Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Kalttaatteko soseutettavat tomaatit? Minä soseutan tomaatit raakana sosemyllyllä, joka erotteleen kaiken soseutumattoman ja jäljelle jää sileää sosetta. Nykyisin teen aika paljon salsaa tomaateista ja sitä varten on tomaatit kaltattava, kun haluan salsaan tomaatit kuutioina, eikä ihan soseena.

Vanhassa tomaattiketjussa on kuva siitä sosemyllystä. Taitaa olla 2005 tai 2006, kun "koneenkäyttäjä" on vielä niin pieni. http://puutarha.net/keskustelukanava/ketjut/8733/161/

Ensimmäinen SunGold pilkottaa jo lähes kypsänä, vielä päivä aurinkoa niin…

Black Plumin söin puolikypsänä, kun oli jo latvamädän runtelema. :frowning: Hyvältä maistui jäljelle jäänyt osa terve osa.

Satu-71, testaa piruuttas tehdä myös sitä raparperi-tomaatti-ketsuppia satsi. Ei oo ollenkaan hassumman makuista (löytyy hakusanalla raparperiketsuppi kahdestakin eri paikasta) .

Kiitos Nuu vinkistä, täytyy kyllä tehdä sitä :slight_smile: Raparperia on niin maan vietävästi vielä jäljellä ja siihen niitä sais hyvin käytettyä.

Hei,

luin ketjun lähes kaikki sivut ja monilla näyttäisi olevan mielenkiintoisia lajikkeita viljelyssä. Onkohan kenelläkään laajempaa lajivalikoimaa josta voisin saada kivan siemenkirjaston?

Tulevana syksynä olen lähdössä ulkomaille ja tarkoitus olisi laittaa sinne oma tomaatti paratiisi pystyyn. Alkuvuodesta testasin kasvattaa siellä tomaatteja kolmella lajikkeella. Tiny Timille ilmasto oli liian kuume eikä se menestynyt siellä yhtään, mutta Money Maker menestyi kivasti Ikean isossa kassissa. Siksi olisi nyt mukava saada mukaan mahdollisimman monta lajiketta jotta näkisi mikä sinne parhaiten sopii.

Meinasin tilata Plant World Seedistä siemenet koska siellä valikoima oli laajin ja suhteellisen kohtuu hintaiset. Ajattelin kuitenkin ensin kysäistä täältä ja lisäksi tuoltakaan en kaikkea saanut mitä olisin halunnut esim. Indigo rose oli loppu. Alla lajit mitä olisin tilaamassa ja kokemuksia kyseisistä lajeista kuulisin mielelläni.

SWEET PEA CURRANT    GOLDRUSH CURRANT          ILDI            REINHARDS GOLDKIRS BLACK CHERRY

CHOCOLATE CHERRY    COSMONAUT VOLKOV HUNGARIAN HEART   LEMON TREE

GOLD DUST   MOONGLOW   RUSSIAN BLACK

BLACK ZEBRA   GREEN AGATE   GREEN ZEBRA

WHITE WONDER     PINK ACCORDION DELICIOUS

TASTY EVERGREEN   BERKLEY TIE DYE     GERMAN RED STRAWBERRY

RED DWARF   TLACOLULA     BANANA LEGS

AUSTINS YELLOW PEAR GREEN SAUSAGE   ORANGE BANANA

CMAS huomasitko että täällä on Omat ketjut avomaa- ja kasvihuonetomaateille / ominaisuudet. Tämän keskusteluketjun sivun yläosassa on molempiin linkit. Ehkä niihin laitettujen lajikkeiden tiedoista on sinulle jotain apua ? Paljon riippuu siitä mitä kukin on viestiinsä kirjoittanut, mutta kannattaa lukaista.

CMAS, voitko paljastaa minnepäin olet menossa? Ilmasto-olosuhteet vaikuttavat paljon siihen mitä lajikkeita kannattaa kokeilla ja milloin. Jos tunnet tai tiedät paikallisia kotipuutarhureita, heiltä saat varmaan parhaat neuvot siitä milloin kannattaa kylvää ja istuttaa ja minkälaiset lajikeet kasvavat parhaiten. Paljon Suomea lämpimämmässä on aivan eri haasteet kuin täällä ja kasvukausikin on eri aikaan, koska keski kesällä ei yleensä kannata tomaatteja viljellä.

Minä en ole siirtynyt kasvimaani kanssa kuin 20°etelä-pohjoissuunnassa ja siinäkin huomasi, että samat ohjeet ja samat lajikkeet eivät vaan toimi. Vieläkin haaveilen, että joskus pääsisin taas paikkaan missä tomaatteja voi kasvattaa ilman kasvihuonetta.

Hieman minun 12kpl tomaatin tilannetta parvelleella.

Muuten menee ihan hyvin mutta Balkonzauber alkaa minulla olla hieman nahistumaan päin eli se kypsyttelee ja kasvattaa jo olevia raakileita, mutta se ei kuki tai ole hyvinvoivan näköinen. Maja sentään alkoi ilmeisesti kukkia uudestaan. Olen myös hieman alkanut latvoa sitä runkotomaattia, kun sen varkaat lähestyy jo parvekkeen kattoa. Mutta ei se haittaa, noita varkaita riittää kun olen antanut niiden kasvaa.

Sadon painomäärässä Balkonzauber on jäänyt jo viimeiseksi. Myös se tuntematon runkotomaattia alkaa olla sadon tuotannossa jo hyvin mukana, vaikka olikin hieman matti myöhäinen. Maja johtaa pikkasen, mutta en usko sen jatkuvan pitkään. Veikkaan että tuo tuntematon runkotomaatti ohittaa sen jossain vaiheessa onhan se sentää yli kaksikertaa isompi kasvi. Tähän mennessä satoa noin 1,0-1,5kg / kasvi. Yhteensä 605 tomaattia ja 14,8kg, joista puolet tomaateista on kappalemääräisesti kirsikkatomaatteja.

Ei kannata masentua jos jollain ei mene sadon suhteen näin, minulla on ne kasvit olleet jo hyvin aikaisessa vaiheessa (huhtikuusta) lasitetulla parvekkeella aika hyvissä olosuhteissa. Eikä minulle se kylmä kesäkuu tuottanut lähes mitään haittaa, kuten monille muille on käynnyt.

Nuu

kiitos, nyt näkyy. Vaatii ilmeisesti ensimmäisen postauksen kun jäsentunnuskin näkyi alussa vain numeroina. Täytyy lukaista kyseisiä ketjuja.

Genesee

Matka suuntautuu Tahitille. Ilmasto on mielestäni sopiva ympäri vuoden, itseni lisäksi myös tomaateille :). Suora auringonpolte ja liika sade on vain ongelma joinakin aikoina, mutta näihinhän on helpot ratkaisut. Lisäksi vesi on ilmaista niin senki kanssa voi huoletta läträtä.

Paikalliset kasvattavat lähinnä trooppisia hedelmiä ja tuttavat innostuivat kasvattamaan kun maistoivat kasvattamiani tomaatteja. Kaupassa myytävien paikallisten tomaattien laatu on jopa yllättävän huono. Siksi haluttaisi itsellä kokeilla nuita vähän erikoisempia lajikkeita vaikka kantapään kautta. Tuolta nettikaupasta kysyin ja suositteli paria lajiketta, mutta sen jälkeen on itsellä laajentunut tuo valikoima huomattavasti. Täytyy varmaan kysäistä uudestaan.

Itsekkin tuli huomannut kuinka pienestä on kiinni hyvä kasvu. Nyt lasitetulla parvekkeella tomaatit kukoistaa, mutta kasvihuoneessa tilanne on päinvastoin.

Wow! Mä oon kyllä suoraan sanoen ihan vihreä kateudesta. Oispa mahtava päästä joskus asumaan jossain noin erilaisessa paikassa.

Tahiti taitaa olla suurinpiirtein yhtä paljon etelään päiväntasaajalta kuin Hawaiji on pohjoiseen, eli olot voi olla jotenkin samanlaiset. Suosittelen liittymään Tomatovilleen tai Gardewebbiin, joista löytyy noin lämpöisissä oloissa tomaatteja kasvattavia. He varmaan osaavat neuvoa ne parhaat lajikkeet.

Isompi Anmore Dewdrop alkaa olla jo vähän ränsistyneen näköinen eikä siihen ole enää tullut kukkia, mutta siitä saa ihan mukavasti satoa. Vasemmanpuoleisessa on myös jo kypsiä ja siinä on vielä kukkiakin.

kuva

Tigerella tehnyt viime yönä nuput. Kyllä sitä on jo odotettu,  sillä olen siemenistä kasvattanut ja aina pelko on  että kerkiikö  tehdä kukkia ja satoa. 

kuva

Meilläkin päästään vähitellen tomaattien makuun. Ekat maisteltiin kesäkuun alussa mutta sitten tuli ne kylmät ja kaikki pysähtyi. Nyt ovat lapset syöneet muutamana päivänä parit tomaatit per nenä, eli hiljalleen niitä kypsyy.

Ja vaikka Erkin kehuminen ojoillekin täällä punainen vaate, niin ei sille vaan voi mitään, että nyt kasvihuoneessakin Erkkeihin on tulossa paras sato. Sama oli ulkonakin. Gardener’s Delight on toinen mun suosikeistani, se nyt vaan tuntuu tekevän maukasta satoa aiemmin ja runsaammin kuin muut. Sungoldia päästiin kanssa maistamaan, mutta se oli oikeastaan aika pettymys siihen nähden että sitäkin paljon kehutaan. Ehkä se ei vaan meidän olosuhteissa viihdy tai ehkä ne ekat oli muuten vaan mauttomia. Tiiä häntä.

kuvaHana tuo isompi ja Alaska Fancy pienempi tomsku.Hanasta kohta ensimaistiaiset ja Alaskasta jo syöty kymmenkunta.

kuvaTumbling Tom

Juu latvamätä iski TAAS 

kuva

Special tomatoes for special people.........................................

Siinä ne tönöttää. Osa mätäsiä osa ei. Lehtiä oon harventanu rajusti.

Mätäinen Blue indigo rose

Toistaiseksi mädätön Chernomor

Pitää kai varmuuden vuoksi koputtaa puuta, mutta minulla ei vielä ole ilmaantunut latvamätää tomaatinraakileissa. Minä käytän kalsiumnitraattilannoitetta joka kolmannella kastelukerralla. Vähän se extra typpi vetää latvoja kippuraan, joten siksi olen antanut sitä vähemmän kuin purkin ohjeessa.

Tässä on mun Indigo Roset. Istutin ne tarkoituksella kasvarin aurinkoisimpaan nurkkaan.

kuva

Toomateissani on lehtien alla ja rungossa pikuruisia mustia ötököitä. Näyttäisi olevan siivekkäitä elukoita, olisko pikkusia kärpäsiä ?? Milä saan ne pois?