Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 4 (SULJETTU, Jatkuu-> Tomaatti, osa 5)

Mulla iski harmaahome kasvihuoneessa tomaatteihin heti kunnolla, mutta suurin osa niistä oli jo kypsänsä tuottanut, joten poimin kaikki vielä vihreät pois sunnuntaina ja leikkelin varret puutarhakompostiin. Eilen illlalla sitten keräsin ulkotomaatit otsalamppu päässä ja lajittelin kypsät ja vihreät omiin sankoihinsa. Tänään pitää varmaan tehdä kypsistä salsaa ja löytää hyvä paikka vihreiden kypsyttelylle.

Meidän pihalla ei sit kuitenkaan mennyt pakkaselle, mutta tuskimpa nuo ulkotomaatit olis enää pihalla kasvaneet ja kypsyneet.

Itsekin pikku hiljaa leikkailen jo tomaatteja palasiksi ja keräilen kypsiä ja isompia raakileita pois. Sinänsä mitään kiirettä minulla ei ole, mutta sitä mukaa kuin biologisen jätteenkeräysastiaan mahtuu, niin sinne sitten laittelen niitä. Näin kerrostalossa kun ei ole kompostia. Saapahan taas parvekkeen hieman tyhjemmäksi. Varmaan yli 3kg tomaatteja sieltä vielä tulee.

Keräsin eilen illalla kasvihuoneesta kypsät tomaatit pois, tuli kolme isoa ja yksi pienempi tomaattilaatikollinen. Ihan varuilta kun oli luvattu tosi kylmä yö ja jos lämppäri hajoaa. Paljon jäi vielä raakileita.

Yöllä oli -4.9 ja lämppäri hoiti hommansa hienosti.

Mä keräsin äsken kypsät tomskut ja paprikat ja laitoin lämppärit päälle kasvareihin.

kuva Brandywine Yellow. Ensimmäiset kypsät vasta nyt.

kuva

Tää taitaa olla kesän suurin ja painavin mulla.

Nam,nam ku herkullisen näkösiä.

Ei ollut pakkanen päässyt kasvihuoneeseen. Vielä tulee tomaatteja, mutta home on kyllä mullakin iskenyt ainakin Ildiin ja yksi Goldene Königin kärsii latvamädästä, Häränsydän on muuten ruma. Tigerella on ollut kaikkien satoisin tänä kesänä, kun hoitokin on säiden lisäksi ollut mitä sattuu, viimeisen kuukauden hyvä jos ovat vettä saaneet, lannoitteesta ei tietoakaan, eikä ole kukaan poistellut lehtiä tai varkaita tai edes katkonut latvoja. Toisaalta aika toivoa luovaa, että voin ajatella pistäväni tomaatteja myös ensi keväänä, vaikkei käsi olisi ihan kunnossa silloinkaan.

Wau Kyssis! Tosta tomskusta vaan kanta pois ja saat kertaheitolla piirakanpäälisen…

Meillä satoa tuli minimaalisesti. Latvamätä vaivasi useampaa. kesäkuun kylmästä ja sateisesta kaudesta ei meinanneet toipua sitten millään vaikka hellekausi tulikin ehkäpä liiankin kanssa. esni kesänä pitää kehitellä sälekaihtimet kasvarin kattoom pahimman porotuksen ajaksi.

Harmittaa kamalasti… Keväällä aikaisin alkaa tomaatti sato silmissä kasvattelemaan ja vaalimaan taimia ja sitten epäonnistuukin sato… Joka kesä sama juttu. Chilejä ja paprrikoita tuli runsaasti kuitenkin onneksi:)

En myöskää kesäkuussa lämmittänyt kasvaria mitenkään vaikka lämpötilat lasti alle 13 asteen…Pitänee visiin alkaa kehittelemään lämmitinpuoltakin kun kynttilöillä iso kasvari kiviseinillä ei lämpene.

Löysin Kurpan hyvän tomaattikastike ohjeen vuodelta 2002. Kopsasin sen uudelleen säilöntäohjeisiin. Sieltä tätä ojetta kaipaavat sen löytävät.

Satoakin löytyy vielä sopivasti.kuva

Maistoin Ghost Cherryn: aromikas, ei löllön makea,kypsänä väri luunvalkoinen. Sorry ettei ole kuvia, mutten jouda nyt tappelemaan kuvien ja läppärini kanssa.

Huu, haamutomaatti! Onko se siis raakileena vihreä ja muuttuu kypsyessä valkoiseksi?

Helläsydämisyyttäni olen päästänyt nämä mörrimöykyt sisälle kypsyttämään hedelmänsä. Lajike on Tumbling Tom Red.

kuva

kuva kuva

Eilen keräsin viimeisen sadon minikasvarista.

Suippopaprikat yllättivät, luulin että olivat jo loppuneet, pidemmät oli 30 senttisiä.

kuvaTämän verran jäi kypsymättä.

Juu, haamutomaatti on raakana ihan saman näköinen vihreä kuin muutkin, kypsyessään vaalenee lopulta luunvalkoiseksi. Ei siis ole mikään lumipallo. Erittäin vankkarakenteinen muihin tomskuihin verrattuna ja jättimäiset lehdet. Harventaessani kasvustoa ja karsiessani varkaita löysin vielä raakileita. Niitä on vielä muissakin tomskuissa parvekkeella. Kohta täytyy päättää sisäänotosta, pari chiliäkin sinnittelee vielä ulkona. Yksi on varsinainen kirvapesä, joten siitä korjaan vaan raakileet pois ja loput biokeräykseen, muiden kohdalla harkitsen vielä sisälle tuontia.

kuva Viimisiä viedään. Tai kypsytetään.

Mulla kasvavat vielä partsilla (ja punastuvatkin) - tänään huusivat vettä, kun multa oli päässyt rutikuivaksi.
Ja kellarissa odottaa puolet palstan sadosta vielä sisälle tuontia.