Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Mun Tigerellat ovat jääneet jostain syystä pienemmiksi kuin yleensä, myös koko kasvi on jäänyt lyhyeksi, ei lainkaan ylety kasvihuoneen kattoon kuten muut. Mutta mikä koossa on menetetty, on maussa voitettu. Eivät ole minusta ensimmäisenä ennen kelvanneet, eikä maultaa aiempina vuosina erityisemmin erottuneet, mutta nyt se on ollut meillä se kysytyin tomaatti.

Laitetaan hieman tomaatti kuulumisia eli ovat vielä siellä minun parvekkeella ihan ulkoilman armoilla.

Sun Goldit on jo melkein kaikki syöty eli jotain kysymättömiä pieniä pipanoita vielä latvassa jäljellä. Ei siis edes oikean kokoisia vielä. Näitä tuli syötyä jonkin verran tänä kesänä, ehkä noin 15 nippua yhteensä kahdesta tomaatista. Eli noin 7-12 tomaattia per nippu. Jäivät kuitenkin välillä hieman pieniksi, ehkä liian vähän lannoitusta tai aurinkoa.

Minun ainokaisessa Gardener's Delightissa on jäljellä vielä kolme nippua ihan oikean kokoisia tomaatteja ja niistä yksi alkaa olla jo puoli kypsä. Kovin montaa en näitä kypsinä saanut tänä kesänä, ehkä neljän kypsän nipun verran, plus ne mitä vielä tulen samaan.

Tuntematon tomaatti joka oli se pieni 15cm kesäkuun alussa sisältää 3 tomaatti nippua joissa on noin 3-5cm kokoisia raakileita. Yhtään tomaattia se ei ole tänä kesänä saanut kypsäksi. Mutta isoina raakileina ne on ollut jo kauan, joten taitaa käydä niin että kypsyvät vasta sisällä. Jos pakkaset uhkaa tai kylmä niin sen kasvin voisi tuoda kokonaan sisälle kun se ei ole kuin 150cm korkea.

Itse arvioisin että tämä kesä oli jotenkin hidas tomaattien kypsymisen ja kasvamisen suhteen. Ensivuonna taas uudet yritykset uudella tavalla ja toivottavasti vielä paremmalla menestyksellä.

Meillä on kypsynyt vasta muutamia yksittäisiä silloin tällöin. Nyt alkaa näkyä lievää värinmuutosta enemmänkin, mutta ainakin viikko näyttäisi menevän ennenkuin alkaa tulla satoa ihan useampia per päivä.

Voisko aurinko tehdä tämmöistä jälkeä ?  -Oonks mie paistanut nämä?

Kaikki nuo olivat auringon puolella,takaseinällä ei ollut yhtään vaurioitunutta , osan noista läpikuultavista viskoin jo suutuspäissäni tantereelle jo aikaisemmin.Öttiäisiä ei näy.

(Laitoinpa säleverhon takaisin, äskenkin oli lämpöä lähemmäs 40!

kuva

Tomaatit kypsyy tänä kesänä hitaasti. Johtunen kylmästä ja sateisesta alkukeästä. Ensi viikoksi on luvattu lämpimänmpää. Pitänee poista aloputkin lehdet ja antaa kuivua. Toivottavasti auttaa. Vihreitä tomaateja meillä ei syödä missään muyodossa, joten komosti saa ruokaa.kaikki tomaatilaastilajuissa j ömnpäreissä ulkona etelä seinän vieressä

Nyt on tomskut latvottu ja kukat poistettu. Aikasemmin en oo edes tuota tehny, mut nytpä tein.

Mie olen miettinyt kans et latvoisinko.Tulevat katsota läpi kaikki?

Olen erittäin harmissani. Lähdin matkalle to, ke olin nostanut varmuuden vuoksi ämpäreissä olleet ulkotomaatit sisälle verannalle. Kun tulin eilen takaisin, niin kaikki ruton runtelemaa… Kaikki raakileet rutossa ja osa vielä homeessa… Aamulla kävin katsomassa ulos jätetyt. Sielläkin rutto riehuu… Meinas itku tulla…

Ensi kesänä tomaattini eivät ole luomua vaan myrkkyjen avulla kasvatettuja…

Irsa, Kuukkeloi kuvahakuna “sunscald on tomato”, niin tulee just saman näköisiä tomaatteja. Tomaatti ei kestä liikaa auringonottoa.

Minä olen pari viikkoa kokeillut kloriittia harmaahomeen torjuntaan kasvihuoneessa. Se näyttäisi kuivattavan tomaatin varressa olevat harmaahomealueet, niin etteivät ne leviä. Ensin sekoitin vain 5 ml kloriittia 0,5 litraan vettä ja suihkuttelin homevaurioiset kohdat sillä. Nyt mulla on seossuhteena 8 ml kloriittia/0,5 l vettä, eikä kasvit näytä kärsivän. Joissain kohdissa homeen leviäminen loppui muutaman käsittelyn jälkeen ja alue kuivui ruskeaksi, mutta pahimpia joutuu ruiskuttamaan parin päivän välein ettei niihin kasva harmaata karvaa.

Genesee,mikset kertonu tuota aiemmin?En kyllä enää ala tuohon ku kuiteski kohta pitää raastaa kaikki pois.Tuleville vuosille laitan korvan taka :wink:

Genesee, kiitos tiedosta vaikka kyllähän mä tuota vähän epäilinkin!

Minä en kyllä tohtisi kloriittiia kasvihuoneessani suihkutella yhtään. En käytä sitä ikinä missään. Myrkyllistähän se on ja ympäristöllekin vaarallinen aine. Lisäksi puhdistusaineiden kloori muodostaa vesien orgaanisten aineiden kanssa helposti uusia orgaanisia klooriyhdisteitä, jotka voivat olla hyvinkin haitallisia aineita ympäristölle ja ihmisellekin.

Ei liene Kloori luomuviljelyn listoilla? Kloori oli 1. maailmansodan aikaan taistelukaasu: lasipullossa nakkasivat juoksuhautaan, keuhkoista verta yskivistä ei ollut paljon vastusta. Saan kamalan päänsäryn kloorin hajusta, vaikka kylmään veteen laimennettuna ei pitäisi kovasti haihtua ja haista.

Miust tuntus kauheen paljo mielekkäämmält suihkutella atamonii, ei oo ainakaa myrkyllist eikä pitäs haitata kasveikaa.

Käyttämässäni seoksessa on natriumhypokloriittia NaClO 0,05%. Natriumhypokloriitti hajoaa lämmön ja auringonvalon vaikutuksesta hapeksi ja suolaksi. Suihkutan liuoksella vain varsien homeiset kohdat eikä se pieni klooriittimäärä varmaankaan pääse kasvihuoneestani kosketuksiin vesistön kanssa.

Kloriittia ei tietenkään saa sekoittaa ureaa sisältävien typpilannoitteiden kanssa, sillä se voi vapauttaa myrkyllistä kloorikaasua, mutta silloinkin täytyy liuosten oltava väkevämpiä kuin suihkupullossani oleva seos.

Taitaa uima-allasvesikin olla myrkyllisempää kuin suihkaukseni sumutinpullosta.

Yleensähän puhdistusaineiden sisältämän kloorin haitoista puhutaan siinä yhteydessä, kun klooria pääsee jätevesiin. Siellä on aina mukana orgaanista ainesta, jonka kanssa kloori voi muodostaa monenlaista ennaltakin arvaamatonta coctailia.

Kemiaa en tunne tarkemmin, sen vain tiedän, että jotkut väittävät kloriitin olevan täysin haitatonta juuri siksi, että se hajoaa hapeksi ja suolaksi, ja osa on eri mieltä. Itse ymmärtäisin, että se on olosuhteista kiinni, kuten tulikin jo ilmi mm. urea ja jätevedet (luonnonlannoitteet tietysti yhtä hyvin).

Jotenkin vain tuntui pahalta, kun tomaatit on kuitenkin tarkoitus syödä. Toivottavasti se hajoaa kokonaan, eikä pysty muodostamaan vetisessä tomaatissa mitään uusia yhdisteitä.

Minkähän takia nuo homeet ovat päässeet kasvamaan? Tuuletus? Liian tiheä kasvusto?

No kloriitillahan ei saisi siivota suljettuja oleskelupaikkoja, joita lämmitettään, esimerkiksi saunaa, jossa lämpö haihduttaa haitalliset yhdisteet hengitysilmaan, siis ei myöskään kannattaisi pestä koko kasvihuonetta kloriitilla. Pienistä suihkauksista en sitten tiedä.

Mitään ei kannata pestä kloriitilla. Akuutin ilmaan höyrystymisen lisäksi se on tosiaan paljon pahemman luokan aine päästessään jätevesiin.

Joko ootta lopettanneet tomskujen kastelun?Meillon ollu vähällä veellä jo jonku aikaa ja nyt nostin kaikki porkkanat pois.Jospa kuivuus ärsyttäis nopiammin kypsymään.

Tuomipihlaja tuolla aimmein ihimetteli mistä home kasvustoon?Tarviiko tämmösenä “kesänä” ihimetellä jos on hometta kasvarissa.Varmaan jokaikisessä kasvarissa on ollu jotaki ongelmaa,uskon näin.Eipä oo oikeen kannattannu vesisateessa palijon tuuletella ku on tullu reiän täyeltä vettä tupaan.

Minä olen vielä kastellut eteläseinustalla olevia ulkotomaatteja, koska ne alkavat roikottamaan lehtiään, jos ovat pari päivää kastelematta. Kasvihuoneessa olen vähentänyt kastelua ja kastelen vain, jos lehdet alkaa roikkumaan.

Minulla on ollut useana vuonna kasvihuoneessa ongelmana harmaahome eli Botrytis cinerea. Se on sitä samaa mikä homehduttaa mansikat. Hometta olen torjunut pitämällä koko kesän kasvihuoneen ovea auki yötä päivää ja se on estänytkin sen ilmestymistä aika pitkään, mutta nyt ei enää tuuletuskaan auta sillä öisin kosteus nousee korkealle vaikka ovi onkin auki. Harmaahomeen torjuntaan on olemassa biologisia keinoja, mutta niitä ei Suomessa ole oikein helposti harrastelijan saatavilla. Aiemmin olen kokeillut atamonia ja vetyperoksidia homeeseen, mutta niistä ei ollut kovin suurta apua.
Epäilen tuon harmaahomeen tulleen erään luomulannoitteen mukana, sillä homeongelmat alkoi samana kesänä kun käytin sitä lannoitetta. Tämä on kuitenkin ihan yleinen kasveja vaivaava homesieni, joten voihan se olla tullut ihan ilman mukanakin, joten kasvihuoneen täydellinen desinfiointi ei välttämättä auta.