Kiitos,“homehtumisen” mysteeri selvinnyt.En homehduttanut noita siemeniä,nyt pohdin itävätköhän nuo??Taidan laittaa uudet satsit tulemaan varmuudeksi.
Orange Queen,nam nam hyvä ja lihainen.
Kyllä ne itää, vaikkei vedessä liottelis ollenkaan. Suoraan talouspaperiin olen liistrannu ja varmaan 100% on ollut itävyys.
Kasvihuoneessa odotti katastrofi! Tomaattien ylälangat katkenneet ja kaikki pitkin pituuttaan lattialla. Nyt laitoin sinne rautalangan jos vaikka kestäis loppu kauden. Yks puska pääs kompostiin kun katkes sen verran pahasti. raakileet otettu sisälle ja tertuissa pysyneet ripusrin rautalankaan roikkumaan. Kamalasti raakileita kyllä tulossa.
Karvari, kyl ne itää satavarmasti ilman “homehduttamistakin”. Ja ilman vedessä liottamista. Ihan niinkuin kyssäkaali sanoi.
Nehän itää jos laittaa tomaatin puutarhakompostiin ja käyttää sitä multaa sitten johonki penkkiin tm. Sieltä nousee tomaatin taimia hirveät määrät. Vaikea on saada tomaatin siemeniä olemaan itämättä
Minä olen ymmärtänyt, että se käyminen tai homehduttaminen poistaisi sen siemenien ympärillä olevan geelin ja siten pienentäisi riskiä siementen mukana leviävistä kasvitaudeista. Itävyyteen sillä ei pitäisi olla vaikutusta.
Kunhan raportoin noita satoja, vaikka en kovin tarkkaa kirjaa niistä enää jaksa pitää. Kunhan punnitsen ja lasken kappalemääriä. Pensastomaattilajiani alkaa olla hieman lepotilassa tai kasvattamassa uusia raakileita. Vaikka kyllä niistä muutamia tomaatteja tulee sillon tällöin. Sen sijaan runkotomaatti taitaa olla satonsa korkeimmassa kohdassa ja tekee kypsiä tosi paljon. Taas tuota tylsää tilastoa tähän mennessä tulleista kypsistä per tomaatti.
Balkonzauber 79 kpl 1,7kg
Gold Nugget 278 kpl 2,1kg
Maja pensas 51 kpl 2,6kg
Runkotomaatti 77 kpl 4.0kg
Liliane,hattua sulle nostan ku jaksat laskea ja punnita.Olis kyllä mukava tietää paljonko oikeasti tulee satoa,muttei tämä jaksa pitää kirjaa
Ja minä en tajua noita määriä tai sitten mulla totisesti on oppimista vielä tomaatinviljelyn saralla. Ei mulla yhdestä taimesta tule kuin jokusen kymmentä tomaattia???
Joo, itse asiassa teen tuota tilastoa siksi että halusin tietää hieman enemmän kuin pelkkä mutu että kuinka sitä satoa oikein tulee yhdestä tomaatista. Toistaiseksi voisin yrittää vetää pari alustavaa johtopäätöstä noista tuloksista vaikka kesä ei vielä ole ohi. Ei tuo kuitenkaan mikään luotettava tieto ole asioille, kun kyse on vain muutamasta lajista ja yhdestä kerrasta.
1. Mitä suurempi se tomaatti on kasvina fyysisesti sitä enemmän se taitaa tehdä satoa kiloissa. Eli kasvin fyysinen koko vaikuttaa sadon määrään. Se vaikuttaisi olevan tärkein asia siihen, lajin lisäksi.
2. Normaalin hedelmän omaava tomaatti tekee pikkasen enemmän satoa kiloissa kuin kirsikkatomaatteja tekevä tomaatti. En osaa sanoa miten tuo pätee pihvitomaatteihin kun sellaisia en ole koskaan kasvattanut. Eli vaikka kirsikkatomaatti tekee paljon enemmän tomaatteja kappalemääräisesti niin kilomäärässä se ei saa isomman hedelmän omaavaa kiinni.
Tietysti varmaan lajistakin nämä asiat on paljon kiinni mutta noi yleisesti ajatellen.
Jos ajatellaan noita minun lajeja niin tuossa Balkonzauber pensastomaatti on fyysisesti noista pienin (70-90cm) ja sen tomaatit on hieman kirsikkatomaatteja isompia mutta normaalitomaatteja pienempiä. Balkonzauber ei minusta tee pääsadon jälkeen enää lisää tomaatteja kovinkaan paljon, voi kypsytellä joitain jälkeen jäänneitä, mutta ei kuki uudestaan. Josta syystä sen sato jää pienemmäksi. Maja pensastomaatti on toiseksi pienin (100-130cm) mutta sen tomaatit on normaalin tomaatin kokoisia. Se myös lähtee kasvattamaan uusia varkaita jotka taas kukkivat sen pääsadon jälkeenkin ja se yrittää tehdä lisää tomaatteja jos vain kerkiää. Gold nugget kirsikkatomaattipensas on lähes yhtä iso (200cm) kuin tuo runkotomaatti (220cm), joka on noin kaksi kertaa niin iso kuin tuo Maja pensastomaatti. Gold Nugget kasvaa ja kukkii aina vaan lisää ihan alusta loppuun asti. Runkotomaatin olen kasvattunut pensaana eli siinä on useita kattoon asti olevia varkaita (ehkä noin 8 kpl). Runkotomaatin pääsato on tavallaan edelleen käynnissä eli se saavutti suurimman sadon tuoton myöhemmin kuin nuo toiset. Kaikki nuo pensastomaatit tekevät pikkasen pienempiä tomaatteja loppukesästä kuin alkukesästä. Tähän en tiedä syytä mutta ehkä se kasvi vaan hieman väsyy loppuun päin tultaessa. Ainakin minusta se näyttää siltä.
Ei sen sadon laskemisessa oikeastaan sen enempää järkeä ole, kunhan halusin tietää asian ja tietysti jaan sen tiedon tänne muillekin. Eiköhän se hyvien tomaattien syöminen ja sadon saaminen yleensä ole se pääasiassa tässä eikä laskeminen. Useimmat meistä etsivät kokeilemalla niitä mukavia tomaattilajeja, jotka antaa hyvin satoa ja maistuvat hyvälle. Mutta on se minusta kiva myös tietää hieman miten asiat vaikuttaa eri tomaateissa sadon määrään.
Mitä tulee minun sadon määrään tänävuonna niin minulle vain sattui tänävuonna hyvä mäihä sadon suhteen eli sain ne tomaatit todella aikaisin isoihin astioihin parvekkeelle ja ne ovat kasvaneet tuurilla ihan hyvin. Eikä edes kesäkuun kylmä minua paljon haitannut kun olivat lasitetulla parvekkeella jossa asunnon sisätila tasasi lämpöjä. Eli olosuhteet ovat olleet minulle tänävuonna suotuisat. Eli olen saanut jo kesäkuun alusta lähtien kypsiä tomaatteja.
Sama meininki kuin Vilhelmillä eli satoa ei todella ole tullut vaivaksi asti. Mutta on se niin kiva napsaista ohimennessään oma auringonlämmin tomsku! Ehkä ensi suvena kun parvekeremontit ovat ohi ja voi hyödyntää isompia istutusastioita niin ehkä silloin uskaltaa jo esittää satotoiveitakin…
Mulla tänä kesänä paras sato koskaan ,vaikka kesäkuu semmoinen.Uskoisin että aikainen kylvö,helmikuun alussa vaikuttaa näillä leveysasteilla.Valoa kyllä piisaa mutta lämmön kans siinä ja siinä.Kesäkuussa kasvihuoneessa kyllä lämmitys,mutta joinain öinä lämmot tippu jopa alle kymmenen asteeb.
Mulla taas on huono sato tänä vuonna mutta siihen vaikuttaa ainakin osittain se että tomaatit on tummia ja keltaisia, vain amppelitomaatti ja yksi kirsikkatomaatti sekä tigerella ovat punaisia. Punaiset lajit eivät ole vatsaystävällisiä minulle. Harmi sinänsä. Tänä kesänä eivät nuokaan maistu yhtä hyvältä kuin ennen tai sitten helle on vienyt makuaistini. Kolme tomaattia korkeintaan ensi kesänä laitan kasvaan, ehkä…
Tosi kiinnostavia tilastoja ja pohdintoja, Lilianne.
Minulla ei tietenkään ensikertalaisena mennyt kaikki ihan putkeen. Kylvin kyllä Roman ja Cherry Cascaden ajoissa, mutta siirsin taimet liian aikaisin lasikuistille, lämpö ei vielä niille riittänyt. No, muualla valo-olosuhteet olisivat sitten olleet heikohkot, ainakin osalle taimista. Ensi talvea varten ostan kunnollisen loisteputkivalaisimen tomaatintaimia varten ja pidän ne tarpeeksi pitkään lämpimässä.
Toinen moka oli varkaiden poistaminen Romasta. Sehän ei sitten pituutta paljon kasvakaan, satoa tulisi paljon enemmän kun antaisi kasvaa pensaaksi. Lajike on kyllä niin voimakaskasvuinen, että pientä karsintaa ja kasvunohjausta pitää tehdä, muuten tuloksena on syherö, jonka sisään ei aurinko paista. Tykkään kyllä lajikkeen tukevuudesta ja terveydestä, jos tomaatti on hyvä, niin tätä kasvatan toistekin.
Kolmas juttu oli sitten tuo altakasteluruukkujen kokeilu, se ei taivasalla oikein toiminut. Varmasti hyvä, jos tomaattien päällä on katto. Ensi vuonna tomaateilla on takuulla myös enemmän multatilaa, helpottaa kastelu-urakkaa ja lannoitusta.
Onnistumisiakin tuli, kylvin tosi myöhään muutaman siemenen testilajikkeita, ihan vaan kasvutapaan ja -nopeuteen tutustuakseni - ilmeisesti kaikki jatkoon päässeet ehtivät tuottaa satoa jonkin verran. Mukava oli myös havaita, että pihalla on useita riittävän suojaisia paikkoja tomaatin avomaakasvatukseen.
Ensi vuonna parempaan tulokseen - tämän vuoden sadosta nautiskellen!
Mie kävin juuri keräämässä kypsät tomaatit, 5l:n sako tuli plus mahan täydeltä eri sortteja
Erk on ehdottomasti satoisin, sun gold makein ja idyll myös. En tykkää black russianista eikä black cherry sekään ole makuuni. Black pear taas oli hyvän makuinen.
Kummasti niitä vaan tulee, vaikka toi mun kasvari on liian täysi. Hankala siellä on kävellä ja aina jotain vahinkoa saa ajoiksi, raakileita tiputtelen könytessäni.
Ulkotomaatit ei niin hyvin ole menestyneet, vissiin ovat vähän heitteillä. Muutamia kypsiä vasta tullut.
Ajatukset kyllä ovat jo ensi vuodessa :))
Karsintaa suoritetaan ja toaatteja maitelleen kuin viinejä konsanaan.
Koitan tässä kertoa hieman miten minä kasvatan tomaatteja, hieman ohjeen muodossa.
Siihen en osaa sanoa mikä aiheuttaa sen että tomaatti tekee paljon satoa ja kasvaa hyvin, luulisin että kyse on vain kasvatusolosuhteista. Valo, multa, ravinteet, vesi, lämpötila, ilmankosteus.
Varsinainen kylvö siemenestä ei minulla ole mitenkään poikkeavaa eli ihan kylvömullassa siihen asti kunnes ne ensimmäiset oikeat lehdet tulee. Jonka jälkeen siirrän ne taimikasvatus ruukkuun joka on vähintäin 1 litran kokoinen. Se tomaatin taimi ei saa myöskään olla tässä vaiheessa liian ahtaassa ruukussa liian pitkään. Jos ei saa niitä lopulliseen kasvatuspaikkaan/astiaan riittävän aikaisin sääolosuhteiden takia niin parempi olla yli 1 litran astia, jotta juurilla olisi tilaa kasvaa tai kylvää ne hieman myöhemmin.
Kasvatuksessa olosuhteet pitää olla oikeat eli lämpötila aluksi mieluiten +15°C...+18°C välillä. Mitä lämpimämpää tilassa on niin sitä enemmän valoa tomaatille tarvitaan ja sitä myöhemmin kannattaa istuttaa ne tomaatit päivän pituuden takia. Alle +15°C ei paljon kannata mennä lämpötilassa koska tomaatti voi alkaa oireilemaan fosforin takia eli lehdet värjääntyvät hieman violetiksi. Myöhemmin kun ne on päässeet lopulliseen kasvatuspaikkaan niin lämpötila olisi hyvä olla +15°C...+22°C yöllä ja päivällä +20°C...+30°C. Jos pystyy simuloimaan yö ja päivä vaihteluita niin sen parempi. Rajat siis +15°C...+30°C. Hetkellisesti ne kestää kyllä kylmempää.
Toinen tärkeä asia on ilmankosteus. Koska sisätiloissa esikasvatuksessa on yleensä aika kuivaa niin itse käytin taimikasvatuksessa pientä muovikasvihuonetta jossa oli pieni tuuletin, keinovaloa ja ilmankostutin. Lähinnä siksi että ilmankostuttimet ovat aika tehottomia ja ei niillä koko asunnon ilmaa saada riittävän kosteaksi, eikä se ole niin mukavaa ihmiselle. Ilman kosteus tulisi olla 40%..70% välillä, mieluiten lähempänä 70%. Tuuletin vain levitti sitä ilmaa ympäriinsä. Keinovalon tekeminen lämmitti sitä muovista kasvatustilaa ja alensi ilmankosteutta. Joten aika räpeltäminen se oli ilmankosteuden ja lämpötilan suhteen.
Juuret tarvitsevat tilaa ja riittävän kuohkean kasvualustan eli se kasvualusta ei saa olla liian tiivistä edes esikasvatuksessa. Itse käytän puutarhamulta ja puutarhaturve seosta. Vaikka 50% suhteella. Kun siirrän ne lopulliseen astiaan niin laitan myös astioiden pohjalle pienen salaojituksen sorasta ja sekoitan sinne multaseokseen pikkasen eloperäistä Neudorff marja tai tomaatti lannoitetta. Kannattaa käyttää isompia asioita mahdollisimman pian. Sanoisin että kasvin koosta riippuen siinä 15-30 litraa pistäisi olla vähintäin maa-ainesta lopullisessa kasvatus astiassa. Itselläni kaikki oli noin 20 litran multa/puutarhaturveseoksessa. Kastelu on helpompaa kun on enemmän maa-ainesta.
Tomaatti tarvitsee valoa ja tilaa. Niitä ei saa ahtaa vieriviereen koska jos joku osa tomaatista ei saa valoa riittävästi niin se osa ei myöskään kasva/voi hyvin. Eli parempi olla hieman vähemmän harvassa niitä tomaatteja kuin ahtaa niitä paljon pieneen tilaan jolloin ne varjostavat kovin toisiaan ja näin estävät valon saantia. Lopullisessa tilassa sanoisin että noin 60-80cm olisi minimi väli tomaateille. Niiden lehdet ei saisi täysikasvuisena ottaa kiinni toiseen tomaattiin, tällöin ne varjostavat toisiaan.
Päivän pituus alkukesästä on lyhyt ja kasvaa nopeasti keskikesään päin mentäessä. Usein myöhemmin istutetut tomaatti saa kiinni aikaisin istutettuja juuri parempien valo olosuhteiden takia. Miksi laittaa liian aikaisin ja sitten yrittää pitkittää lopulliseen paikkaan istustusta kun sää ei ole riittävän hyvä. Veikkaisin että maaliskuu on se oikea aika kylvää tomaatteja. Koska maaliskuussa niin se riippuu siitä mihin lopulliseen kasvatus ympäristön ne tulee ja missä päin Suomea ollaan.
Tomaatteja ei saa kastellaa liikaa, mutta niitä joutuu kastelemaan aika paljon etenkin jos on lämmintä. Taimikasvatusvaiheessa voi vaikka nostella sitä ruukkua ja arvioida sen painosta kuinka märkä se oikein on. Tomaatteja ei myöskään saa päästää kuivumaan, mutta harvoin näin tapahtuu. Yleensä niitä kastellaan liikaa ja tässä auttaa juuri se isommat kasvatus astiat.
Ravinteita pitäisi alkaa antaa miedosti noin pari viikkoa ensimmäisen koulimisen jälkeen. Itse olen nykyään käyttänyt sitä punaista veteen lisättävää jauhetta, oliko se puutarhan kesä vai jotain sellaista. Olen kuitenkin lisännyt siihen hieman syyslannoitetta. Eli kaksi osaa puutarhan kesää ja yksi osa syyslannoitetta. Tämä vähentää hieman typen määrää ja lisää fosforia. Itse arvioisin tämän kesän jälkeen että 3 osaa puutarhankesää ja yksi osa syyslannoitetta voisi ehkä olla hieman parempi. Lannoitus määrät ovat minulla vielä ihan hakusessa.
Kasvatusolosuhteet on kaikki kaikessa, ne tomaatit vaatii jatkuvaa huollon pitoa. Tuossa taitaa olla kaikki mitä osaan sanoa asiaan, unohtuiko jotain?
Plantaasilla mun tomaatit ovat riehaantuneet. Varkaita varkaiden perään, semmonen läpipääsemätön tiheikkö ja satapäin kukkia ja raakileita. Kunhan vaan ehtisivät kypsiksi asti. Balkonzauber on tomaattejaan jo kypsytellyt, ja mulla ne ovat semmosia normitomaatin kokoisia.
Partsilla taas parhaiten satoa on tuottanut ‘Dunne’, semmosia isoja luumukirsikkatomaatteja. Mysteeripihvistäkin sain ekan kypsän jo, toinen kans tulossa. Muuten taidan kyllä keskittyä näihin kirsikkaformaatteihin partsilla, ei ole kauheen tehokasta jos kasvi valtaa puol partsia ja sitten satona tulee yksi tai kaksi isompaa tomaattia.
On tainnut taimimyymälässä sekoittua pienet tomaatintaimet. Tässä ohessa porukoiden ikkunanpokakasvarissa kasvavan lajikkeen 'Hundreds and thousands' "pikkutomaatteja". Tuskin kesäkuun lämpö vaikuttaa tuohon marjan kokoon näin merkittävästi, eikä tää edes vaikuta amppelitomaatilta. Tuossa isommassa oli latvamätää alla, mutta painoa yli 200g. Hyvin tuntuvat kyllä kypsyvän. Latvoin heinäkuun lopulla ja jätin viisi terttua kypsymään. Tämä tuntematon lajike on kuulemma kiinteämaltoista ja hyvämakuista.
Joo ei ole tuo 100’s & 1000’s, mutta mukavan satoisaltahan tuokin näyttää ja jos maku vielä on kohdillaan niin eihän se paha vaihto ole ollenkaan Kerää siemenet jos se tuntuu uudelleen kasvattamisen arvoiselta.
Meillä maisteltiin tänään ensimmäinen häränsydän, ja se ponkaisi suoraan kärkisijalle suosikkilistallamme. Kasvit itsessään ovat kyllä karmean näköisiä, sellaisia honteloita ruippuja keltaisilla lehdillä, mutta on niissä silti satoa kypsymässä. Erk luonnollisesti johtaa kirkkaasti määrässä, mutta kyllä tuo Häränsydän oli niin maukas ja niin kiinteä että se saa anteeksi pienemmän satonsa. Nam.
Ja juu, alkaa tuota satoa kypsyä jo sen verran että me aikuisetkin saamme jo maistella Ei me noihin hukkumaan tulla eikä varmaan tarvi kauheasti soseitakaan keitellä, mutta kyllä tässä nyt seuraavat viikot on tiedossa ihan reipasta tomaatinsyöntiä koko perheelle. Olen nyt aamuisin käynyt hakemassa kypsät tomaatit kulhoon keittiön pöydälle ja kyllä se kulhollinen siitä tuntuu aina päivän aikana hupenevan.