Tatti,mikä tomaatti kysymyksessä?Mulla myös latvamätää Laukauksessa,ja yhdessä Kumatossa.On muuten ekat Kumatot muuttamassa(sinistymässä?) värinsä.
Mitenkä toimia jos haluan omasta tomaatista ottaa siemeniä talteen?Kuinka pehmeä pitää olla? Annanko muhia kuinka kauan pöydällä? Miten teen?
Kun tomaatti on syömäkypsä, avaat sen vaan ja kaavit sieltä siemenet pois vaikka talouspaperin päälle kuivumaan. Erottele siihen paperille ne siemenet erikseen niin sitten kun kylvät siemenen voit vaan repäistä palasen paperia jossa siemen on ja laittaa sen multaan. Tai irrotat ne kuivuneet siemenet siitä paperista ja laitat pussiin säilöön.
Ihan helppoa
Nuu,kiitos nopeasta vastauksesta.Oli tarkoitus otta Idyllistä itselle siemeniä.On ulkona ja tulee aika mukavasti satoa.Ja tykkään sen mausta.
Itekin otan siemeniä talteen hyväksi havaituista tomskuista. Tosiaan kunhan se on kypsä niin riittää. Ei tarvi mitenkään lisää pehmittää ja ylikypsyttää.
Niihin siemeniin jää sitä mössöä mukaan. Se ei haittaa, kuivuu kyllä siinä siemenen kanssa. Ja kuivattaminen ihan vaan niin että jätät sen paperin siemenineen keittiön pöydälle joiksikin päiviksi. Se on siinä.
Mä aloin kans kirjottamaan Karvarille neuvoja,ni Nuu kerkes jo.
Joskus kirjotan siihen talouspaperiin suoraan nimen ja viikkaan koko paprun talteen.
Ja Karvari onko kyseessä tosiaan Idyl niminen tomaatti? Vaiko Ildi?
Lis: näköjään löytyy Idyl tomaatti.
Mie ja tykästyin tuon Idyl-tomaatin makuun
Tarttee vaan laittaa se ulos ens vuonna, nyt roikelehtaa kasvarissa
Minä teen tuon siemenjutun niin että halkaisen tomaatin "poikkisyin" ja sitten kaavin ne siemenet vesilasiin ja sekoittelen . Sitten annan muhia jonkin aikaa. Ehkä seuraavaan päivään.
Sitten otan metallisiivilän ja kaadan seoksen sinne. Sitten sormella hankaan niitä siemeniä sitä siivilää vasten että se siementen pinnalla oleva töhnä irtoaa, ainakin suurin osa, ja huuhdon välillä. Sitten kuivamaan pariksi päivää.
Mä halkaisen tomaatin ja hieron sitä kahvin suodatinpussiin. Sitten jätän talveksi kuivumaan. Pussiin kirjoitan lajikkeen.
Suodatinpapeista siemenet irtoavat todella hyvin keväällä.
Minä teen kuin LL, paitsi yleensä jätän sen vesilasissa muhittamisen pois kun kerään useammasta lajikkeesta kerralla. Siivilästä kippaan siemenet kuivumaan leivinpaperille, johon olen kirjoittanut lajikkeen nimen.
Kiitos paljon neuvoista.Katsotaan mikä noista käy laiskalle
Tuntuu olevan yksinkertaista ja helppoa,mutta kun teen ekaa kertaa,niin hyvät neuvot tarpeen.
Kyssis,kyseessä on tosiaa Idyll-niminen tomaatti,pettymys mulle tuo Ildi jota kokeilin tänä kesänä,vain yksi raakile oli tulossa,vaikka kukkia paljon loppukesästä,nostin komppariin.
Minä puristan tomaatin sisukset lasiastiaan ja laitan sen päälle muovinkelmun. Sitten annan muhia sen pari päivää ihan valossa niin että tulee sellaista "hometta" sen päälle. Sitten ihan siivilöin sen liemen vedellä pois ja laitan ne siemenet talouspaperin päälle kuivumaan muutamaksi päiväksi.
Liliane,miksi annat “homehtua” noiden siementen?Parantaako se niitä jotenkin???
Nyt siemenet vesiastian kautta leivinpaperilla kuivumassa Hana pääsi myös mukaan.
Sen tomaattiliemen (ei siemenet) kuuluu tietääkseni "homehtua", se on tavallaan merkki että sen voi siivilöidä eli se on muhinut tarpeeksi. Mutta kai sen voi suodattaa ennenkin sitä, kunhan on antanut sen muhia jonkin aikaa. Luulen että sen muhimisen idea on että se hyytelöaine irtoaa sen siemenen pinnasta paremmin.
Ananastomaatti. Nyrkin kokoinen ja ruma. Maultaan mieto makea, ei maistu minusta ananakselta. Satoisuus on huono, vain muutama hedelmä kehittynyt.
Ensimmäiset Kauppilasta hommatut vihreät tomaatit on tänään nautittu ja hyviksi todettu Jotenkin tuntui melko oudolta syödä vihreää tomaatti kun tottunut siihen että vihreä on raakaa.
Mä en laittanu tänävuonna yhtään vihreetä kun en koskaan osaa arvioida millon se on kypsä ja sit se menee ylikypsäks…
Ekat Dwarf Wild Fredit alkaa kypsymään.
Se tomskun siementen liotusveden "homehtuminen" = siemenen päältä on liuennut itämistä estävä aine pois