Aivot lyö tyhjää!! Mikähän mahtoi olla tämän vuoden uutuus vihreä tomaatti kauppilassa? Joku green oli mutta mikä? Muistelen että joku muukin oli sitä itselleen hommannut.
Kirsikkatomaatti Sweet Green?
Joo just se Kiitti Yritän tässä kasvupäiväkirjaa päivitellä ja nimi täysin kadonnut päästä
Höytyvä yvtä.
Mulla eivät tänä vuonna tomaatit kunnolla onnistuneet. Syynä lienee alkukesän kylmyys. Ne raukat paleltuivat ulkona silloin. Pihvitomaateista, Black Russian ja Paul Robeson, ei olla vielä syöty ainuttakaan. Raakileita on vaikka kuinka, täytyy varmaan kypsyttää sisällä, jos ei kasvihuoneessa ehdi kypsyä.
Ekaa kertaa kasvatin Black Cherryjä ja suuret olivat odotukset. Ihan hyviä, mutta täytyy sanoa, että Gardener’s Delightit olivat makeampia ja parempia.
Olen kanssasi samaa mieltä makujen suhteen. Lisäksi Black Cerry tahtoo halkeilla.
Black Cherry vaatii paljon aurinkoa jotta siitä tulee “oikean” makuinen Viime kesänä olivat paljon maukkaampia kuin tänä kesänä. Silti minusta yksi parhaimmista tomaateista, makuasia ;D Minä en taas ymmärrä kuka tykkää Sungoldista, koska sen yhden kesän kun niitä kasvatin ja sain niin happamia tomaatteja etten ole ikinä yhtä pahoja syönyt niin siihen loppui mun Sungoldien kasvattaminen. Onneksi on paljon lajikkeita mistä valita ja jokainen varmaan löytää omat suosikit.
Eilen vietin monta tuntia ulkotomaattien parissa. Pätkin varret ja keräsin raakiletertut, niitä tuli kuusi 15 litran ämpärillistä. Yhden ämpärin tertut ripustin tupaan roikkumaan, viisi illalla kerättyä odottaa vuoroaan. Harso ja tukitolpat naruineen jäivät vielä ulos, kun alkoi olla jo aika hämärää, kello oli 20.40, kun tulin sisään.
Alkuun keräsin tennarit jalassa ja kaksi pitkähihaista puseroa päällekkäin, mutta piti laittaa toppatakki, pipo, villasukat ja kumisaappaat. Eikä ollut yhtään liikaa.
Jaa pitää kai kirjoittaa viimeiset uutiset parvekkeen tomaateista. Kyllä niitä vielä kypsyy hitaasti mutta aika lopuillaan ne on jo.
Balkonzauber tuli jo mainittua ja ne on oikeataan ihan tyhjiä jo. Gold Nugget alkaa vetää viimeisiä vaikka kyllä siellä raakileita on vielä. Majassa ja siinä tuntemattomassa runkotomaatissa on raakileita jonkin verran mutta ei tuolla enää paljon merkitystä ole.
No joka tapauksessa yhden tomaatin sato oli:
Balkonzauber 95kpl 2,0kg
Gold Nugget 338kpl 2,5kg
Pensas Maja 75kpl 3,5kg
Tuntematon 167kpl 7,4kg
Tänä kesänä yhteensä 12 tomaattia parvekkella antoi 1688 kpl 41,9kg
Onnittelut, hieno homma! Uskomaton määrä, aivan hurjasti tomaatteja, en pärjää kasvarini useammankaan vuoden sadolla. Ja nyt tärkeä kysymys: Mikä tomaattilannoite?
Se on sitä punaista puutarhan kesä jauhetta ja siihen sekoitettuna sitä vaaleaa syyslannoitta. Punaista 2 yksikköä ja vaaleaa 1. Voi olla kyllä parempi 3/1 suhteella. Sekoitin tuon noin siksi että halusin hieman typpeä pienemmäksi ja fosforia suuremmaksi. Syy siihen sekoitukseen on se että minusta pelkällä punaisella jauheella tahtoo latvat helposti mennä kippuraan ja hieman viileässä tulla purppura suonia lehtiin.
Oh, meinas unohtua että sekoitin pikkasen multaan ennen istutusta Neudorff Bio-Marja lannoitetta. Se on aika samaa kuin se tomaatti lannoite samasta merkistä. Ihan sama kumpaa olisi käyttänyt. En siis laittanut pohjalle vaan sekoitin sen sinne koko multaan missä se tomaatti kasvoi. Minulla noin 20 litran astiassa, joka on minusta sopiva pensastomaateille, mutta ei yli 1,5m korkeille. Ne tarvitsee enemmän multaa minusta.
Multa oli noin 50% suhteella puutarha multa ja turve sekoitusta. Se oli vanhaa viimevuodelta ja siksi laitoin sinne multaan tuota Bio lannoitetta.
Aika hyvin nuo tomaatit lopulta alkoivat tuottaa satoa, vaikka alku vähän heikolta näyttikin. Kesti ilmeisesti tosi kauan ennen kuin toipuivat tuosta kylmästä kesäkuusta, mutta nyt on parin viikon ajan kerätty tomaattia enemmän kuin saadaan itse syötyä. Ja vielä niitä riittää… Ulkotomaattien loput raakileet on kyllä huomenna vissiin pakko kerätä yöpakkasten alta sisälle kypsymään, mutta kasvariin ajattelin vielä viritellä pakkasvahdin.
Minun ja esikoisen ykkössuosikkitomaatti on nyt sungold. Ihanan makeita ja aromikkaita! Myös viime kesältä tuttu suosikki Black Cherry pitää pintansa, mutta Chocolate Cherry oli ehkä vielä himpun verran herkullisempi, ja teki hieman isompia tomaatteja. Myös Supersweet 100, joka nimensä mukaisesti on supermakea, pääsee varmasti ensi vuonna jatkoon. Isommat tomaatit sen sijaan tuottivat lähes kaikki pettymyksen. Jotenkin mauttomia ja vetisiäkin. Liekö vika sitten ollut tomaateissa vai kasvattajassa. Mutta löytyi isommista tomaateista yksi herkkukin, vastasi makeudeltaan melkein makeita kirsikkatomaatteja. Nimeä en tiedä, sain siemenet tädiltäni joka oli saanut tuttavaltaan. Pitää joku päivä laittaa tänne kuvaa, josko joku tunnistaisi kyseisen herkun.
Alkoi niitä tomaatteja kypsymään täälläkin vihdoin ihan kunnolla Viikko sitten poimin toisesta kasvihuoneesta 3,5 kg isoja tomaatteja jotka keitin ketsupiksi. Kirsikkatomaatit joita kypsyy kovalla vauhdilla myös ollaan syöty päivittäin isot kasat.
Eilen poimin kaikki ulkotomaatit pois ja kypsiä saatiin 5 litran astia täyteen. Raakoja poimin pari pahvilaatikollista kypsymään autotalliin. Osa niistäkin tarkoitus keitellä pastakastikkeeksi. Vielä olis toinen kasvihuone pullollaan tomaatteja, sinne pakko sukeltaa tänään töiden jälkeen jotta saa kaikki poimittua ennen yöpakkasia.
Sen huomaan, että kun olen käsitellyt omia tomaatteja niin kädet ei kirvele ollenkaan mutta jos leikkaan kaupan tomaatteja niin käsiin tulee aivan kauhea kirvely. Onko sitten niin että kaupan tomaatit on niin ruiskuteltuja aineilla?
Korjataan tuota edellistä viestiä sen verran että kukaan ei saa väärää käsitystä mullasta. Siis puutarha turvetta. Pelkkä raaka turve olisi liian pienellä ph:lla.
Myös ilmankosteus ja lämpötila on minusta hyvin tärkeää tomaatille. Sisällä kasvatuksessa ilmankosteus tahtoo olla liian alhainen eli hyvät olisi 40% … 70% ja ulkona tahtoo helposti lämpötilat mennä ohi parhaiden olosuhteiden eli +15°C … +30°C välin. Parvekkeella nuo onnistuu aika helposti säätelemällä ilmankiertoa, parvekelasien ja sisälle johtavan oven avulla.
Minulla on tänä kesänä toisessa kasvihuoneessa ollut ongelmana liika kosteus ja nyt osa tomaateista homehtuu.
Oli mainintaa että öljykerros tomaattisäilykkeen päällä lisäisi säilyvyyttä. Googlella yritin etsiä tietoa tästä, mutta en löytänyt mitään.
Tänään pitää kerätä ulkotomaatit pois. Kasvihuonetta en lämmitä, mutta uskon, että ei mene vielä pakkasen puolelle. Samoin lasiterassin tomaatit saa jäädä ruukkuihin.
Paljon on raakoja tomaatteja, mutta ainakin tähän asti ovat terveemmän näköisiä, kuin viime vuonna, jolloin paljon mätäni, eikä sille mitään saanut. Pitää kypsytellä sisällä näitä vihreitä.
Miulla on vielä tomaatteja kasvarissa parin ämpärillisen verran. Puolet kypsiä. Annan vielä olla kun ei ole pakkanen vielä sinne päässyt.
Yritin eilen niitä jakaa veljelleni ja kummitytölleni, mutta eivät paljoa vieneet.
Avomaalta keräsin tänään kaikki, niin kypsät kuin vihreätkin. Kasvihuoneessa vielä kaikki ennallaan. Mietin pitäisikö jotain lämpöä viedä muutamaksi yöksi, kun loppuviikosta taas jo luvattiin lämpimämpiä öitä.
Mie kanssa touhusin sadonkorjuun kanssa ihan urakalla , kaikki kymmenisen tomaattia on kotona kypsymässä !
Niin , ja jätin parin sentin kokoisen kurkun vielä kasvamaan ,…salaatin perkasin kompostiin , yhtään kertaa ei ehditty syödä vaikka pariin kertaan kylvin uutta
Nyt on mulla tomskusato parhaassa vauhdissa, kukkaa ja raakiletta pukkaa yhä lasitetuilla parvekkeilla innolla ja satoa myös kypsyy. Eka Ghost Cherry (valkoinen kirsikkatomaatti) on ihan just kohta kypsä, odotan erittäin suurella mielenkiinnolla minkä makuinen se on. Tomaatit astioineen meinaan pitää mahdollisimman pitkään parvekkeella kun sisäänkään ei mahdu kun toinen parveke on vielä remontissa. Ja sitä remppaahan on tehty kuin Iisakin kirkkoa eikä valmista vaan näytä tulevan…