Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Tänään syötiin leivänpäällä kolmea eri tomaattia ja samalla tehtiin makuvertailua.

Scoresby Dwarf on semmonen maultaan punainen perustomaatti, mutta ihan hyvä.

Dwarf Wild Fred oli pieni pettymys maultaan. Väriltään se on sellainen tummempi ja niissä on yleensä monivivahteinen maku. Tämä oli kuitenkin aika mauton.

New Big Dwarf oli näistä ehdottomasti paras. Sen maussa on hapokkuutta ja makeutta sopivassa suhteessa. Se on todellinen herkkutomaatti.

Tämän kesän tomaattien maku on selvästi kärsinyt, maukkautta ja makeutta ei tunnu löytyvän. Sungoldissa on makua mutta monet ennen niin maukkaat lajikkeet maistuu harmittavasti ihan perustomaatille. No jos Sungoldkaan ei millekään maistuisi niin olis jo ihme.

Täällä kun on kärvistelty kolmenkympin helteissä jo monta viikkoa (mitä se kasvihuoneessa sisällä onkaan ollut), ja tomaattien kehitys oli kylmän kesäkuun jälkeen myöhässä eli aloittelivät kypsymistään just kuumimpaan aikaan niin se on vaikuttanut selvästi makuun.

Tosi iso pettymys.

kuvaAlaskan Fancy tekee aivan valtavan pitkiä terttuja.

Mulla Alaskan Fancy on ollut kärsivistä tomaateistani kärsivin, mutta toivon saavani siitä yhden kypsän tomaatin, jotta voisin koittaa ensi vuonna uudestaan.

filifjonka,multa saat siemeniä ens vuodeksi jos et saa sitä yhtäkään kypsää.

Maku on aivan mahtava,muistuttaa aika paljon Sungoldia.Tykkään,ehdottomasti ensi vuonnakin.

kuva

Sormet ristissä, että pääsisin Alaskan Fancya maistamaan! Muutama päivä sitten näytti isoin terttu tältä, mutta eipä ole väri vielä muuttunut...

Tämä on siis yksi testitomaateistani, jotka kylvin tosi myöhään, huhtikuun lopulla, ehkä jopa toukokuun puolella. Miksiköhän kylvöpäiväkirjassani ei ole merkintöjä näistä...

kuva Tomskuhuone tänään.

Nyt oon kyllä kade, tomaateille ja paprikoille ihan omat kasvarit!

Siinä kävi vielä niin, että toi huone on se viimevuonna kasattu, isännän chilihuone, mutta mä järkeilin sille, että kun tomskut kasvaa korkeammaks kuin chilit, niin se oli ihan loogista laittaa sitten ne tomskut tähän. Ja niinku näkyy, läpi meni.

Mistäs se johtuikaan kun tomaatti punastuu laikukkaasti.

Ei punastu siis tasaisesti. On ruvennut olemaan tämmöistä useammassa lajikkeessa kasvihuoneessa.

Kyllä tämä täällä on joskus mainittu, mutta kun ei muista syytä.

Muuten menee ok. latvamätää vain erään ruukun tomaateissa, ja eräässa avomaalla olevassa.

Kyssis,paljonko sulla neliöitä kaikkiaan?

Tomskuilla 11,5 ja chileillä 10.

No huh.Nyt oon minäkin kade :frowning:

Hyvää hyötyliikuntaa, kun kantaa kastelukannulla joka päivä noille vettä.

Eräs syy tomaatin värittymisen epätasaisuuteen on liian korkea lämpötila. Yli 40 astetta.

Saattanut hyvinkin olla näin kuuma.

Tomaattien lehdet normaalin väriset ja ihan riittävän runsaat, joten ei luulisi että joku puutostauti olisi ja jos onkin niin ehkä myöhäistä lannottaa, ei ainakkaan typpeä.

LL, oletko huomannut ansarijauhiaisia? Nekin voivat aiheuttaa epäsäännöllisen kypsymisen.

http://vegetablemdonline.ppath.cornell.edu/DiagnosticKeys/TomFrt/Irregular_Tom.htm

http://www2.ca.uky.edu/entomology/entfacts/ef320.asp

http://erec.ifas.ufl.edu/tomato-scouting-guide/bugs/silver-leaf-whitefly.shtml

Ei ole mitään noin vakavan näköistä, eikä noita ötököitäkään näy.

Mulla vissin on niin tarkka silmä näiden tomaattien suhteen, että huomasin tuon poikkaman värityksessä. Sopii lisäksi hyvin tähän kun on ollut helteinen heinäkuu.

Ne tomaatit värittyy sitten lopulta punaisiksi. Alkuvaiheen punotus oli poikkeavan laikukasta.

Lisäksi luin että jos tomaatin kerää liian vaaleana niin ei ehkä tule ihan punaiseksi.

Nopeuttaako tomaattisadon kypsymistä kun kerää tomaatit jo hiukan ennen kuin ovat kypsiä ?

Ainakin kaupan kotimaiset tomaatit on usein ei ihan kypsiä. Vai oliko se käsittelyn takia, että kestävät käsittelyä, tuo ajoissa korjuu.

Mulla on pari lajiketta johon näyttäisi myös jäävän vihreitä laikkuja osaan tomaateista. Sitten on myös lajikkeita joilla jää niin sanotusti olkapäät vihreiksi.

Kai se puolikypsänä kerääminen on käsittely ja varastointi juttu. Tomaatit säilyy kaupassa pidempään, kun ne ei ole ihan kypsiä poimittaessa.

Olen myös huomannut, että ihan vihreänä kerätyt tomaatit ei kypsy saman väriseksi kuin ne jotka saa kypsyä kasvissa tai on olleet melkein kypsiä kerätessä.

Sama täällä esim Black Prince jää olkapäiltä vihertäväksi.Eihän vihreänä kerätty tomaatti maistu läheskään niin makealle kuin kypsänä kerätty

Muhkeet Chernomorit heart