Ajattelin kylvää tomaatit helmikuun - maaliskuun puolessavälissä. Taimet on tuupannut kasvaa minulla ylisuuriksi eikä tilaa ole, on ollut viidakkomainen fiilis sisällä. Ja kaikki siemenet on itänyt eikä ole ollut sydäntä heittää kompostiin. Niin ja miehenikin on tyytyväinen kun ei joudu pujottelemaan taimien seassa . Kyllä ne tomaatit ehtii kasvamaan vaikkakin idättää vähän myöhemmin. Jos tietäisi millainen kevät on tulossa, se vaikuttaisi asiaan. Siirtäisin ulos kasvihuoneeseen, ja sinne lämpöpuhallin pitämään taimista huolta. Mutta, kun ei tiedä....
Kasvilampun valossa muiden talvehtijoiden kanssa on myös männä suvelta hengissä pysynyt Yellow brandywine. Pääsi kesällä hitaasti vauhtiin ja päätin ottaa talveksi sisään kokeeksi. Hengissä on, mutta hiukan kärsivän oloinen. Ehkä se virkistyy oikean auringonvalon lisääntyessä. Antaas kattoo koska - jos koskaan - tekee ekan kukkanupun…
Täällä on muutama Black Cherry kasvamassa ja amppelitomaatti Bajajan siemeniä on muutama lautalla ja näkyy ensimmäiset jo itäneen eli parin päivän sisällä siirrän ne multaan. Muut tomaatit kylvän varmaan taas hiihtolomaviikolla helmikuun puolenvälin jälkeen.
Mun tekis kans mieli kylvää jo enemmänkin tomaatteja mutta kun mulla on jo nyt niin kauhea arsenaali taimipurkkeja kasvilamppujen alla niin kohta loppuu tila Muutama työkaveri jo kyseli tänään, että saavatko taas multa tomaatintaimet keväällä. On kuulemma helppoa kun ei tartte itse kylvää siemeniä ja hoidella pieniä taimia
Karvari, se Venus on enemminkin sellanen pienikasvuinen ruukkutomaatti kuin amppelitomaatti siinä mielessä kuin se yleensä mielletään. Ihan varmuudeksi mainitsin ettei tulis vahingossa yllätyksenä, mut todennäköisestihän tiedät kyllä mitä kasvatat Kunhan varmistelin
Mullakin tuolla pari tomaattia itää, sellaisia miniminejä. Loput saa täälläkin odotella vielä kuukauden päivät. Ja niinkun Maire’ jo sanoi niin hirmu vaikeaa on pidätellä itseään.
Nasty76, toi Gardeners Delight jossa sulla lukee “minitomaatti” on yhden lajike-esittelytekstin mukaan “voimakas- ja korkeakasvuinen (1,5-2,5m) punainen aikainen kirsikkatomaatti, joka tekee runsaasti hyvänmakuisia keskikokoisia kirsikkatomaatteja”. Aattelin ottaa puheeksi jos miellät sen minitomaatiksi, joka sana minun mieleen kyllä tuo sellaisen kasvultaan minikokoisen tomaatin.
Mulla on ollut tuota kerran, oli ihan ok tomaatti eli ei maultaan erinomainen eikä myöskään päinvastoin, siis ihan ok. Tämä niissä olosuhteissa jotka mulla silloin, sinä kesänä oli.
Se mitä kannattaa laittaa riippuu ihan siitä mitä ominaisuuksia painotat.
Gardners Delight on tosi hyvän makuinen kirsikkatomaatti, kasvaa melko suureksi roippanaksi ja tekee paljon tomaatteja Golden Sunrise on myös ihan hyvän makuinen, mutta keltaisista tomaateista mun lemppariksi on tullut Goldkrone, tosi hyvä ja makea tomaatti, suosittelen Cuore di bue mulla kasvoi kasvarissa viime vuonna ja tykästyin siihenkin. Tomaatit on oikein maukkaita ja melko suuria.
Siirsin tänään lautalta muutaman amppelitomaatintaimen (Bajaja) multaan. Nyt täytyy malttaa muiden tomaattien kanssa odottaa Jokunen Black Cherry kasvaa jo kovalla vauhdilla purkeissa ja niiden kanssa olen kyllä pulassa parin kuukauden päästä.
Goldkrone ei minulla ollut mainittavan makuinen, ei hyvään eikä pahaan. Ei saa edes OK-mainintaa minulta. Mutta se oli taas sinä yhtenä vuotena, niissä olosuhteissa mitä minulla silloin oli kasvarissa
Nonni. Tomaattilajikkeet meni tänä vuonna vaihtoon. Osasyynä oli se että unohdin viimevuonna ottaa siemeniä talteen. Jotain vanhoja olis kyllä vielä ollut, mutta kun aloin tilaileen, niin ei tehny enää mieli laittaa samoja vanhoja.
Elikkäs. Tällaisia tilailin:
-Erk
-Perun
-Pink Pear
-Azoychka
-Alaska
-Anna Siberian
-black Krim
-Tobolsk
-purple russian
-Lemon Tree
-Black Prince
-Black Cherry
Ja yksi vanha hyvä tuttavuus pääsee jatkoon
-Green Grape
Ja sitten laitan varmaan yhden viinimarjatomaatin, on niin ihanan näköinen ja ihanan kirpakoita minitomskuja voi maistella puutarhuroinnin ohella.
Kaikki ovat käsittääkseni runkotomaatteja, mutta varma en ole tosiaankaan. Saa korjata jos joku tietää paremmin.
Niin ja muoks. Se miniminitomaattihan itää jo tuolla lautalla