Tuohon homeongelmaan tarttis keksiä joku käypä ratkaisu. Parvekkeella on laseja auki ja ilma vaihtuu, mutta silti ufo-kurpitsat homehtuivat. Ei lehdet eikä varret vaan varsinaiset syötävät kurpitsat menivät pilalle parissa päivässä. Ottaa päähän Onneksi samalla parvekkeella olevat tomaatit ja chilit ovat säästyneet!
Onpas tosi kurjaa, että harmaahome on vaivannut jo useamman kesän. Homeitiöthän voi tosiaan säilyä lepotilassa pitkäänkin vaan odottelemassa niille suotuisampia oloja. Tuntui ihan siltä, että ehkä ne tosiaan ovat säilyneet siellä sitten talvenkin yli, kun tuuletuksesta huolimatta on home riesana. Oiskohan sitten mahdollista, että olis tullut sen lannoitteen mukana? Jotenkin ajattelen, että jos tuulettaa hyvin ja kasvit eivät ole liian ahtaassa, niin ei se hirveän helposti kasvihuoneeseen pesiydy, koska itselläni ei ole koskaan ollut ja on kumminkin ollut pari kasvihuonetta jo kohta parikyt vuotta. Ja vielä kun kastelenkin sadettamalla, jolloin home kyllä leviäisi nopeasti, jos sitä on. Ja ei mun kasvihuoneiden hoito muutenkaan niin kauhean eksaktia ole. Maapohja, jota en ole vaihtanut koskaan, lisätty vaan hepanlantakompostia ja kalkkia. Muuta lannoitusta en ole antanut. Kasvihuoneen pesemistäkään en ole harrastanut. Joskus pari pahinta tahraa lasista sisäpuolelta suihkutellu.
Punalatva, olisko sulla kuitenkin kysymys huonosti hedelmöittyneistä kurpitsanaluista, jotka mätänee pois. Se on niin kovin tavallista ja varmaan parvekkeella pölyttäjiäkin vähemmän liikkeellä. Meillä useimmiten nuo ekat alut mätänee pois ulkonakin ja varsinkin tänä kesänä, kun oli niin heikot säät.
Enpä tiiä mikä oli vikana, mutta nopeasti olivat tukevan homekerroksen peitossa. Lehdissä ei näy mitään outoa ja hedekukkia pukkaa lisää, mutta satotoiveet näyttävät tosi heikoilta. Stadissa parvekkeella ei pörisijöitä tietenkään paljon ole, mutta joitakin sentään. Täytyy kai iskeä hedekukkien kimpuun ja kehitellä niistä syötävää jollei pieniä valkoisia ufoja ilmesty syötäväksi. Lämpöä sentään vielä riittää, joten en ole ihan luopunut toivosta…
Olen ootellut Indigo Rosen kypsymistä, nyt sitten päätin että on kypsä kun kannan vierestä oli punainen. En tiiä oliko kuitenkaan vielä ihan valmis koska maku oli niin pliisu. En taida enää viitsiä tämmöistä kasvatella, on niin myöhäinenkin.
Kypsältä tuo näyttää. Minä kasvatin Indigo Rosea viimevuonna ja totesin myös, että maku ei ollut hääppöinen, joten sille on turha tuhlata kallista kasvihuonetilaa, kun maukkaampiakin tomaatteja löytyy.
Mun mielestäni niissä oli jotenkin semmonen outo sivumakukin tai sitten vaan kuvittelin sen niitten värin perusteella.
Genesee, minustakin tuossa oli pieni pissalätäkössä maanneen ruskean pahvin häivähdys maussa.
Minä kasvattelin tänä vuonna Indigo Applea ja olen niitä nyt kerännyt sitä mukaa kuin kypsyvät. Maku on tosi voimakkaan kirpeä, meillä nuorimmainen neiti 6v. tykkää niistä kovin Nyt olen kerännyt niistä siemeniä ensi kevääksi.
Indigo Rose oli minullekin pettymys pari vuotta sitten.
Eripari, kuvailit sitä makua just oikein. Mulle tuli siitä mieleen jokin kuralätäkkö tai rapa, muutta sehän oli just semmonen likainen ja märkä aaltopahvilaatikko. (En oo kyllä koskaan semmosta maistanut )
Minulla alkaa se kesäkuun alussa 15cm korkea tavallinen tuntematon runkotomaatti saada nyt ensimmäisiä tomaateja kypsiksi. Selvästi oranssisuutta alkaa näkyä. Vielä kun olisi muutamia aurinkoisia päiviä niin saisi maistaa.
Olen miettinyt mitä tomaatteja laittaisin ensivuodeksi parvekkeella. Luulen että laitan pari Maja-pensastomaattia ja sitten joku uusi pensastomaatti ehkä Anmore Dewdrop. Onko tuo Anmore Dewdrop hyvän makuinen?
Bonner beste on mummolan ehdoton suosikki. Ei paljon jää tänäkään vuonna vihreitä.
Tosi makea.
Tässä Indigo Apple
Makuun taitaa kyllä vaikuttaa mitä ihmeellisemmät asiat. Mulla on kaksi Sweet millionia, vai mitä lienee pieniä, molemmin puolin kasvarin käytävää, multa penkissä ja tila samanlaiset, mutta toisella on kaverina tilli, ja toisella salvia. Enkä kyllä ikinä enää laita tilliä tomaatin kaveriksi, johan siitä ovat kaikki kumppanuuskasviluettelotkin varoittaneet. Tillin kanssa kasvaneissa tomaateissa ei ole makeutta, eikä paljoa makua, eikä sitä paranna aavistus tillin aromia. No eipä se ole silti niitä tomaattejakaan tehnyt lainkaan samaan tahtiin kuin se toinen.
Riivin taas viikonloppuna varkaita ja lehtiä kasvihuoneessa. Tomaatit ovat toistaiseksi selvinneet ilman suurempaa homeongelmaa, vaikka kasvulaatikoissa on käytössä viimevuotinen multa. Ainoastaan suojaan nostetun alelöydön, runkoruusun kukinnoissa oli havaittavissa homeenkaltaista. Heivasin sen samantien ulos. Alin lämpötila lattiatasossa on eiliseen mennessä ollut +5,8 °C. Aamupäivisin sisällä kosteus% on kova, ja mittari näyttää pelkästään "HI". Tomaatit ja paprikat kypsyvät hiljalleen sulassa sovussa. Kumppanuuskasveina oon käyttänyt basilikaa ja samttikukkaa. Tomaattilajikkeina: gardener's deligt, black cherry ja joku sydäntomaatti, jotka pääsevät jatkoon myös ensi kesänä. Kaupan F1-lajike Sparta on hidas ja fiasko- se teki raakileet, kuusi (6) kappaletta vasta elokuun alussa. Epäilen niiden kypsymistä ennen hallaöitä.
Anmore Dewdrop on dehybridisoitu Tumbler F1:stä, joten se on kai saman makuinen. Pidin sitä ihan hyvän makuisena, kunnes maistoin ekaa Carol Passionia, joka on japanilainen hybridi kirsikkatomaatti. Carol Passion on tosi makea ja maukas ja sen jälkeen Anmore Dewdropit alkoi maistumaan melkein vetisiltä. Maku on siis hyvin suhteellinen juttu ja aion edelleen kasvattaa Anmore Dedroppeja, koska se sopii hyvin amppeleihin ja ulkoruukkuihin ja on ollut tosi aikainen.
Minä olen aiemmin pyrkinyt kasvattamaan pääosin avopölytteisiä lajikkeita, mutta noi japanilaiset hybridit on kaikki olleet niin hyviä, että taidan antaa niille enemmän tilaa ja unohtaa kokonaan avopölytteiset pihvitomaatit, joista en ole onnistunut saamaan kunnon satoa. Avopölytteiset pienemmät tomaatit pysyy tietenkin kasvatuksessa sillä kesä ilman Black Cherryä ja Jaune Flammeeta ei ole mikään kesä.
Genesee, tuo on niin totta että kesä ilman Jaune Flammeeta ja Black Cherrya ei ole kesä ne on kyllä ihan parhaita tomaatteja.
Tänä aamuna leikkasin ja toin sisälle kypsymään. Nähtäväksi jää kypsyvätkö.
Ohhoh, ompas niitä. Muista laittaa omena seurax ni kypsyy varmemmast.
Siivosin parvekeviidakkojani poimien samalla talteen papuja, chilejä ja tietysti kypsyneet tomskut. Raakileet jätin vielä runkoihinsa, sillä parvekelasien takana on vielä kesäkelit, vaikka lasit ovatkin osin auki. Viime vuonna taisin tuoda viimeiset tomskut sisään kypsymään joskus joulukuussa…
Tulin tänään parin päivän työreissulta kotiin ja kasvihuoneessa oli yllätyksekseni sekä kypsiä ja raakoja tomaatteja lattialla. Kasvihuoneen ovi on ollut auki, mutta aukkoa peittää verhona roikkuva rastasverkko, joten sinne ei olisi pitänyt minkään eläimen päästä. Tomaateissa ei myöskään ollut mitään purema- tai nokanjälkiä, joten en ymmärrä mikä ne olisi pudottanut. Linnut pääsee tietenkin avoimesta kattoluukusta lentämään kasvihuoneeseen sisään. Tuulistakin täällä on kyllä kai ollut, mutta luulisi tuulen pudottaneen tomaatteja myös ulkona olevista. Nyt luvattiin yöksi ukkosta, joten suljin kattoluukun ja oven, jos pudonneet tomaatit oli kuitenkin tuulen aikaansaannoksia.
Kypsien tomaattien rintamalla löytyi ensimmäinen kypsä New Big Dwarf. Vaikka aiemmin uhkailin lopettaa avopölytteisten pihvitomaattien kasvatuksen, näitä on kuitenkin kai pakko edelleen kasvattaa. Maku oli kyllä kaiken vaivan ja odottelun arvoinen.
Jospa tuo olisi ihmisen tekosia…