Täytyykö kukat poistaa? Mä olen ihan vihreä tomaatinkasvattaja. Lehtiä olen karsinut ja latvonut kasvit. Kukat pois nopiaan, niin sitte kypsyvät paremmin???
Ihan noviisi olen minäkin mutta järkeen käy,että jos valo ja lämpö hiipuu ,energia kannattaa säästää kypsymiseen,ei kukkien eikä latvan kasvamiseen.
Joo,äkkiä kaikki kukat pois.
Oikeassa olet, kun asiaa vähänkin miettii. Huomenna lähtee kukkaset.
Kukat ja latvat pois pikapikaa, ei niistä kukista enää mitenkään ehdi tomaatteja kehittymään eli mitä turhaa niitä siellä energiaa viemässä pitää !
Karvari, kysyit niistä vihreistä että kypsyvätkö sisällä. Jos ne oli jo ehtineet siihen kehitysvaiheeseen että olivat väriltään sellaisia kuultavia niin kypsyvät sisällä. Sellaiset himmeän vihreät eivät ole tarpeeksi kehittyneitä vielä.
Karvari, juu olen minä latvonut jo nuo ja ottanut kukat pois. Tuota lehtien karsimista en ollut vaan tajunnut tehdä. No onneks on tää pentti, mistä saa aina hyviä vinkkejä!
Jep ja minä karsein lehdet ja latvat, mutten kukkia. Pentti rules!
Tein tomaattisooseja Satoa tuli 3.5kg ja vielä on tulossa
JOS tulee ylijäämätomaatteja, tökkään haarukalla kuoreen jokusen reiän ja pakastan kokonaisina. Mukava käyttää purkkitomaattien asemasta ruokiin.
Se olin minä joka kysyin vihreästä tomaatista Nuu, no jää nähtäväksi punastuuko ne ja sitten olen ihmetellyt miten saatte nuo varkaat poistettua, vaikka kuinka vaanii niitä niin aina jossain on oksa kasvanut varkaasta.
Vihreinä kerätyt tomaatit saa kypsymään nopeammin, jos ne laittaa samaan paperi pussiin banaanin tai omenan kanssa. Kypsyvät hedelmät tuottavat etyleeniä, joka nopeuttaa tomaattien kypsymistä. Myös lämpötilalla on vaikutus kypsymiseen. Huoneenlämmössä tomaatit kypsyvät nopeammin. Jääkaapissahan ei tomaatteja saa säilyttää, koska se pilaa kypsänkin tomaatin maun.
Tomaatin hedelmä ei tarvitse valoa kypsyäkseen (kasvissa tai poimittuna), eli kypsymistä ei pysty nopeuttamaan vaikka poistaakin lehdet, niin että hedelmät saavat auringon valoa.
http://cvp.cce.cornell.edu/submission.php?id=91
Mie jälkikypsyttelen tomaatit kanamunakennoissa, yks pieni omppu sekaan.
Hyvin kypsyy sisätiloissa täälläkin, ja tasaisemmin - ulkona on ollut aika vaihteleva lämpötila viileät yöt/aurinkoiset päivät. En heitä kirvestä kaivoon raakileidenkaan kohdalla, loistavasti jaksoivat vielä kasvaa ja kypsyä syyskuussa edellisvuosina... Ennen hallaa kun saa raakileet korjata pois sisälle, niin niistä saa edes pikkelsiä, jos ei muuta. (joo, se tomaattivihreä on lievästi myrkyllistä, mutta säilykettä käytetäänkin vain mausteena...)
Kiitos tiedoista, varmaan myöhemmin kun ilmat viilenee ja tulee kylmä niin vihreitä tulee lisää, täytyy siirtää ne sitten sisätiloihin.
Druzba.
Nyt on sitten kukat ja valtaosa lehdistäkin poistettu,vähän on jo kerättävääkin mutta taitaa tulla komea purkkirivistö pikkelsiä elleivät loput ala punastelemaan !
Hih, isoin tomaattini ikinä..
Malinovaja Kubiska kurkun kanssa...
Erk- tomaattikin on kasvattanut aika isoja hetelmiä
Niin se ketsuppi taas porisee..
Annitaisen isoin tomaatti painaa tasan yhden paunan (lb). Se on mahtavan kokoinen tomaatti!
Erk esimerk. Mie en enää tätä laita kasvamaan. Nyt justiinsa keittelen jonkinlaista ketsuppia, tämän Erkin sisällä oli tosi isot puumaiset haarat kannassa. Jos yrittää syödä siltänään, niin ei maistu miltään.