Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

kuva

Kesä jatkuu vieläno.

Vieläkö sulla on omia tomaatteja? Ovatpas olleet riittoisia. Mulla taas kesäkurpitsaa oli yllin kyllin. Edellispäivänä käytin viimeisen.

Parvekesato kypsyy sisään siirrettynä pikkuhiljaa ja yksi tomaatinvarsikin luimistelee keinovalon alla.

Mulla on vielä vintinrapussa vadillinen devil.

Tänään pääsi lautalta multiin Erk ja Goldkrone.

kuva

Tällasista ajattelin ottaa siemeniä. Ovat makeita ja kestäneet hyvänä huoneenlämmössä jo jonkin aikaa.

http://www.redstar.nl/our-tomatoes/redstar-romantic-en-gb/

Slurps :slight_smile:

Onko kukaan kasvattanut tomaattia WINDOW BOX YELLOW ?

Eksyin siemenkaupoille ja mm tuota tulossa.

Tilasiks Amazonilta ?

en, vaan ebaysta

Mä otin noista sanoista kuin Kyssis siemeniä, olivat tosi makeita ja kestäviä nuo Jingle Stars-tomaatit…

Mikä olis paras tomaatti avomaalla kasvatettavaksi?

Kyselisin samaa kun Tillikin.

En tiedä, miklä on paras, mutta monenlaisia olen avomaalla kasvattanut. ainakin Black Cherry, Black Russian, Gardener´s Deligt (lempparini), noita ainakin olen avomaalla kasvattanut. Mutta muitakin on, muttei nyt tule mieleen. Noi on ainakin olleet satoisia avomaalla.

Paras-kysymykseen ei oikein voi antaa vastausta jos ei tiedä mitä ominaisuuksia kaivataan. Tarkoittaako paras että on satoisin ? Että on kylmänkestävin ? Että on makein ? … jne…

Ystäväni kasvattaa vuodesta toiseen avomaalla sitä perustomaattia “Tanskan vienti” koska hänen tavoitteensa on saada varma sato. Se ei kuulemma koskaan petä. Herkuttelutomaatit ovat sitten hänellä erikseen muualla.

Minun kysymykseni tarkoittaa ensiksi, että ehtii kypsyä ajoissa, toiseksi että on maukas, kolmanneksi satokakin pitäis saada. Nykyään kaupataan ´Moneymakeria´Tanskan viennin tilalle, kun sitä ei tahdo kaupoista löytyä, mutta eihän se ole sama asia, vai onko?

Moneymaker on eri lajike kuin Tanskan vienti joka on vanha ja suosittu lajike. Tanskan vienti  tunnetaan myös nimellä 'Bonner Beste'. Siemenkauppa.com ainakin myy Tanskan viennin siemeniä. EG on tainnut korvata sen jollain muulla vastaavalla lajikkeella, eroa en tiedä.
Tanskan vienti ehtii kypsyä avomaalla ainakin näillä korkeuksilla, taitaa olla aika satoisa ja maku tavallinen. Makukin tietty riippuu jonkin verran kasvuoloista mut se on sellanen perustomaatti. Ei ole mulla siis koskaan sitä ollut mutta jotainhan se kertoo että jotkut vuodesta toiseen sitä kasvattaa vaikka muitakin siinä sivussa kokeilevat ja maistelevat ?

Minä olen kasvattannu ulukona Hanaa ja Idylliä.Ehtivät tääläki kypsyä ja minusta varsinki Hana on hyvän makunen.

Kovin hiljaista täällä, onko kenelläkään tomaattia vielä kasvamassa ?

Ostin eilen Firecracker amppelitomaatin siemeniä ja minulle täysin vieras lajike. Onko ketään kasvattanut ?

Minun ei parane tomskuja vielä kylvää, kun ei sitten ole tiloja, missä taimet saisivat riittävästi valoa. Kaksi pussia siemeniä on kyllä odottamassa jo.