanut sen 25cm syvän ruukun pohjalle. Tuossa siitä kuva. Arvauksia miten käy?
Kiitos Lilianne! Sulla näköjään paremmat hakutaidot kun mulla;)
Mä veikkaan oman kahden kesän kokemukseni pohjalta, että kyllä tuo sinun pikkutomaatti hyvinkin ehtii tehdä satoa, ellei kesästä tule ihan surkea. Itsellä pari vieläkin pienempää reppanaa, mutta aion antaa niille mahdollisuuden.
Täällä olis tämän päivän tavoitteena saada istutettua kaikki tomaatit. Ja mielellään chilit ja paprikatkin. Saas nähdä kuin käy. Mies on hakemassa lisää multaa.
Ensi vuonna taidan kokeilla Hanaa (siemeniä vielä varastossa), ja tuota Karvarinkin kasvattamaa Pink Baby Plumia - sorruin siemenpussin ostoon nähtyäni kuvan …
Raportoi sitten, Karvari, miltä maistuvat, niin osaan aavistaa mitä tuleman pitää…
Raipel, sinulta saamani Poro-poro pääsi tänään lopullisen kokoiseen istutusruukkuunsa jouduttuaan pikkuastiassaan vähän liian kauan oleilemaan keittiön ikkunalla. Vein sen myös kasvihuoneeseen kun olosuhteet siirtymiselle olivat nyt hyvät - siellä on lämmintä muttei aurinko porota. Se on hyväkuntoinen muttei kovin tuuhea, mutta asia korjaantuu varmaan nyt kun olosuhteet paranivat kertaheitolla. Poistetaanko siitä varkaat ?
Eripari, sinulta saamani Sweet & Neat pääsi myös tänään lopulliseen kasvatusastiaansa ja keittiön ikkunalta samantien kasvihuoneeseen. Matalahkoksi ruukkutomaatiksi tämä yksilö on kyllä "erilainen nuori", olisko jotain metrin korkuinen
Niistä pienistä taimistahan osa oli hiukan isokasvuisempia, tämä on yksi niistä. Niitä pienikasvuisempia joiden oletettiin olevan keltaisia mulla ei ole itselläni enää jäljellä (uudet kodit). Olis mielenkiintoista tietää onko niiden lopullinen koko millainen. Sullehan tais jäädä itsellesi sekä oletettavasti punainen (se korkeampi) että oletettavasti keltainen (se matalampi). Miltä ne näyttää nyt ?
Ei minusta kannata luovuttaa vielä jos on pieniä taimia, on tässä vielä kokonaista kaksi kuukautta kasvatella niitä tomaatteja. Jos heinäkuun lopussa ei ole kukkasilla niin sitten voi sanoa että meni mönkään.
Itsellänikin on pieni 15cm kokoinen mikä lie tomaatti ja uskon senkin ehtivän tehdä satoa. Vaikka vielä on luvattu hieman viileitä säitä, jotka hidastaa aina kasvua.
Nuu, voihan rähmä! Mie oon jo syöny omistani pari kypsää tomskua ja kävin nyt hämärässä kuvaamassa ne taimet. Ovat tuossa terassilla olleet yli viikon jo, ovat kaksi etummaista. Teemamuki mittana.
Miulla suurin osa tomaateista on jo 60-130cm ja lopullisilla paikoillaan olleet jo useamman viikon. Muutamia pienempiä noin 25cm on vielä “myöhäisherännäisiä”,mutta en raaski niitä pois heittää kun ovat vahvoja ja hyvän oloisia.Kasvu alkanut niissä vasta nyt kunnolla kun kelit lämmenneet.Tekee ne viel satoa,luulenpa.