Tomaatit on minusta nyt olleet pikkasen makeampia nyt kuin alku kesästä, jopa Balkonzauber. Todennäköisesti varmaan lämpimät ja aurinkoiset säät ovat tehneet tehtävänsä.
anita, 1-2 päivää seissyttä nokkosvettä voi käyttää sellaisenaan ruiskutuksiin. Sitä voi myös laimentaa halutessaan. Jos siihen lisää tipan mäntysuopaa tai vaikka astianpesuainetta niin se tehoaa joihinkin tuholaisiin vielä paremmin.
Kiitos, Nuu!
Mä luin, että yksi syy latvamätään on kalsiumin puute. Olisikohan Biolanin kasvusäkkeihin laitettu sitä liian vähän? Turvepohjaista se kasvualustahan muutoin on. Siis viime kesänäkin kasvatin niissä säkeissä (en tietenkään SAMOISSA, huom!) ja silloin ei latvamätää ilmestynyt.
IF - kun säkissä multasi on liian märkää niin mullassa oleva kalsium ei pysty imeytymään - töki säkkiisi paljon päälipuolelle reikiä, jotta multa kuivahtaa ja lisää munankuoria multaan, niistä vapautuu nopeasti lisää kalsiumia
Kiitos neuvosta, Raipel. Kokeilen noita, mutta jo mätäisiin raakileisiin ei varmaan enää auta. Kastelen yleensä säkit kerran päivässä, ja sisältö kuivuu ainakin tomaattien juurilta kasteluiden välillä.
Kalsiumin puutos aiheuttaa tomaatin hedelmissä latvamätää. Minusta latvamätää tulee silloin tomaattien multa pääsee liian kuivaksi kasteluiden välillä. Se on liian kuivaa jos tomaatti alkaa roikottaa lehtiään. Jos saa pidettyä kastelun niin että se ei ole jatkuvasti aivan liian märkää, mutta ei myöskään kuivu kasteluiden välillä niin latvamädän mahdollisus vähenee.
Kuten jo sanottiin hyvä apu on kalsiumin lisääminen. Munankuoria jauhettuna, tuhkaa tai kalkkia. Vaikka on noita ihmisillekin tarkoittuja kalsiumi tapletteja saatavilla. Ne raakileet jotka ovat jo saaneet latvämädän eivät tällä korjaudu eli vahinko on pysyvä. Mutta se estää sen laajenemisen ja tulon niihin raakileisiin joissa sitä ei vielä ollut.
Harvemmin mullassa ongelmana on kalsiumin puute, mutta sen imeytyminen häiriintyy sääolosuhteiden vaikutuksesta (liian kuuma / kylmä). En huomannut mitään estävää vaikutusta munankuorista, mutta aineenvaihduntaongelman pitäisi korjaantua ajan kanssa itsestään.
Kokemuksia on monenlaisia, ja hyvä, jos jostakin lisästä on apua. Omalla kohdalla uskon niitä eksperttejä, jotka sanovat latvamätää olevan lähes mahdotonta estää…
Täälläkin latvamätää enemmänkin… MUTTA, vain toisessa tomaattilaarissa, jossa eri multaa 1/3 kuin toisessa!
Olen ihmetellyt eroja laarien välillä, kun samalla lannoituksella/kastelulla/olosuhteilla toiset olivat ihan aneemisia ja toiset hirviökokoisia ja kasvuisia… Kunnes muistin että tuonne toiseen kipattiin jämät yhtä toista multaa. Eli tuossa toisessa mullassa selkeästi enemmän lannoitetta, se 1/3 mullasta myös hiekkaisempaa. Vain tässä laarissa latvamätää.
Minä edelleenkin suosittelen kalsiumnitraattilannoitetta latvamädän ehkäisyyn. Sitä voi käyttää myös lehtilannoitteena. Löysin jenkkiläisiä yliopistotutkimuksia, joiden mukaan liika ammoniumtyppi vaikuttaa kalkin imeytymiseen haitallisesti. Eikös lannassa ole juuri tuota ammoniumtyppeä? Eli luonnonlannoitetut kasvusäkit sisältävät sitä.
http://www.caes.uga.edu/extension/thomas/anr/documents/Blossom_End_Rot_H-98-036.pdf
Mulla on yksi tomaatti, jossa on latvamätää. Se raukka on purkissa, toisin kuin muut, jotka ovat maapenkissä, ja sillä on ainoastaan uutta ostomultaa, muilla on uutta multaa vain pinnassa, mutta alusta on kalkittu. Sille saa kantaa vettä ties kuinka paljon enemmän, kuin noille muille ja silti se ehtii roikottamaan lehtiään.
Eli varmaankin sopii latvamädän syyksi nuo edellä mainitut: liian kuivaa, ja liian vähän kalkkia. Lannoittena on ollut kaikille tavallista puutarhan kesää, penkkeihin olen laittanut myös kompostia.
Minulla oli tuossa muutamia viikkoja sitten latvamätää parissa tomaatissa pikkasen, ne pääsi aina välillä kuivaksi eli roikotelivat lehtiä. Mutta nyt kun olen kastellut niitä enemmän, sekä antanut lannoitteita niin ei niissä nyt näy latvamätää.
Nyt kun on kuuma niin saa olla tosi ahkera kastelun seurannassa.
Minulla ei kyllä kuivahtamaan ole päässyt, ennemminkin ongelmana voisi olla liika märkyys (innokas 4vee avustaja…)
Eli siis voisi tulkita että latvamätää aiheuttaa mikä tahansa olosuhde mikä estää kalkin imeytymisen, oli se sitten kuivuus, märkyys, liika typpi, liian vähä lannoitus tms…
Toivotaan että sieltä jotain tulee kypsäksi astikkin, tämä on ensimmäinen kerta kun on ollut mitään ongelmia tomaatin kanssa, ensimmäinen kesä myös kasvihuoneessa…
Mulla on tällä hetkellä sellainen fiilis, että ensi kesänä on välivuosi tomaateista. Siksikin, että se on niin sitovaa, lomareissujen tms. kannaltakin. Ja kasvihuoneen katto on ihan reikäinen, se vetää viimeistä kesäänsä nyt.
Tadaaaa, yleisön pyynnöstä
Heiiii, viidakkojim, etenkin pääni on pim....
kyllä tuolla vielä kontata voi....
näköjään vähän tossa vasemmalla lurpotetaan tilanne on kyllä korjattu.
Onneksi tuolta viidakosta tulee myös satoa, eikä toistaiseksi mitään tauteja eikä tuoholaisia (murkkuja lukuunottamatta) ole ollut.
i
Erk-tomaattia
Ei ole itelläkään mitään valittamista tomaattien suhteen, ainakaan toistaiseksi, mutta Annitaisen kuvat pistää hymyilemään,ihanaa.
Lähinnä kaikkia on vaan hirveesti naurattanu ku kurkistavat mun kasvariin…
Mun täytyy myöntää, että tais aika poskelleen mennä mun tomaatinkasvatukset tänä vuonna. Nyt osa niistä kukkii komeasti, mutta eipä ne taida enää ehtiä hedelmöidä ennenku tulee yöpakkaset ja nirhaavat nirrin pois .
Kesäkuu oli niin onnettoman kylmä, että kasvukautta oli käytännössä kuukausi vähemmän kuin normaalisti. Taimet joutuivat olemaan sisällä kehnossa valossa (katselivat kauhuissaan raesateita ruudun läpi). Tänä kesänä on kyllä ollu päällä aina joko pakastusteho tai grillivastus, ei välimuotoja.
Tänä vuonna oli kokeilussa monta uutta lajiketta ja parhaiten näitä ääriolosuhteita tuntuivat kestävän amppelitomaatti Tumbling Tom Red ja pensastomaatti Sophie's Choice. Ensi kesää jo suunnittelen ja nämä lajikkeet ajattelin ainakin laittaa taas kasvamaan . Oon ajatellu, että laittaisin vähemmän tomaatteja ensi vuonna, mutta kyllä se homma taas lapasesta karkaa kunhan kunhan kevät jälleen koittaa
. Ja mitä mä sitten niihin yli kolmeenkymmeneen sankoon laitan, jos en tomaatteja...
Jos miulta mitä kysytään, niin ehdottomasti vähemmän tomaatteja ensi vuonna :))
Ainakin meille…ainakin kasvariin…