Jään ihmettelemään Nuun mainintaa koldkronesta, kun se on paremmuusjärjestyksessä minulla ihan alkupäässä.
Goldkrone miullakin ykkönen ja Sungold kakkosena. Erk satoisuuden vuoksi säilöntään.
Myös mulla Goldkrone oli pettymys.Mitättömän makuinen.
Sungold ehdoton ykkönen,makea ja niin hyvä.Keltaisista kirsikoista myös Alaskan Fancy oli yllättäjä.Valtavasti satoa ja melkein yhtä makea ku Sungold
Mie luulen että jotkut vaan maistaa eri lailla makeutta?
Eli makuasioita.
Mun pitää varmaan tuota Erkiä kokeilla. Satoisuus olisi plussaa, kun kulutus on suurta. En juurikaan ole ehtinyt mitään säilöä, hyvä jos sisälle tuoda, kun pari perheen tomaattirohmua ovat oppineet tien kasvariin. Ne käyvät kyllä eniten pikkutomaattien kimppuun, niitä meillä ei koskaan ehdi salaattiin asti.
Viime kesänä Tigerella oli mulla ensi kertaa, ja oli minusta varsin satoisa, tosin voi olla, että ulkomuotonsa hiukan pelotti perheväkeä ja mulla on tässä tutkimusharha.
Karvari, oliko sinun Alaskan fancy keltainen kirsikka? Minulla oli tuota Alaskaa viime kesänä ja se teki keskikokoisia punaisia, aavistuksen vihreänkirjavia tomaatteja.
Nuu, tuon Gardeners Delight pussissa luki “minitomaatti” …muuten en tosiaan tiedä siitä mitään.
Näin melko uutena tomaatin kasvattajana en osaa vielä sanoa " mitä ominaisuuksia" haluan tai painotan. Lähinnä toki että ovat herkullisia, ja satoa saisi tulla kivasti (meillä kaikki syö paaaljon tomaattia) ja eivät olisi kovin vaativia kasvataa.
Tigerella on minustakin melkoisen satoisa, maku siinä vaan on aika mitäänsanomaton, ihan kaunis tomaatti kuitenkin ja kyllä varmaan laitan taas yhden taimen kasvihuoneeseen. Meilläkin syödään niin hirmuiset määrät tomaattia ettei niitä voi koskaan olla liikaa Black Cherry, Jaune Flammee ja Goldkrone ovat mun suosikit tällä hetkellä. Kiva yllätys oli myös Karvarilta saatu Pink Thai Egg joka teki hauskan vaalean roosat tomaatit eikä makukaan ollut hassumpi. Sitä siis myös tänä vuonna yksi taimi kasvamaan
Miulla on tomaatin kasvatukseen sellainen viha-rakkaus suhde. Monesti saan siemenet itämään ja sirkkalehdille ja sit-ei mitään. Kasvu vähän niinku tyssää ja kasvi kuihtuu pois. Joinain vuosina taas onnistuu hyvin,tanakat hyvät taimet ja satoa ok. Koskaan en saa silleen hirrrmu-hyvin satoa. En ossoo =)
Minä tilasin siemeniä nimellä Alaska ja odotan saavani punaisia keskikokoisia tomaatteja. Mahtaako Alaskan Fancy olla joku eri lajike?
Tarkoitin tuossa aikaisemmassa viestissä, että minulla oli nimenomaan Alaskan Fancyä ja sen tomaatit oli keskikokoisia ja punaisia. Matalahko ja pensasmainen kasvultaan, menestyi avomaalla ja ruukuissa hyvin.
Joop.Nyt alakaa seleviämään.Tuo Alaskan Fancy,kuukle "väittää " olevan punainen ja isohko.Mulla pussissa kuva kirsikkatomaatista joka on keltapunainen.Viime kesäinen taimi joka mulla oli täytyy olla Sungold,koska tomaatit oli kirsikoita ja KELTAISIA.
Kukahan se on sekotellu nimilappuja.Ei ollu muuten viime kesänä ainoa joka oli “väärällä” nimellä.Olikohan se minun taimen kastelija asialla???
Kerrankos sitä (mulla aina…) on siemenet, nimilaput ja tomaatintaimet sekasin
Ai kun kuulostaa tutulta! Vaikka joku roti vielä olis tomskujen kanssa, niin chilien kanssa sekoon takuuvarmasti.
Fuenteventurassa käydessä löysin sattumalta tomaatin siemeniä ruokakaupasta. Onko joku kenties kokeillut tätä Marmande Cuarenteno -tomaattia kasvattaa? Sielllä tomaatit olivat todella hyviä, en tosin tiedä mitä lajiketta niiden kaupoissa oli.
Minä pistin eilen kylvölautalle siemeniä, joiden paketissa luki pieni, pyöreä, keltainen :)
Omia siemeniä olivat ja muistan vielä kun edellissyksynä otin siitä siemeniä, toin vaan läjän tomaatteja sisään, enkä sisällä enää muistanu mikä mikin on.
Eile ajattelin kun pistin, että voisi olla tuo 'Ildi', mutta sitten muistin myöhemmin, että mulla on ollut viinimarjatomaattia ja se tekee punaisia ja keltaisia pikkupalleroita. Tuo pyöreäkään ei kuulosta Ildiltä, eiks se oo vähän pitkulaisempi?
No kesä näyttää mikä mahtoi olla, mut ny harmittaa kun en Ildiä kuitenkaan tullut ostaneeksi. Mulla näyttää tää "ei mitään vanhoja tuttuja tänävuonna" - periaate olevan menossa roskapönttöön.
Kertokaapa onko teillä minkälaisia kokemuksia kasvilampusta. Olen antanut taimille ihan tavallista pöytälamppuvaloa, nyt on ajatus ostaa sitä varten kehitetty lamppu. Kertokaapa mikä olis parempi kuin edelliseni.Ei ole ollut kyllä huono vaihtoehto vanhakaan.
Lisävalaistus-ketjusta löytyy
Kiitokset Jässikälle. Sieltähän sitä tietoa löytyi.
Minkäslainen Estonian Yellow Cherry on kasvutavaltaan ? siis runko, pensas vai mikä? Tatilla on ollu joskus kasvatuksessa ainakin.