Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Miulla on ollut tukinaruna pehmeää kangasta,joskus olen tehnyt sen siitä valkeasta halla harsostakin ja hyvin kestää ja kasvit tykkää.

Minä kasvatan myös laastipaljuissa joissa on poralla tehtyjä reikiä monta pohjassa ja ostan luomumultaa, lisään koivutuhkaa sekä hevon-peetä pohjakerrokseen.

Nuu ja kumppanit

Oliskohan tänne mitenkään mahdollista saada kokemuksella saadut hyvät ohjeet yhteen paikkaan tomaatin kasvatuksesta siemenestä satoon. Olis helppo tarkastella sieltä mitä vois parantaa ja mikä sopii minkäkinlaiseen kasvatukseen esim. luomu/ostolannoitteet jne… Jos saisi heti alkajaisiksi mahdollisimman kattavat neuvot niin silloin ei aloitteljankaan tarvitsisi kahlata pitkiä ketjuja läpi. Jos vielä ohjeita olisi mahdollisuus täydentää niin a´vot.

Laastipaljuja täälläkin, altakastelusysteemi jossakin täällä olleen ohjeen mukaankuva

Katso myös: Tomaatti / Avomaa: Lajikkeet, Ominaisuudet, Tomaatti / Kasvihuone: Lajikkeet, Ominaisuudet , Tomaattigalleria: kuva/lyhyt kuvaus lajikkeista, Altakasteleva laastipalju

Kun laastipaljut on niin suosittuja tomaattien kasvatusastioina, laitoin äsken tähän ketjuun yläreunan stickyviestiin linkin myös “Altakasteleva laastipalju”-ketjuun.

Noista kastelusysteemeistä kysellään jatkuvasti, nyt löytyy heti paikka jossa on aiheesta asiaa.

Laastipaljut on kyllä hyviä.Täältäkin löytyy ne ja ovat niin käteviä,kätevän kokoisia ja mallisia. Neljä paljua jäi lumen alle ja ne pitäs kaivaa pois sieltä melko piakkoin… =(

Hyvää perustietoa tomaatin kasvatuksesta.

Lukekaahan noita artikkeleita joita löytyy tuolta vihreä pohjaisesta yläpalkista kasvillisuus otsikon alta. Siellä on vaikka mitä :) Omia oivalluksia ja syventävää pähkäilyä sitten keskustelujen puolella

Tigerellaa ja Incas F1:stä meinaan kesäksi parvekkeelle laittaa. Käytännössä eka kerta, kun itse siemenestä kasvatan. Ajatuksena on laittaa taimet kasvusäkkiin, joka ainakin viime kesänä oli avomaan kurkuille hyvä kasvatusalusta. Kysymys kuuluu tässä vaiheessa: Tigerellan kylvöohje sanoo helmi-huhtikuussa ja Incasin maaliskuu-huhtikuu. Yhtä aikaa haluaisin ne kuitenkin istuttaa sitten ajallaan säkkiin. Kasvaakohan ne samaa tahtia, jos kylvän molemmat yhtä aikaa esim. helmikuussa?

Laita molemmat helmikuun loppupuolella. Ja Tigerella on sitten runkotomsku ja Incas on pensasversio, aika rento rötkö kylläkin, että tarvii jonkinlaisia tukikeppejä.

Eivät kasva samaan tahtiin - Tigerella kasvaa paljon nopeammin.

Jos käsketään kylvää aiemmin, niin silloin tällä lajikkeella kestää kauemmin ennenkuin sato valmistuu.

Oletko ottanut huomioon, että Incas on korkeudeltaan ~0,6-0,8 m ja Tigerella ~1,5 (-2 m).

Kiitos Kyssäkaali! Olen varautunut tukemiseen. Puuseinään on tarkoitus koukkuja laittaa ja siihen naruilla jotenkin tomskut köyttää. Viime vuonna mulla oli joku tosi tosi rötkelö tomaatti siellä ja sen sain jotakuinkin aisoihin narusysteemeillä.

Juu raipel. Korkeus on kyllä huomioitu ja tilaa on varattu. Pussin ohje siis neuvoo, että Tigerellan kylvön voisi aloittaa helmikuussa ja Incasin maaliskuussa. Jos Tigerella on nopeampi, se on istutusvalmiina Incasia aiemmin :slight_smile:

Tänävuonna kasvatan tomskut mullassa. vesiviljelylle on ollut liian monta liian kylmiä kesiä että olisin saanut kunnon satoa säilöttäväksi asti ja nyt ajattelin sitten kokeilla mullassa ämpärissä kasvatella… Tuli tomatogrowerseilta mainoksia ja het alkoi tomaatti peukaloa syyhyttämään mutta ei kuitenkaan vissiin ihan vielä laiteta kylvöjä aluille:) Sain pahimman poltteen pois kun kylvin muutaman chilin

lautalle kellumaan:) Nyt on kuitenkin hyvää aikaa katsella etä mitä tomskua tänävuonna kylväisi:)

Millaisia kokemuksia muilla on pienikokoisista ruukkutomaateista : Red robin, Micro tom, Minibell, Balconstar, Gnom ? Maku, nopeus, satoisuus? Tai olisiko joku muu hyvä valinta ruukussa ikkunalla tai parvekkeella kasvatettavaksi?

Red Robin oli muistaakseni ihan OK makuinen, mutta Tiny Timiin olin pettyny. Jos käytössä on parveke, kannattaa mun mielestäni kokeilla jotain vähän isommiksikin kasvavia kuin ihan ne mikrokokoiset.

Viime vuosina olen kasvattanut ruukuissa ja amppelissa Tumbler F1:stä dehybridisoitua Anmore Dewdroppia. Ne on tuottaneet tomaatteja aika tasaisesti kesäkuusta pakkasiin.

Kiitos Genesee vastauksestasi, tuumasin jo eikö uusille vastailla täällä lainkaan. Tuo Anmore dewdropp vaikuttaa hyvältä, siemenet vissiin tilattava ulkomailta? Poikkeako maultaan Tumblerista ? Riittääköhän yksi taimi per amppeli ?

Yksi taimi / amppeli riittää.

garvnic, kyllä täällä vastaillaan ihan tasapuolisesti mutta eihän mitenkään voi tietää milloin paikalle sattuu viestin lukemaan joku joka siihen osaa vastata. Täällä keskustelupalstalla ei ole mitään vastauspalvelua vaan harrastajat keskustelevat keskenään, kukin oman aikataulunsa, tietonsa ja halunsa mukaan.

Geneseellä on paljon kokemustietoa eri tomaattiajikkeista, hienoa että hän pystyi sinulle vastaamaan ja sait vastauksen kysymykseesi noinkin nopeasti :slight_smile:

Balconstar kuulostaa etäisesti tutulta. Ehkä sellaisen ostin lahjaksi siinä amppelissa joka sai paljon kiitoksia. Kysele vain lisääkin carvnic ja tervetuloa! Ei täällä olla liian viisaita kaikesta, kysymykset innostavat ottamaan selvää, plaraan hyvää listaasi netistä, minikokoisille olisi meilläkin tarvetta.

Juu en tarkoittanut että pitäisi olla" vastauspalvelu "sori jos siltä kuulosti ! Ja kiitollinen olen vinkeistä ja vastauksista. Tomaattilajikkeita on niin paljon että vaikea valita!