Kesänlapsi meillä oli toissakesänä Hundred’s and Thousand’sia, ns.amppelitomaattina myytävää lajiketta useampi taimi. Ne eivät kylläkään olisi mahtuneet amppeliin. Olivat silti ihan ostosiemeniä eivät siis mitään risteymiä. Ne tekevät kovasti pientä tomaattia. Raakileitä ahkerasti karsimalla sain tomaattien kokoa isommaksi eivätkä jää puolukan kokoisiksi naperoiksi.
Se on kuitenkin sen kokoinen puska että yksittäisen isomman taimenkin voi sopuisan kaverin kanssa siirtää. Muutamia taimia venkslasin yksikseni lämpimiksi päiviksi ulos ja viileällä takaisin kasvariin pitkin kesää. Olivat ihan siirreltävissä sittenkin suurin osa.
Tomaattien vaan pitää malttaa antaa ihan kunnolla kypsyä. Ne saa olla ketsupin värisiä silloin ovat hyviä. Meillä miesväkikin tykkäs nuista. Aika kronkeleita tomaatinsyöjiä ovat muuten. Kun vei tätä laatua vadin pöytään niin katosivat siitä aika mukavasti. Meinaan taas tulevalle kesälle laittaa taimen tai pari. Tuo on myös aikaisimpia tomaatteja mitä olen itse kasvattanut tähän mennessä.
Pitäis melkein tuota Iidiä minun kokeillakin…
Persikkatomaatti, Wapsipinicon Peach Tomato, on makea keskikokoinen tomaatti.
Kuori ei ole sileän kiiltävä vaan niin kuin persikalla pehmeän nukkamainen.
Kesä 17 ei minulla ehtinyt kypsyä, mutta ei muutkaan tomaatit kypsyneet. Surkea kylmä talvi. Olisi pitänyt olla lämpimämpää ja auringon paistetta. Kesä 16 ehtivät kypsyä ja olivat hyviä.
Laitan tomaatin siemenet itämään maaliskuun alussa. Nyt ei löydy paikkaa jossa kasvattaa ja olisi tarpeeksi valoa.
Olisi kyllä unelmien täyttymys jos olisi ympäri vuoden toimiva iso kasvari, valoilla, vedellä ja lämmöllä.
Olisi terapeuttista olla sellaisessa sydäntalvella kun ulkona paukkuu pakkanen ja on pilkkopimeää, hoitaen kasveja sormet mullassa.
Pitäis vaan ensin voittaa rutkasti rahhoo Wikinglotossa! Kyllä minusta on silti mukavaa kun kasvukausi loppuu. Pidän mielelläni talvella pikku paussin vihannesviljelyssä. Valittavat kotona puolileikillään muutenkin, että minua ei näy kesäaikaan. Joko olen kasvarissa tai persaus pöllöttää jonkun puskan takana ja ruokalistalla on pottuja oikein ja pottuja nurin.
Kesänlapsi,Tumbling Tom red on hyvä amppelitomaatti,tuottaa palijon kohtuu makeita tomskuja.Eivät oo pikkutirrejä,vaan kirsikkatomaatin kokosia.
Nuu,meillon tuon kesän kans niin ja näin,ehtiikö routa sulaa joka vuosi.Pakko saaha taimet johonki määrään(raakileita ja kukkia) ku völijää kasvariin ettois toiveita kypsistä tomaateista.
Mullon hyvät valot ja onneksi sen verran tilaa että saan alakaa aikanaan vöyhöttämään
Oliskohan jollain jemmassa muutaman erilaisen tomaatin siemeniä, joita käsi ojossa ottaisin vastaan. Postimaksua vastaan. Kauppoihin ei ole vielä tulleet, kuulemma viikolla 4 vasta.
Ja täältäki löytyy
No,mimmosta laitetaan?
Voi hyvät hyppyset, jos jotain kaikilta saan, niin minähän hukun tomaatteihin. Jotain kivaahan on aina mukava kokeilla.
Laitas yv;llä osoite niin saat rapistelu kirjeen
Suljen tämän pitkäksi käyneen “tomaatti, osa 4”-ketjun, jatketaan juttua “Tomaatti, osa 5” -ketjussa.
Viesti yhdistettiin ketjuun: Sisäpuuhia (alkaen 5.1.2021 ->)