Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Minäkin aion vähentää tomaatteja ensivuodeksi, saan nyt nähdä kuinka vähäiseksi.

Minun mielipiteeni on että väheisempi määrä jossain tilassa on parempi kuin liian paljon samassa tilassa. Koska vaikka molemmista voi saada samanverran satoa niin vähäisempi määrä tekee makeampia tomaatteja koska ne saa enemmän aurinkoa. Liian tiheä tila niin tomaatit tahto varjostaa toinen toisiaan aika paljon. Minusta valon saanti on tomaatille tosi tärkeää, kun puhutaan hyvästä ja makeasta sadosta.

Viime vuonna minulla oli 7m2 parvekkeella 25 tomaattia. Tänä vuonna minulla oli 12 tomaattia ja ensivuonna vielä vähemmän. Osittain kyllä siitä syystä että en oikein jaksanut syödä kaikkea mitä tänä vuonna sain. Viime vuonna ne kun oli kaikki kirsikkatomaatteja niin niitä popsi ihan ohi mennen, eikä 1000 kirsikkatomaattia tuntunut missään. Mutta kun pitää popsia 500 normaalia tomaattia niin se tuntuu.

Vielä kaksi kuukautta jäljellä ja olen jo saanut 943 tomaattia 21,6kg.

Huh mikä määrä! Me syötiin vasta eilen ekat Black cherryt ja oli ne makeita!

Minä päätän joka vuosi että seuraavana vuonna paljon vähemmän tomaatteja kasvamaan, mutta kuinkas aina käykään  joka vuosi löytyy uusia kokeiltavia lajeja ja sitten on niitä mistä ei halua luopua mistään hinnasta eli lopputulos on se että niitä saattaapi olla jopa enemmän kuin edellisenä vuonna . Täällä odotellaan että se suurempi sato alkais kypsymään, pojat jo eilen kyselivät että koska alan keittämään ketsuppia. Se teki hyvin kauppansa viime vuonna meillä ja tänä vuonna sitä täytyy kyllä tehdä paljon enemmän.

Pitäsköhän mun pakata itteni ja tomaatit junaan ja matkata sukulaisten luo Etelä-Suomeen pidemmän kasvukauden toivossa... Liput yhdelle aikuiselle ja kolmellekymmenelle täysikasvuiselle tomaatille, kiitos .

Annitainen,ihanan näköinen pöheikkö tuo sinun kasvarisi.Mulla alkaa olla ahdasta käytävällä ja kumarrella pitää ettei tartu tukasta kiinni tomaattiin.

Kiitos Karvari :))

Pöh, pöh…pöheikkö sai vähän kuritusta tässä illan vilakalla.

Karsin rutkasti taas lehtiä ja söin vatsani täyteen Sun Gold-namia :))

Latvoin samalla, saa kasvu jo riittää :smiley:

Hattu on aina jumissa tuolla pujotellessa, mutta aina siellä puuhastellessani olen onnellinen :smiley:

Melkosen kaliita tomaatteja on mulle tulossa tätä menoa :confused:

Kukkii kyllä , miksi sitten karistaa kukinnot varresta lähtien ?

Näillä näkymin kaks tomskua !

Tekis mieli sanoa , että viimeinen kerta :slight_smile:

Ensivuonna kasvatan vain yhden tomaatin kasvarissa ja senkin taimen ostan torilta valmiksi kukkivana. Pihan viilein ja kauimmaisin paikka on kasvihuone! Sinne kun varjoon vettä kantaa ei tule aika pitkäksi. Yhtään tomaattia ei edes punastele, avomaalla ruukuissa auringossa on komeat raakileet.

Nonnii viimeinkin alkaa ekat kypsyä! Tässä tavallinen cherry red.

Näyttää muillakin olevan ongelmia kypsymättömien raakileiden kanssa. Vasta pari kypsää kirsikkatomskua olen saanut ja nekin jostain nimettömästä valmiina ostetusta taimesta, kesäkuu oli liian kylmää lasitetulla parvekkeellakin Hesassa. Yx uusista lajikkeista mulla on Polar Baby, jonniinmoinen pensastomaatti (?) joka kasvaa amppelissa ja jossa on valtavasti kukkia ja nyt jopa raakileita. Odotan mielenkiinnolla makuelämystä, ellei sitten raakileet ja kukat karise, kun amppeli täytyy siirtää toiselle ½:lle taloa parin viikon päästä.

Varmasti suurimmalla osalla on ongelmia tomaattien kypsymisen suhteen tänävuonna koska kesäkuun kylmät ilmat viivästytti tomaatteja pahasti.

Mulla on kyllä tänä vuonna tullut tomaatteja aikaisemmin ja enemmän kuin muina vuosina.Laitoin suurimman osan kasvamaan helmikuulla,näyttää tarvivan täällä pohjoisessa tuon verran pidemmän kasvukauden.

2 tomaattia söin ja ihan itse kasvarista. Raakileita on paljon, tähän asti kaikki menny hyvin, oikeastaan paremmin kuin viime vuonna - oli ötökkää.

Luumutomaatti Opalka kuva

Pink Thai Egg (ei vielä kovinkaan pinkki )kuva

Black Russiankuva

Oxheartkuva

Black Pearkuva

Tällä hetkellä tuntuu kyllä, että tekis mieli luovuttaa näiden tomaattien kanssa kun ei ne näytä oikein tykkäävän tästä kesästä. Kai se oli se kylmä kesäkuu joka teki tehtävänsä . Raakileita on jonkun verran mutta ei ollenkaan samoja määriä mitä oli viime vuonna. Ja hieman kyllä epäilyttää että lähestulkoon kaiken joutuu jälkikypsyttämään tänä vuonna sisällä. Mulla on niin paljon tomaatteja jotka vasta kukkivat eikä raakileita ole lainkaan vielä näkyvissä. Costoluto Genovese, Chocolate Cherry, Black Cherry, Chinese Black Pearl, Honeybubbles, Red Robin, Garden Peach, Rio Fuego ja Amish Gold ovat niitä jotka kukkivat kyllä ihan komeasti mutta raakileista ei tietoakaan  Mä en ala . Taidan kasvatella jotain ihan muuta ensi vuonna.

Satu-71, sillä Opalkalla on taipumusta latvamätään. Kannattaa ehkä antaa sille varmuudeksi vaikka puuntuhkalisää juurille että välttyis mädältä. Kun kasvattelin sitä itse muutamina vuosina, huomasin että siitä on selvästi hyötyä. Tää ihan vinkkinä :slight_smile: