Siis kohta menee närvi! Lämpöä on riittänyt lasitetulla parvekkeella jo jonkin aikaa ja vettä olen kantanut kylki vääränä lannoitettuna ja sellaisenaan, mutta mitään ei näytä tapahtuvan. Muutama hassu raakile nököttää viheriänä väriään vaihtamatta eivätkä runsaatkaan kukinnot näytä muuttuvan raakileiksi, vaikka parvekelasit ovat auki siipiveikkoja varten ja lisäksi ravistelen varsia ahkerasti. Ehkä täytyy sentään olla kiitollinen, ettei tomaattimätä ole iskenyt - ainakaan vielä…
marjominin tomaateissa on varmaan samanlaisia mustia lentokirvoja, kuin on iskenyt minun ulkona oleviin tomaatteiheni. Eilen illalla ruiskutin ne torjunta-aineella, joka sisältää luonnon pyretriiniä ja rypsiöljyä.
Kylmällä vedellä ruiskutuskin toimii noihin jotenkin, minä en vaan voinut ruveta takana olevaa tiiliseinää kastelemaan ja kasvit ovat niin suuria, ettei niitä voi siirtää.
Nämä lentävät on kai niitä, jotka munivat, joten nyt pitää tarkkailla milloin jälkikasvua alkaa kuoriutumaan ja ruiskuttaa tarpeen tullen uudelleen.
Eilen tällaisia maisteltiin ![]()
Punainen Erk, oranssi Sun Gold, kelt päärynä Yellow Pearshaped ja kelt kirsikka Cereza Amarella.
Ei tartte vissiin noita keltaisia ens vuonna viljellä.
Onko tomaatin latvamätää sellaisilla jotka käyttävät blumat kastelusysteemiä.
En vieläkään omista ko. porkkanoita, vaikka on pitänyt hankkia :)
..mutta jos käytät blumat kastelijaa niin onko latvamätää ?
Kasvihuoneessa Blumatit, eikä ole ollut latvamätää tomaateissa.
Ulkotomaateissa on ollut. En tiedä johtuuko Blumatista tai ei, mutta minulla on hyvin kuivaa kasvarissa. Rallilattia josta vesi valuu läpi ja tuuli kuivattaa tehokkaasti alapohjan. Sisällä kasvarissa on näpyllinen terassimatto (tumma) josta mahdollinen vesi valuu läpi. Matto sen takia että muurahaiset eivät tykkää kulkea sillä, eli aika öttiäisvapaa huone. Pörriäisiä on kyllä.
Mulla Blumat kasvihuoneessa ja nyt näyttäis että yksi latvamätäinen olis Laukaus pihvitomaatissa.En oo kyllä ihan 100% varma onko se latvamätää.Viime kesänä ulkotomaateissa oli jonkin verran ja kasvarissa ei yhtään.
Hirvittää ajatella että milloin taas latvamätä iskee. Viime vuonna oli miltei kaikissa jotain . Voi olla, että oli jotain muutakin kuin latvamätää.
Muistelisin että kastelin viime vuonna samaan tyyliin kuin nytkin, eli saavikaupalla vettä kerralla.
Edellisvuonna tiheämmin vettä ja vähemmän kerralla ja ei ollut tautia niin paljon, jos olikaan.
Jos tästä nyt mitään päätelmiä voi tehdä.
Tigerella näyttää lisää uusia pieniä kukkanuppuja.
Olen nähnyt niin paljon vaivaa, että olisi parempi vain, että tigerella tekee hyvän sadon. Siemenestä asti kasvatettu.
Meillä aletaan saamaan väriä :) Kohta pääsee herkuttelemaan!
Tuo keskimmäinen on Kauppilasta hommatta Indico Rose jos nimen nyt oikein muistan :)
Maistoin ensimmäiset Sungoldit menneellä viikolla, hauska viimein tutustua kuuluisaan SunGoldin makuun
Hyviä ovat, taidan laittaa ensi vuodenkin listalle. On annettava kypsyä loppuun asti ja syödä vasta oranssina, niin maku on parhaimmillaan.
Orange Berry ei siihen verrattuna ollut mikään erikoinen, mutta ainakin se on satoisa.
Muutama muukin keltainen kirsikkalajike tuloillaan, toivon auringon kypsyttämää makeutta.
Latvamätä taitaa johtua kalkin puutteesta, muistelen sellaista lukeneeni jostakin. Ja siksipä kalkitsin tomaattien kasvualustan tänä keväänä hyvin kun minulla on aikaisempina kesinä ollut latvamätää ja minulla on se Blumat. Tänä vuonna ei vielä latvamätää ole näkynyt...
Nyt sitten saatu syötyä ensimmäiset tomaatit, jess…ja satoa näyttää tulevan kohtalaisesti, raakileita ja kukkia vaikka kuinka paljon!
Black Cherryt tavoittelee taas taivaita. Mittaa niillä on nyt 2 metriä. Ne on tarkoituksella tuolla takana kun ovat yleensä pisimpiä Galina's:n kanssa, joka on nurkassa toisella puolella ja myös pian yli 2 metriä.
Viime vuonna oli parvekkeella yhdessä tomskulajikkeessa latvamätää, muttei muissa. Sen kasvusto pöhähti hirveän tuuheaksi pikkuisen yllättäen ja ryhdyin harvennushommiin aika myöhään. Liekö sillä ollut osuutta asiaan?
Minulla Balkonzauber alkaa olla jo lopuillaan eli siinä ei näy uusia kukkia ja raakileetkin alkaa käydä joissain puskissa aika vähiin. Kooltaan Balkonzauber jäi sellaiseksi 50-70cm korkeaksi pusikoksi/pensaaksi, joka vaatii tukea. Katsotaan nyt lähteekö se tekee vielä jotain uutta kun kaikki raakileet loppuu. Se on tehnyt tähän mennessä keskimäärin 62 kpl tomaattia per kasvi ja ovat kooltaan olleet keskimäärin noin 3,4cm 22g. Eli yksi kasvi on tähän mennessä tehnyt noin 1,4kg satoa. Josta voisi vetää johtopäätöksen että tätä lajia ei kannata kylvää liian aikaisin, koska jos se ei jatka sen pääsadon jälkeen enää tomattien tekoa niin turha sitä on hukata hyvän kesäsään lämpöä ja aurinkoa. Joten arvaus olisi että maaliskuun loppu olisi kai ollut parempi kylvöaika, kuin minun maaliskuun alku.
Muut tomaattini sen sijaan jatkavat kukkimisia ja uusien raakileiden tekoa. Mitään muuta ei ole oikein raportoitavaa eli siinä ne tekee tomaatteja kuten ennenkin.
Mulla Tumbling Tom Red on tullut tiensä päähän,ei juurikaan uusia kukkia,mutta raakileita ja kypsyviä on niin maan pe##keleesti.Olen tuohon tyytyväinen.Ehdottomasti myös ensi vuonna mukana.
Meillä ei ole tomaateissa ollut latvamätää, onneksi. Tomaattikasvari on ihan liian täynnä, en ees ilkee laittaa kuvaa siitä viidakosta ![]()
Mut vielä kukkivat hurjasti ja satoa jo mukavasti tulee ![]()
annitainen,laita vaan kuvaa tulemaan.Samanlaista pöheikköä sitä kuule meillä muillakin ![]()
Joo, tarttee ottaa sellaiset kuvakulmat, ettei koko kamaluus näy :))
Sinne kasvariin ei uskalla mennä kukaan muu, ku ne pelkää villieläimiä siellä viidakossa ![]()
Mie en ymmärtänyt, että muutamaiset tomaatit kasvaa niin älyttömästi, Sun Gold on ihan kauhee kasvamaan pituutta ja salaa tekee lisää haaroja koko ajan…jäin alakynteen niiden kanssa…
Puskien kanssa eletään täälläkin, ovat tervetulleita varjon antajia kuumalle parvekkeelle.
Ensimmäiset suuret pihvitomaatit alkavat kypsyä - hurjaa...
Pienet ruukkulajit kypsyttelevät vielä, mutta niissä on puhti jo poissa. Mohamed ja Red Robin ovat mukavia punaisia, Mohamedin maku ehdottomasti parempi, mikä voi johtua niukasta kastelusta helteillä! Red Robin on saanut vettä kylliksi, ja hedelmät maistuvat .. no, vedelle.
Black Plum on ehdoton perinnelajikkeiden makukisan johtaja, ihana mustan tomaatin maku. ![]()