Kiitos Nuu vinkistä, täytyypä käydä nakkelemassa sille huomenna puuntuhkaa
Tähän mennessä satoa saatu jo lajeista Black Pear, Black Plum, Fish Lake Oxheart (vaaleanpunainen sydämenmuotoinen, maukas), Jaune Flamme ja SunGold. Mysteeripensas ja minikirsikat ovat välillä tauolla…
Vanhempien luona oleileva Ildi on myös suorittanut esiinmarssin, ja on maukas.
Täällä syöty Tumbling Tom red,Alaskan Fancy(hyvä),Black Prince,Hana(ehdottomasti ensi vuonna)Goldgrone(pettymys) ja Bloody Butcher(mitäänsanomaton)Alaskan Fancy on ollut miellyttävä ylläri samoin Black Prince,muistuttaa Black Russiania(joka mun suosikki)
Tulossa Orange Queen ja Laukaus.
Ildi mulla SUURI pettymys.Yksi ainoa rupukka tulossa
Kesän säät ja kasvatus olosuhteet voi vaikuttaa tomaattien sadon määrään ja jopa makuun aika paljon.
Itse jätän (olen jättänyt) pois seuraavat, koska niiden maku ei ole minusta mitenkään kehuttava vaikka sato voi olla ihan hyvä: Tigerella, Tiny Tim, Balkonzauber.
Majaa kasvattelen vertailuna koska jos se kypsyy makeaksi niin silloin siinä on sellainen miellyttävän miedon makea normaali tomaatti. Gold Nugget kirsikkatomaatti on erikoisen makuinen, itse en oikein pidä siitä, se on jotenkin liian hapan, hapokas maultaan. Mutta ehdottomasti tutustumisen arvoinen laji ja erittäin runsas satoinen. Mutta yleensä parhaimman makuiset tomaatit on kirsikkatomaateja silloin kun ne eivät jää kirpeiksi vaan kypsyvät makeiksi. Pihvitomaateista minulla ei ole vielä yhtään kokemuksia.
Ildi tekee liian taajan tertun, sitä tarvii harventaa.
Mullon vaan yksi tulossa Ildissä.Siis yksi ainoa tomaatti :((((
Yksi on aika vähän varsinkin kun ne ovat niin pieniä. Minulla on tullut niihin 3-5 rykelmää ja niitä olen harventanut, ei millään raskisi mutta se kannattaa.
Hee,huomenna lähtee koko puska komppariin,heh,heh
Se on oikein Karvari - kompostiin vaan tilaa viemästä…
Meidän perheen yhteis-Ildi on niin satoisa ja komea, tulossa ainakin sata raakiletta… Luulin sitä idioottivarmaksi, mutta näemmä sekin osaa oikkuilla
Menestystä sen kanssa ensi vuonna!
meidän ildissä on kamalan isot kukkatertut 3 kipaletta ja muutama raakile tertussaan, josko tuo vielä kerkiää lisää raakileita tehdä…en tiiä, ekaa kertaa kasvamassa mulla
Jos on vain yksi tai pari raakiletta jossain tomaatissa niin kyllä siinä on mennyt joku pieleen. Siis jos ei ole kukkasia ja nuppuja tällä hetkellä paljon. Alkaa olla viimeisiä viikkoja jäljellä kukkimisille, siis noin pari viikkoa vielä ja sitten on liian myöhäistä kukille.
Kyllähän tomaatit pystyy aika usein tekemään raakileita aina vaan lisää, mutta kerkiääkö ne kypsymään näin loppu kesästä on sitten toinen asia. Voihan tuota yrittää arvioida kuinka monta raakiletta kerkiää kypsymään seuraavan noin 2-kuukauden aikana. Alkaa kuitenkin mennä jo tiukille, kun se kestää noin 2-kuukautta kukkasesta kypsäksi. Tietenkin ei sitä osaa sanoa että onko kasvukausi tänävuonna pitkä vai lyhyt.
Nuo seuraavat on ihan minun omia arvioita ja ajatuksia:
Kirsikkatomaatti 8-12g (2,5cm) noin 250-350 kpl / 2-kuukautta
Pieni tomaatti 20-25g (3,5cm) noin 100-150 kpl / 2-kuukautta
Normaali tomaatti 50-70g (4,5cm) noin 50-90 kpl / 2-kuukautta
Pihvitomaattiin en edes osaa arvioida, kun en ole koskaan sellaista kasvattanut.
Joten jos raakileita on tuota vähemmän niin eiköhän ne kukatkin kerkiä vielä kypsyttää raakileita. Etenkin kun ei tiedä päättyykö kasvukausi syyskuun vai lokakuun lopussa. Todennäköisesti jossain tuolla välillä.
Itse veikkaan että saan Balkonzauberit ensikuussa pois minun parvekkeelta, kun ei niissä ole kuin ehkä 10 raakiletta jäljellä ja uusia kukkia ei näy. Muutenkin ne alkaa näyttää osittain hieman lakastuneelta. Muut lajit vielä kukkivat minulla. Runkotomaatin olen jo latvonut koska siinä on raakileita ihan riittävästi jo nyt seuraavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Käyttäköön energiansa raakileiden kypsyttämiseen eikä kasvamiseen.
Minulla on 8 Tigerellaa ja jokaisessa on kukkanuput. Vain yhdessä tomaatissa yksi nuppu alkoi jo raottaa nuppunsa ja keltaista näkyy.
6 tomaatissa on jo 3 kukkaterttua.
Siemenestä kasvatettu.
Edit: Minäkin olen laskenut kuinka myöhään menee ja ihan hirvittää tuleva syksy.
Minulla on nyt ensimmäinen kesä tomaatinkasvatusta meneillään - ja avomaalla, kasvihuone on vasta haaveissa. Taimena ostettu Hellfrucht on tehnyt mukavasti hedelmää, maussa on toivomisen varaa, kaipaisin lisää hapokkuutta ja aromikkuutta. Yellow Submarinestakin on saatu jo muutama maistiainen.
Siemenestä olen kasvattanut Romaa, joka on nyt tuottamassa raakileita - ja näiden lisäksi oli testierä, jonka panin multaan turhan myöhään, mutta saattaapa noistakin vielä joku hedelmä tulla. Black Cherry, Black Plum, Alaskan Fancy ja Garden Peach näyttävät kaikki terhakoilta ja hyvinvoivilta ulkosalla.
Green Grape taisi nuukahtaa, se on muista poiketen lasikuistilla - ja siellä lämpötila nousee välillä ihan liikaa, kun kuistin ikkunat on valitettavasti lyöty pokiin kiinni. Kuistilla voivat sensijaan hyvin Cherry Cascade, joka kyllä taimena kasvoi niin hitaasti, että saa nähdä tuleeko hedelmää, ja pikkuruinen Red Robin, tämän ostin taimina ja näissä on nyt ensimmäiset raakileet.
Kokeilen pihalla kolmea eri kasvatuspaikkaa ja yksi näistä on selvästi yli muiden. Siirrän sinne tänään kaikki parhaat tomaatit. Kokeilin muutamalla tomaatilla altakasteluruukkua Puutarhalehden mainion tomaattiartikkelin perusteella. Altakastelutomaatit eivät kuitenkaan voi kovin hyvin. Epäilen, että tuo altakasteluhomma toimii vaan, jos tomaattien päällä on katos. Minulla nuo kaikki ovat sateiden armoilla ja multa kastuu altakasteluruukuissa alta ja päältä --> liikakastelua. Iso osa taimista on onneksi tavallisissa punasaviruukuissa - ja ne voivat hyvin, paitsi paahteisimmassa kasvatuspaikassa, jossa emännän kastelutahti ei selvästikään ole riittänyt tomaattiparkojen tarpeisiin. Tuonne saisi vettä kantaa varmaan kolmesti päivässä.
Ylivoimaisesti parhaan näköinen taimi avomaalla kasvaa suoraan kasvimaassa, tein keväällä n. 60-senttisen ison lautakehikon, joka on täytetty mullalla. Tomaatti on joutunut sinne varkain, mutta saattaa vielä ohittaa nuo ruukkukasvatetut. Ruukkutomaattien ongelmana on ollut kastelu, en sitä vielä oikein ensikertalaisena hanskaa - ja onhan tuo paahteinen sääkin tuonut haasteita viime aikoina. Sen sijaan isossa kylvölaatikossa kosteus pysyy tasaisena ja tomaatti voi hyvin. Ensi kesäksi taidan tehdä viljelytomaateille oman laatikon, kun tuota lautaa on vielä jäljellä, tukineen ja tuulensuojineen.
Romasta olen poistanut varkaat, kun pussinkyljessä ei sanottu, että se on pensastomaatti :(. Mutta pari viikkoa sitten huomasin muutaman varkaan nuput ja päätin jo silloin antaa niiden olla. Tänään tomaattikeskustelua selatessa selvisi tuo lajikkeen pensasluonne. On kyllä ollut mukava kasvattaa, siemenet itivät hyvin ja taimista tuli helposti vankkoja. Samoin nuo mustat, alaska ja persikka olivat kiitollisia. Green Grapesta iti vain yksi ja taimi oli alkuun säälittävän kitulias, otti kyllä sitten myöhemmin muita kiinni.
Yellow Submarine on kärsinyt altakastelusta eniten. Sen hedelmä on makea, mutta saisi makuuni olla hapokkaampi ja "tomaattisempi". Saapa nähdä, löytyykö noista, joita en ole vielä päässyt maistamaan, suosikkeja maun puolesta!
Kommentoin vielä tuohon että itse olen myös jostain syystä siirtynyt aina suurempiin multamääriin tomaattien (kasvien) kanssa. Ei niinkään siksi että tomaatti tarvitsisi suurta määrää multaa, vaan siksi että se helpottaa sen tomaatin/kasvin kastelua aika paljon. Kun se ei ole kastelussa niin herkkä liian kuiva/märkä tilanteille. Loppujen lopuksi tuo tomaatti kyllä osaa kasvattaa vaikka pitkät juuret jos sen on tarvis.
Itse käytän aika paljon päältä kastelua vaikka minun astiat ovat yleensä myös alta kasteltavia. Syy on se että jos käyttää altakastelua ja multaa on paljon niin sen astian päälimulta tahtoo kuivaa ellei siinä ole jotain katetta estääksen veden haihtumista. Kaikista vaarallisinta on että astiaan/ruukun pohjalle jää vettä makaamaan ilman että se pääsee sieltä pois.
Kiva saada vahvistusta omiin havaintoihin kokeneemmalta, kiitos :). Raakileita oli näköjään jo Garden Peachissakin, sitä on siis hyvät tsäänssit päästä maistelemaan!
Voi hyvänen aika sentään, nyt on jo muutamat nuput kohta auki. ja toiset ovat alkaneet kovasti kasvamaan. Joku vain jumitti niitä, mutta silti eroa vielä löytää, jotku nimittäin on paremmin kehittyneet kuin toiset.
Kertokaa nyt hyvät ihmiset miten näiden raakileiden kypsymistä saisi nopeutettua! Mulla palaa käämit kun raakileita on jo useita satoja yhteensä näissä mun kasviloisissa, mutta ainoastaan yhden olen päässyt syömään. Ainoakaan muu raakile ei edes anna merkkejä kypsymisestä. Voihan ärrimurri ja kaikki sen kaverit kun tänään on ärsyttänyt kattella edelleen vihreitä alkuja!
Miulla oli samaa “ongelmaa” navetan seinustan tomaateissa, kylmän viileesti revin lehdet minimiin ja katkasin latvat kukkineen päivineen, ja ripustelin terttuja vähän ikäänkuin leväälleen, taisinpa muutamia raakileitakin harventaa vek, nyt on perniöläisiä syöty kohta viikko.
Kiitos vaan Satulle siemenistä.
Vähän myöhemmin kylvetty perniöläinen on pystärissä , eli ollu jonkunlaisessa suojassa koko kesän, siinä näyttää olevan raakileita paljon harvemmassa ja vain pari kypsää on syöty.
Ei siinä auta kuin odottelu. Kyllä ne raakileet kypsyy kun ovat olleet aikansa siinä.
Eikö olekin raya makeita kirsikkatomaatteja? On meillä muksujen suosikki.