Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Irsa,liika kosteus tekee tuota.Pitäs aurinkoa näkyä että kuivuu ainadki päivällä kasvari.
Meillä oli kans palijon halakeilleita ja tuli vielä enemmän ku jätin lämmöt pois tomaattihuoneesta.Ja homehtuvat sitten herkästi nuot viottuneet.Ei voi mitään,syksy tekee tuhojaan :frowning:

Minä kasvatin sitä tigerellaa. Puolet taimista vein äitille tuohon ihan lähelle, ja hänellä niistä kasvoi ihan erinnäkösiä kun mulla. Åitin tomaatit oli kirjavia niinkun siemenpussin kuvassa ja mulla vaan tommosia missä tuskin raitaa näkyy. Samoissa olosuhteissa.

Sitäkin mietin että onko kukkaan koskaan talvehdittanu tomaattia sisällä? Melko rotkulahan tuo olisi sisälle tuua, mutta sieviä varkaita ja latvoja olis juurrutettavana :smiley:

Gardeners delightit keräsin varsineen ja laitoin vesiastiaan. Siinäpä kypsyvät. Ei kyllä ollu nimensä mukainen.

Miulla on tulossa vielä tosi paljon tomaatteja. Kastelen vaan kannullisen (9 neliön huone) joka toinen päivä (pilvisillä keleillä vieläkin harvemmin), ei ole halkeiluja ollut.

Mulla tomaatit ovat olleet ulkoruokinnassa koko kesän. En päästänyt niitä kasvihuoneeseen, koska saivat keväällä chileista kirvatartunnan. No onneksi se epidemia on selätetty. Satoa tulee aika hitaasti. Mutta kyllä ne vielä vaan ulkona kypsyvät.

Pohjanmaan kaunittaren tomaatit ovat kuin naisen tissit! :wink:

Tomaatin raakileita vallan hurjasti kasvarissa,kypsyy mutta hitaasti,olen tuonut sisälle lisää kypsymään,nyt taidan alkaa tuoda ne kaikki sisäkypsytykseen.Koleaksi käy ilmakin,joten saa edes jotain.Laitoin pellillisen uuniin ‘uunikuivatuiksi’ valmistumaan,tein jo leivinuunin jälkilämmössä satsin,ovat aivan ihania,ripsaisin hiukan suolaa ja sokeria sekä mustapippuria rouhin päälle,valmiina hieman hyvää oliiviöljyä.Ohjeia näkyy olevan yhtä paljon kuin tekijöitäkin.
Vihreät säilykkeet ei houkuta,on niitäkin tullut kokeiltua,ei vaan maistu.
Ovat sellaista pientä kirsikkatomaattia ja osa pisaranmuotoista keltaista,hyviä maultaan.

Niin paljon olis vielä tulossa mutta pakko lopettaa koko homma, sisälle tuon jonkin verran vihreitä loput kompostiin. On se vaan ihme miten sitä oppi tuon  tomatin kasvatuksen, luulin alussa ettei siitä tule mitään. Ainoa ongelma on mulla ollut etten millään hoksaa alussa noita varkaita, yks kaks on vain pari haaraa kasvamassa jota en huomannut, mutta ei se ole tahtia haitannu. Ja ensi vuonna katkaisen latvan paljon aikaisemmin, turhaan saa kukat viedä kasvuvoimaa kun eivät kerkiä valmiiksi kuitenkaan.

Tulevana viikonloppuna aion tyhjätä tomaattikasvarin. Tänä iltana olis tarkoitus töiden jälkeen kerätä kaikki tomaatit ja huomenna sitten tyhjennys ja kasvarien pesu. Paljon on vielä raakileita, mutta jälkikypsytän ne pahvilaatikoissa. Kypsiä näytti olevan sen verran paljon, että taidan keitellä lisää ketsuppia ja chilikastiketta :slight_smile:

Kävin eilen kasvihuoneessa. Pilvinen päivä, ulkolämpötila oli +8 ja kasvihuoneessa kuplamuoviteltan sisällä + 18. Edellisen käyntikerran jälkeen oli kypsynyt aika paljon tomaatteja.

Minäkin poimin eilen kaiken kypsyystasoiset tomskut pois kasvarista. Täysin raa’at vielä jätin. Sain taas yhen kaikkensa antaneen taimen kokonaan hävitettyä. Keräsin samalla lämmitysvärkit pois. Olin jo päättänyt näin.
Äsken kävin kasvarissa kissani mm. uskollisen puutarha ja ulkoiluystäväni kanssa ja totesimme hellin yhteistuumin, että joissain lajikkeissa vielä hidasta kypsymistä kuitenkin tapahtuu. Kissa tarkastaa huolellisesti päivittäin, etteikö kasvarissa olisi ylimääräisiä vilistäjiä ja sen päätteeksi hän syventyi varpaanväliensä muraisuuden huolteluun, minun taas tutkiessa sillävälin kasvillisuutta. Jos kyykistyn hän hyppää harteilleni ja kehräys on kova. :hehe: Näin se yhteisymmärrys voi kauniisti pelittää… ja toteamme myös yhteistuumaisesti… Niin se kesä meni, eikä oikein kunnolla tullutkaan…

Tällä kasvukaudella mulla parvekkeella kypsyivät ainoastaan pitkulaiset keltaiset kirsikkatomaatit ‘Ildi’ ja punaiset kirsikkatomaatit ‘Super Sweet 100’. Jälkimmäistä riivasi tänäkin vuonna joukkohalkeaminen lasitetulla parvekkeella. Talvella Kiinasta tilaamani ‘Sun Gold F1’-herkkutomaatinsiemenet eivät totisesti olleet luvattuja, vaan sellaisia pitkulaisia, punaisia ja kovakuorisia perustomaatteja. Ei jatkoon. Rumasti kirjoitettuna VMP:aa. Oli totisesti viimeinen kerta, kun tilaan siemeniä em. maasta. Eurooppalaisilla nettikauppiailla on edes jonkinlaista moraalia myymiensä siementen suhteen.

Mökillä keräsin viikonloppuna kasvihuoneesta loput eli noin kilon verran ruskehtavia 'Black cherry’jä. Ne olivat kesän maukkaimpia. Kasvihuonetomaateista suuremmat lajikkeet eivät ehtineet oikeastaan tuottaa juuri lainkaan kypsiä tomaatteja. Puoliraakoina niihin ei oikein sisällä kypsyessä tule oikeaa kesän makua. Kasvihuoneesta sain kesäkaudella yhteensä kuutisen kiloa tomaatteja. Riivin loput viikonloppuna sisälle kypsymään. Katsoin lämmityksen turhaksi, kun päivälämmöiksi luvattiin alle kymmentä, ja auringosta ei tietoakaan.

LeonM Totta että Black Cherryt eivät tänäkään kesänä pettäneet maullaan. Se on ihan yliveto lajike. Hitaammasti tosin sekin kypsynyt… ja vielä olis melko paljon raakileita siinäkin.
Toissap. kun keräsin tomaatit oli katonrajan kasvustoon jäänyt lähes ylikypsiä B.C:ä. Pari ihan haljennutkin…mutta jestas miten uskomattoman aromikkaita juuri ne olivat. Tuli mieleen mustaviinimarja siitä mausta. Tänä kesänä nuo eivät minulla noin syvään kypsyysasteeseen ehtineet. Taisin syödä puoliraakoina, ihan hyviä olivat silti.
Tänä kesänä tomaattini olivat myös hirmuisen mehukkaita. Ilmeisesti ainakin kastelu on ollut nyt kohdillaan. Eikä latvamätääkään sitten ollut.
Minulla on vielä kasvarissa ilman lämmitysta mm. edellä jo kehuttua sekä Stupicea ja Sub Artic Plentya ja Outdoor Gil’iä. Outdoor Girl varsinkin toinen taimi on vielä (kokooonsa nähden) suuria raakileita ihan notkollaan. Luultavasti nuo pärjäävät vielä ihan hyvin. Näidenhän pitäisi mainonnan mukaan olla viileässä parhaimmillaan ja nyt se todenperään jää nähtäväksi. Ainakaan mää en nuilla umpivihreillä raakileilla yhtään mitään tee joten ans kattoo nyt…

Oliko jollain muulla Andine Comueta kasvatuksessa? Siemeniä niistä keräilin ja nyt en tiedäkään kannattiko. Jos olivatkin F1 tai jotain. Alkuperäinen siemenpussukka piilotettu liian hyvin, ei löydy ei.

Piikkis,ei taijja olla F1

Nämä tuli vielä kurkkuhuoneen Tumbling Tompasta :slight_smile:

Nostin illalla ulkoeteisestä tertut sisälle.

Ei kai mikään;
Katkoin vaan terttuja nipuksi sisälle kypsymään.
Pari lajiketta kirsikkatomaatteja.

Se selittää tuon paljouden :slight_smile:

Viimeiset tomaatit syöty ja valtavasti ketsuppia tehty. Tuli kuitenkin kunnon sato vaikka myöhään meni!

No just… Eli oma lainaamani kommenttini ei näy ainakaan itelläni enkä pääse tuosta sinisen lätkän nuolestakaan tuohon tekstiin.
Siis pointtini oli nyt ottaa tuolla lainausyrityksellä pieni pohjustus tähän loppusadon kommentointiini ja viitata tuohon viimehetken nopeiden tomaattilajikkeiden koeviljely kokeeseeni toukokuun alussa.
Jos siis kesä olisi ollut edes normaali niin minähän olisin ihan hukkunut tomaatteihin. Harmittaa silti nuo kelit kun en päässyt näkemään oikeaa lopputulosta jos säät olisivat olleet edes keskimääräisen kauniit.

Sain kuitenkin satoa lopulta näistä nopeistakin maisteltavaksi. Kaikki raakileet eivät silti ehtineet. Out Door Girl’istä olisi tullut varmaan sankollinen tomaatteja yksistään, jos kelit olisivat olleet normaalit.
Lopputuloksena oli että satoa tuli loppujenlopuksi kuitenkin mutta kovin, kovin hitaasti ja kituuttamalla. Täällä ei montaa kunnollista aurinkoista päivää ollut tämän kesän aikana. Vielä tässä yritän kypsytellä viimeisiä.