Liliannella hieno sato!
Genesee, se pettymyksen aiheuttanut laji on nimeltään Coyote (joka on monen arvostama hieno laji). Tajuan makuasioiden olevan yksilöllisiä, mutta niin paha maku ei enää ollut syöntikelpoinen. Missään nimessä minkään tomaatin ei pitäisi maistua kuravedeltä :( Siemenet Tatianalta, joten vika on tuskin niissä.
Samassa paljussa kasvanut villitomaatti maistui myös karsean puisevalta - sitä kehuttiin makean pitreäksi.
Kolmas laji samassa astiassa on nimetön keltainen kirsikka, eka oli sekin mauton, muttei niin paha.
Ehkä syynä vain oli huono kesä - mutta moni muu laji maistui kelvolliselta. SunGold, Smurffi, Black Plum ja Black Pear kaikki erinomaisia... jopa se Dancing with Smurfs.
Ehkä siinä paljussa on sitten joku asia mennyt pieleen, jos kerran se on se yhteinen asia. Vaikea sanoa että mikä se voisi olla, koska tuskin tarkoituksella olet tehnyt mitään eritavalla kuin muille.
Mun kasvari on niin pieni, että siellä nousee aina lämpö liian korkeaksi eikä tomaateista tule kunnon satoa. Nytkin huomaa helteiden jatkuttua monta viikkoa, ettei kukkatertuista synny juuri mitään. Myöhemmin kylvetyt ja tilanpuutteen takia ulkoruokinnassa koko kesän olleet San Marzanot tuottavat varmaan saman verran tomaatteja kuin nuo kasvarissa olleet. Ehkä kannattaa laittaa jatkossa kasvariin vain chilejä, ne kun eivät tunnu olevan korkeista lämpötiloista moksiskaan.
Kannattaa koittaa jatkuvaa läpivetoa eli antaa ilman kiertää sen kasvarin läpi, jos vain mahdollista jotenkin. Nyt on niin kuuma kesällä että ulkolämpötilat ovat sopivat tomaatille. Eli yöllä +15°C … +20°C ja päivällä +20°C…+30°C. Jos lämpötila menee yli +30°C niin tomaatit ei tykkää siitä ja niin tapahtuu hyvin helposti suljetuissa lasi/muovi tiloissa.
Minulla on parvekkeella lasit osittain kiinni koska en saa niitä kasvien takia oikein auki. Joten pidän yhtä parvekelasia raollaan ja parvekkeelle menevän auki olevan oven kautta syntyy läpiveto koko asunnon kun ikkunoita on auki. Näin ne lämpötilat pysyy kurissa.
Yksi tapa kasvattaa tomaatteja on että laittaa ne kannettavaan astiaan/ruukkuun. Jolloin niitä voi pitää keväällä ja miksei syksyllä kasvihuoneessa mutta siirtää ne ulos sitten kun on kesähelteet.
Liliannelta saa hyviä vinkkejä, kiitos!
Mulla on koko ajan ovi ja kattoluukku auki, silti päivällä nousee lämpö yli 30 asteen. Ei voi muuta kuin miettiä, saisko isomman kasvarin jonnekin
Mulla ekaa kertaa villitomaatti.Oli ensin kasvihuoneessa,mutta riehaantui niin mahoton että nostin ulkoruokintaan.Talon eteläseinustalla ja tuottaa tuhannen pieniä ja väkeviä tomaatteja.Katkoin latvat jo aikaa sitten,mutta taas uusia kukkaterttuja vaikka kuinka paljon.Ei oo minun tomaatti,makeasta ku tykkään
Parempi myöhään kuin ei millonkaan. :)
Mutta kun on seisova helle , eihän se minkäänlainen läpivetokaan mittään hyövää, pitäs joku systeemi olla että sais ilman liikkumaan. Pittää varmaan ruveta iltamyöhällä jotain pyyheliinaa heiluttelemaan ovella, kun ei palmun lehtiäkään ole. Miulla on kans pystäri joka on vielä pieni ja on kun pätsi, minähän en valita mutta tomaatit on eri mieltä luultavasti.
Iso tuuletin vaan sinne kasvariin puhaltamaan ilmaa sisää tai ulos jos sinne saa vedettyä sähköt.
Halapoja tomaateja syyään…Itekasvatettuja,niitä halapoja.
nii justiinsa, ja helppo nakki koko tomaati-show,,,,,,,,,,,,,,
mutta on ne vaan niin helekutin hyviä,lallallaa
vaikkakin niiniiihanan kalliiiiiitaaaaaa......
Joo ei tule halpoja tomaatteja näin harraste pohjalla, mutta ei kukaan taida kasvattaa tomaatteja säästääkseen rahaa. Kyllä se on se harrastuksen ilo, luonnonmukaisuus ja makuelämykset joiden takia tätä harrastetaan.
Joo,Liliane,totta töriset.
hehheh, oliskin aina vaivan arvoisia makuelämyksiä… no, suurin osa sentään on.
Mä en viitsi tuonne jatkojohtoa vetää sen paremmin lämppäriä kuin tuuletintakaan varten. Tulee mitä tulee, enkä siitä sen kummemmin paineita ota. Tietty ois kiva jos joskus tulis ylituotantoa tomaateista, mutta ei taida mun elinaikana toteutua.
Tähän väliin pitää todeta, että Black Cherry on kyllä mun mielestä aika hyvän makuinen. En tykkää oikein yltiömakeasta vaan happoakin saa olla.
Minä olen miettinyt aurinkokennolla toimivaa tuuletinta kasvihuoneeseen. Silloin kun aurinko paistaa on kuuma ja silloin sen tuuletinkin vois pyöriä aurinkokennolla.
Black Cherry on kyllä mun mielestäni kaikista paras tomaatti. Se on satoisa ja hyvänmakuinen, eikä ainakaan ne mulla olevat ole mitään ihan pikkuisia kirsikkatomaatteja, niin niissä on syötövääkin.
Genesee, ai sellaisiakin on? No nythän mäkin rupean lämpenemään.