Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

kuvaPihvitomaatti Laukaus kypsytti ensimmäisensä.Tässä oli hiukan latvamätää,leikkasin sen pois.Maku oli mukavan makea.Varmaankin tämä myös ensi kesänä.

Tämän päivän kypsien poiminnan jälkeen meni se tuntematon runkotomaatti sadon määrässä ohi pensastomaatti Majan. Majahan teki melkein kaksi viikkoa aikaisemmin ensimmäisen kypsän ja on johtanut minun neljästä lajista sadon määrässä tähän asti.

(Yhden tomaatin keskimääräinen sato)
Balkonzauber 73kpl 1,6kg
Gold Nugget 247kpl 1,9kg
Pensas Maja 41kpl 2,3kg
Runkotomaatti 45kpl 2,4kg

Olin tuota jo odottanut koska onhan runkotomaatti kaksikertaa suurempi kuin pensastomaatti Maja.

Satu, en yhtään ihmettele että on muksujen suosikki, on myös semmonen pirteen makunen ja helppo napsia suoraan puskasta suuhun. Ehdottomasti ens kesänä enemmän kuin nyt ( 2 puskaa )

Oregon Spring , uusi tuttavuus , helppo leivän päälle viipaloitava ja kivan makunen.

Heh, pihveissä (marmande beef) on muutama tämmöinen alien-yksilö, jonka sisältä kasvaa toisia tomaatteja........ Hmmm...

kuva

Jos minun kaikki kukkaset tuottaa, niin niitä tulee vähintään 120kpl, siis tähän mennessä tulleet kukkaset.

Jotku on niin pieniä että tuskin jaksaa tuottaa mitään. Joissakin ekat kukkatertut kokonaisessaan on aika pieniä.

Jokainen tomaatti on niin yksilöllinen.

Noita marmanden alien-yksilöitä näkyy kypsänä joskus kaupassakin, muttei usein, kun EU-säädökset (?) määrittelee kai niin tarkat raamit tomaateille. Jos mielenkiintoisen näköisiä ja makuisia tomaatteja haluaa nauttia, niin ne on paras kasvattaa itse.

Mulla on tomaatintaimi rikkakasviongelma. Olen ostanut n.5 kuutiota VRJ-groupin multaa, ja joka ikisessä erässä on ollut tomaatin siemeniä seassa. Ensin en uskonut, vaikka mielestäni tunnistin ne heti tomaateiksi. Annoin kasvaa kukkalaatikoissa krassien ja daalioitten seassa 7kpl isoiksi, ja tomskuja ne on 100% varmuudella. Kukkaa pukkaavat kovin innokkaana. Ympäri pihaa olen riipinyt pieniä tomaatintaimia rapian ämpärillisen. Kovin hanakasti ovat itäneet pikkuruisten perennojen taimien lomaan. Uskaltaakohan nuita syödä? Salaperäisiä kompostitomaatteja. 

kuva

^Hmm, onkohan minulla sama? Iskin viljelylaatikkoon kolme suursäkillistä puutarhamultaa (Metsäpirtin) - ja laatikossa kasvaa mystinen tomaatti. Tomaatinsiemeneni eivät ole mullan lähellä käyneetkään.

Meinaan kyllä maistaa, jos ehtii hedelmää tuottaa!

Mistä sitä tietää vaikka ois samasta paikasta tuo multa. Mulla ei edes ole noin paljon tomaatin siemeniä olemassa, kuin nuita taimia on. Just kävin taas parikymmentä taimea riipimässä pihalta. Turhaa näyttää esikasvatus olevan tomaateilla, kun toimii näköjään suorakylvölläkin noin hyvin. :wink: Ei ole kesäkuun pakkasetkaan näyttäneet hidastavan vauhtia. :smiley:

Valtavia pihvitomaatteja kasvoi golf kentänrakennusaikaan tien varrret täynnä. Turvetta ja puhdistamon sontaa kompostoituna multana maastotöissä.

Haha, siinä on varmasti ollut näky! Miten nuo kasvaakin noin hyvin ilman mitään hoitoa, salassa. “Hallituissa” olosuhteissa taas on jos minkälaista ravinnepuutosta ja ötökkää kimpussa. Millon on liian kuuma, ja milloin liian kylmä, kuivaa tai märkää.

Tämän päivän kypsiä

kuva

Lajikkeet vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas: Galina's, Aiko, Anmore Dewdrop, Blue Tears Cherry, Dwarf Arctic Rose, Purple Bumblebee, Jaune Flammee, Black Cherry, Indigo Rose ja Amish Gold

Kypsiä Anmore Dewdroppeja on paljon enemmänkin, mutta en jaksanut niitä kerätä kun kaikkia ei ehdi syömään. PItänee kai kerätä ne ja antaa naapurille.

Mikä tuo vihreäraidallinen on?

Ensimmäiset Smurffit syöty, maltoin odottaa tarpeeksi kypksiksi, joten maistuivat :) Jaune Flamme osoittautui maukkaaksi ja satoisaksi.

Nyt odotellaan seuraavia kisaajia...

Genesee, miten noi sinun tomaattisi noin loistavasti ovat jo kypsyneet, kun samoilla leveysvyöhykkeillä ollaan? Minulla muutama tomaatti on vasta syöty. Kasvihuone on kyllä tosi paahteisella paikka. Tuntuu, että liika aurinko polttaa lehdetkin osittain.

Minun kasvihuoneessa on kyllä melkoinen viidakko, joten sekin saattaa olla osasyynä kypsymiseen.

On mulla paljon lajikkeita, joissa on vasta raakileita ja näyttää ettei kaikki ehdi kypsyä, ellei syksy jatku lämpimänä.

Minulla on keväisin kasvihuoneen sisällä pieni lämmitettävä telttakasvari, jossa pidän maitopurkkeihin istutetut tomaatit. Niissä on yleensä kukkia kun istutan ne laastipaljuihin. Meillä on kyllä varmaan jokin lämmin mikroilmasto. Vaikka naapurin isot männyt varjostaa meidän pihaa iltapäivisin, tässä on aika lämmintä. Piha on korkean kallion päällä ja merikin on vaan vajaan kilometrin päässä, joten se tasaa yölämpötiloja.

Vihreäraidallinen on Purple Bumblebee. Sen pitäisi olla enempi tummanpunainen vihrein raidoin, mutta noissa näyttäis olevan muutama punertava ja keltaisia raitoja vihreällä pohjalla. Ne oli kyllä ihan kypsiä, koska olivat jo pehmenneet. Kuori on aika paksu ja maku vähän hapokas, mutta ei mitenkään säväyttävä

Mitäs olette mieltä. Vaikuttaako kukan koko kuinka iso tomaatti tulee? Minun tomaateissa jotku on todella pitkiä kukkia ja jotku todella pieniä.

Vilkaisin hieman lähempää mun tuhoontuomittua Black Russiania ja siellä oli tämmönen ihan mullan pinnassa!

kuva

Pitäisikö lopettaa kokonaan kastelu jotta tomaatit alkaisivat punastumaan ?

Tomaatit punastuu eli kypsyy ajan kanssa. Se vie sen ajan minkä se vie. Kastelu tuottaa ravintoa jota kasvi käyttää. Joten ei, sitä kastelua ei kannata lopettaa ellei halua tappaa kasvia.

Kukan koko ei kerro tomaatin koosta, ne voi joskus olla jopa ihan päinvastoin. Laji ja kasvuolosuhteet vaikuttaa hedelmän kokoon.

Jos on nyt raakileita niin ne pitäisi kaikki todennäköisesti keritä kypsyä. Kyse on enemmänkin siitä kuinka monta raakiletta ja kukkaa kerkiää kypsyä ennen kasvukauden loppua.

Kaiken kaikkiaan ei kannata menettää uskoa, aikaa on vielä vaikka kuinka paljon ja säätkin ovat kohtalaisen hyvät tomaatille. Odottakaa vaan rauhassa, hoitakaa tomaatteja niin kyllä se tekee satoa.