Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Kyllä niitä aurinkokennolla toimivia tuulettimia on ainakin veneiden ilmanvaihtoon aika paljonkin. Mutta en ole kovin varma että niiden teho riittää kasvihuone käyttöön. Mutta toisaalta jos on pienikasvihuone niin voisi se toimiakin.

Mä aattelin erillistä 12V tai 24V tuuletinta ja semmosta isompaa aurinkokennoa. Ne asuntovaunuihin ja veneisiin tarkoitetut kitit saattaa olla liian pieniä 12 neliön huoneeseen. Avattava ikkuna toiseen päätyyn voisi myös auttaa, koska sieltä sais paremmin läpivedon aikaan. Mulla ei ole kahdessa kattoluukussa automaattiavaajia ja ne on ollut nyt koko ajan auki samoin kuin ovi.

Mun tomaattini ovat tänä vuonna olleet maultaan erittäin hyviä, ei makeita, vaan aromikkaita, mutta lajikkeissa ei tunnu olevan mitään makueroa. Jos olisi sokkotesti, niin en erottaisi keltaista punaisesta. Tosin tigerellaa en ole päässyt maistamaan. Kyttäsin aikani, että eikö kypsy, mutta eräänä päivänä kaikki hiukan väriä saaneet olivat kadonneet, kun olin yhden päivän poissa. Ihan kohtuullisia olivat kuulemma. 

Minusta Tigerella on vetisen makuinen.Oikeastaan ei minkään makuinen.

Ei minustakaan, mutta kauneuden vuoksi on yksi taimi aina laitettava.

Tänään huomasin kun Idyll oli salaa kypsyttänyt kaksi tomaattia.Se on talon päädyssä ulkona.Olipa hyvän makuisia,makeita juuri mun mieleen sokerisieppo kun oon.

Kylläpä taas olen huomannut olevani aloittelija. Toinen kasvarikesä meneillään.

Olen pitkin kesää ihmetellyt tomaattien mauttomuutta. Ensin luulin, että syynä oli kesäkuun auringottomuus, mutta ongelma jatkui vielä heinäkuullakin. Luulen, että syy selvisi, liikakastelu.

Olin tuossa pari päivää poissa pelistä ja hirveän huolissani miten tomaatit jakselevat, mutta nehän olivat niin hyviä sen jälkeen. Aiheuttaako liikakastelu tuollaista mauttomuutta?

kuvaBlack Russian

Joo ja tässä näkyy etelänapa.

Kohta täytyy alkaa keittää tomaattikeittoa ja kastikepohjaa, kun pihvitomskut alkaa kypsyä vauhdilla.

kuvaApua,mikä ällö öttiäinen vallannu minun Microbellin.Kasvattannu seittiä ja lehtien alapinnalla tuhannen pikkusia oransseja öttejä.

Joku punkkilaji todennäköisesti. Ehkä talvehtinut vihannespunkki, joka voi olla oranssin sävyinen. Lähinnä epäilen sitä seitin takia. Yleensä ne ovat vaaleita joilla on pari tummaa täplää sivuilla. Joskus hieman ruskeita. Tietysti noita punkkilajeja on monia muitakin, eikä kaikki edes ole kasville haitallisia.

Black Russiankuva

Sillähän on silmät, nenä ja suu vako leuassa :slight_smile:

Onko tämä ihan normaalia? Erkoisen pitkät noi lärpäkkeet, mutta alta paljastuu normaalin kokoinen kukka. Samassa varressa olevat toiset tertut on ihan normaaleja.

Edit: Niin ja tuon kukkatertun varsi oli aika pitkä, niin kuin tossa näkyy ja takana on sen päävarsi.

kuva

Ensimmäiset Polar Babyt maisteltu, aromikkaita olivat. Väri tasaisen syvän punainen, koko kirsikka- tai miniluumutomaatti. Kukkia vielä paljon ja jo myös raakileita, mitenkähän viihtyvät viileämmällä ja tuulisella itä-½:lla kun jouduin muuttamaan parvekepuutarhani lännestä toiselle ½:lle…

Täällä syötiin viikonloppuna ensimmäiset Jaune Flammeet ja voi että maistuvat hyvältä on kyllä yksi mun lempparitomaateista. Lapset söivät myös aikamoisen kasan pensastomaatteja. Nyt näyttää että tomaatit kypsyy vihdoinkin vauhdilla.

Kurppa, olen kadottanut tomaattisoseesi ohjeen. Laittaisitko sen uudelleen.

Hoksasin, että Yellow Submarine on enemmän makuuni, kun en anna sen kypsyä liikaa. Lajike on niin makea, että pieni hapokkuus vaan tekee mausta paremman!

Aattelin jo et voi ku kiva, latvamätää oli vain kasvukauden alussa, mut tänään huomasin taas uuden esiintymän tosi monessa raakileessa