Pisimmät yrittää jo katosta läpi. Pitäskö se latva katkasta jo?
Mä olen katkonut jo pisimmistä latvat. Muutama roikko mulla on yrittänyt tulla ulos ovestakin mutta tylysti olen tunkenut takaisin sisälle Ehkäpä ne tomaatit alkaa kypsymään vähän nopeammin kun sen latvan katkaisee.
Jihuu, ensimmäinen Polar Baby alkaa punastua! Ehkä ne muutkin vähitellen…
Sienestäjä,latva vaan poikki.Täällä olen katkonut latvat jo kolme viikkoa sitten kun oli katto vaarassa pullistua ulos.
Näistä ostotaimista on jo huvilalla saatu nauttia tomaatteja:
Hellfrucht on kasvanut terveesti ja helposti, siinä oli ensimmäinen raakile ja varmaan joku neljä tertullista on tomaatteja nyt syöty. Yhteen terttuun näyttää tulevan avomaalla 3-6 tomaattia - ja ovat kypsyneet melko nopsaan kun ensimmäinen tomaatti sai jurottua itsensä punaiseksi. Tomaatti sinänsä ei herätä valtaisaa ihastusta. On kyllä runsaslihainen, mutta maultaan vähän mitätön, ei makea, ei aromikas. Mutta kelpaa!
Toinen ostotaimi on Yellow Submarine, joka tekee keltaisia, ohutkuorisia, päärynänmuotoisia kirsikkatomaatteja, huomattavan makeita ja maukkaita. Köynnös on venynyt yli kaksimetriseksi ja haarautunutkin. Tässäkin on kumminkin mukavaa jämäkkyyttä. Kun noita kuvia katsoo, niin eihän tämä mikään supersatoisa tomaatti ole, mutta kyllä näitä isossa köynnöksessä kaikkiaan on melko paljon. Lajiketta suositellaan kasvihuoneeseen, mutta on ihan hyvin selvinnyt kylmästä juhannuksen ajastakin tuolla suojaisella saunanseinustalla. Tästä varmaan lapset tykkäisi! Saatan kasvattaa joskus itse siemenestä taimen tai pari, mutta ei tämäkään ole sitä, mitä tomaatista erityisesti kaipaan.
Niinjoo, piti vielä sanomani, että nämä molemmat ovat kasvaneet altakasteluruukussa, jota en voi suositella, ellei tomaatin päällä ole katosta. Sateisen ja kylmän alkukesän aikaan näistä molemmat kärsivät liiasta märkyydestä. Satoa voisi olla enemmänkin tulossa ilman tuota.
Omaa tuotantoa vielä odotellaan, Roman raakileet paisuvat huimaa vauhtia!
Onkohan onnistunut Tigerella tomaatin alku.
Takimmaisessa on pikkanen pallo. :)
Miespuolinen työkaverini hitsasi ja maalasi tuollaset tuet ja ruuvasi ne tonne makkarin ikkunan yläpuolelle. Sitten hän laittoi vielä karhulangat, jotta tomaatit pysyy paikallaan, vaikka tuuli puhaltaisi kovaa.
Yksi sitruunakurkku on kasvanut noin paljon, että minun piti ihan latva leikata.
Joko olette kaikki latvoneet tomaatit? Alkaa kasvarin kattoon asti olemaan ja mietin, joko raaskis saksia…? Lannoitatteko tomaatteja kuinka pitkään, mulla ensimmäistä vuotta kasvari ja vähän on käytännöt hakusessa vielä
Kyllä tomaatit voi jo latvoa, etenkin jos kerran katto tulee jo muutenkin vastaan. Itse olen jo latvonut tomaatit, siis ne jotka sitä kaipaili. Pensastomaatteja en latvo muutenkaan, kun ne ei oikein sitä tarvitse. Pitäisi kai alkaa harventaa lehtiäkin alhaalta enemmän.
Itse veikkaan että kasvukausi jatkuu lokakuuhun tänä vuonna.
En ole vielä leikannut, odottelen vielä vähän aikaa.
Ovelasti jokainen kasvaa ja niitä on jännää seurata.
Mitä tehdä kamalan makuisille (mauttomille, likavettä muistuttaville) kirsikkatomskuille? Nyt sellainen ilmiö tullut kohdalle. Kyseessä maukkaiksi mainostetut lajit, mutta maku on hirveä. Vetinen, likainen... Suunniitelin jo repiä astiastaan irti tilaa viemästä, mutta maistan vielä seuraavat tertut...
Vika voi olla mullassa (kekkilän valmistamaa halpaa), mutta ihmettelen, että lehdet ovat kauniin vihreät ja muutenkin kasvu runsasta. Auringostakaan ei ole ollut pulaa.
Moni muu laji samanlaisissa kasvuoloissa maistuu erinomaiselta.
Maku koostuu kolmesta asiasta. Lajike, kasvualusta ja sää.
Ja neljäntenä lannoitus.
Mun Thaimaan munani ovat siemenet ovat risteytyneet jonkin toisen kanssa. Muoto ja koko ~oikea, mutta väri tonttulakin punainen ja kasvi huitelee ~1,5 metrissä tai vähän yli (arvioitu silmämääräisesti)
Nyt alkaa satoa tulla. Vein naapuriin myös maistiaisia, lajeina: Laukaus, Blue ridge Mountain, Super Marmande, Sweet Olive, Guld Krone, Black Cherry, Pirkka miniluumu, Sun Gold.
Mm. Must Pirn ja Federle vielä raakoja, myös muutama muu laji.
Kun mieleni vaihtuu niin nopeasti leikkasin latvat, jopa niin innostuneena, että nappasin yhden pienen nuppurtertun, mutta ajattelin, ettei isoa vahinkoa tullut.
Jaaha taas kuukausi takana ja uusi alkaa.
Balkonzauber on minulla elossa mutta ei niissä montaa raakiletta ole. Käytännössä se on minusta lakastumaan päin, koska siinä ei ole uusia kukkia. Maja on tehnyt pääsatonsa eli se mikä tuli niihin ensimmäisiin runkoihin. Se on nyt kasvattanut uudet varkaat ja niissä on uudet raakileet. Joita se nyt kasvattelee, osa vielä kukkiakin. Gold nugget kukkii ja tekee raakileita jatkuvasti, mutta saton tuotto on hieman hidastunut. Todennäköisesti sekin sai ekan satsin kypsytettyä ja joutuu nyt kasvattelee raakileita kukista. Parvekkeella ne on hieman huonossa paikassa eli eivät saa oikein tarpeeksi valoa. Tuntematon runkotomaatti tekee satoa tasaisesti ja on latvottu. Koska siellä on raakileita ja kukkia ihan tarpeeksi.
Kaiken kaikkiaan minulla menee vielä ihan hyvin eli sato kasvaa tasaisesti mutta varmasti. Hieman on tomaattien koko pienentynyt kaikissa lajeissa. Olisikohan ne väsyneet raakileiden kasvattamiseen vai mistä johtuu. Sääolosuhteet ovat kuitenkin olleet ja ovat nytkin hyvät tomaateille. Ulkona lämpötilat yöllä ja päivällä lähes optimaaliset. Ilmakosteuskin on parvekkeella usein ollut 60-70% välillä.
Tähän menessä satoa yhteensä.
Gold Nugget (2kpl) 513kpl 3,9kg (koko 2,4cm 8g)
Balkonzauber (4kpl) 305kpl 6,7kg (koko 3,4cm 22g)
Maja pensas (4kpl) 179kpl 9,8kg (koko 4,7cm 55g)
Runkotomaatti (2kpl) 106kpl 5,6kg (koko 4,6cm 53g)
---------------------------------
Yhteensä tomaatteja 1103 kpl 26kg
Kurppa, kiitos vain, tiedän, että maku koostuu monesta eri asiasta. Mitä en tiedä, on se, mikä voi aiheuttaa huonon maun, jos muissa samanlaisissa oloissa kasvaneissa lajeissa on hyvä, jopa erinomainen aromi. Tämä mauton kasvi on kauniin vihreä, joten ei se ainakaan ravinteiden puutoksesta kerro.
Voiko mauttomia tomaatteja saada parantamaan makua esim. kastelemalla omenamehulla? (siirappi kuulemma tekisi niistä makeita..)
Krimiläinen, mikä on tämä mauton lajike? Jos se vaan on lajikkeen ominaisuus?
Minä olen maistellut monia lajikkeita, joiden olisi muiden mielestä pitänyt olla hyviä, enkä ole niistä pitänyt ja sitten taas on lajikeita, joista tykkään, eikä kaikki ole samaa mieltä. Makuaistmus on aika yksilöllistä. Ja voihan se olla, että joissain oloissa jotkin lajikkeet ovat herkullisia ja toisessa maaperässä, lämpötilassa, valoisuudessa ym. ne eivät enää tuota hyviä tomaatteja.
Minä en ole uskaltanut käyttää siirappia tai mitään muuta makeaa lannoitukseen, kun se kai voisi houkutella muurahaisia ja epäilen ettei ne sokerit siirry juuriston kautta sinne tomaattiin, vaan kasvi muodostaa ne itse yhteyttämällä.
Luulisin että kyse on ihan jonkun lajin ominaisuudesta eli minkä makuisia ne ovat. Vaikka minusta auringon valon saanti on yksi tärkeimmistä asioista hyvän maun saamiseen. Toisaalta ei siinä tarvitse olla kuin joku asia pielessä ja maku jää huonoksi. Kasvi voi näyttää hyvältä mutta tomaatit eivät ole hyviä maultaan. Minusta se on ihan onnenpeliä joka vuosi. Joskus tulee erinomaisia makeita tomaatteja ja toisena vuotena ne jää aika mauttomaksi.
Sitä miekin yritin viestilläni sanoa, että jos kasvualusta on kunnossa ja aurinkoakin ilmeisesti saatu, niin lajikkeessa vika.