Tuo vaikuttaa siltä UV-b aallonpituuksien puutteen aiheuttamalta ongelmalta, mitä jotkin tomaattilajikkeet saa LED-valon alla kasvaessaan. Sitä on tutkittu maailmalla aika lailla, koska ammattikasvihuoneissakin on siirrytty ledeihin. Ilmiö on ödeeman kaltainen, mutta ei ihan sama, Englanniksi sitä kutsutaan intumescence ja sillä googlatessa löytyy niitä tutkimuksia.
Olen itse testannut monia eri kasvivaloiksikin myytyjä led-valaisimia ja mikään niistä ei ole vielä toiminut ongelmitta ja herkimmät lajikkeet alkavat näivettämään lehtiään. Ainoa toimiva ratkaisu on ollut pitää loisteputkea ledien rinnalla tomaatintaimille. Loisteputkiahan ei saa enää valmistaa ja tuoda EU:n alueelle, joten hankin viimevuonna sellaisen matelijoille tarkoitetun putken, josta tulee enemmän UV-b alueen säteilyä, kuin tavallisista loisteputkista. Mun sisällä ilman aurigonvaloa kasvatetut tomaatintaimet ei ole koskaan olleet yhtä hyvän näköisiä, kuin nyt kun niitä valaiseen se matelijaputki ledien rinnalla.
UV-b ledejä on myös olemassa, mutta ne ovat niin kalliita, ettei niitä ole noissa tavallisissa kasvivalaisimissa. Kokeilin viimevuonna valaisinta, missä on UV-a aallonpituuden ledejä, mutta silti tomaatintaimet saivat oireita. Tämän blogin pitäjä oli rakentanut oman kasvivalon ja hänellä on myös niitä UV-b ledejä ja hänen testinsä vahvistaa mistä ongelma johtuu.
https://satoisa.fi/index.php/2024/03/03/vaara-valo-myrkkya-tomaatille/
Sen intumescensin tyypillisiä oireita ovat lehtien kääntyminen rullalle sekä näivettyminen ja kuivuminen yleensä alhaalta päin alkaen. Lehdissä ja varsissa on sellaista vaaleaa rupea. Juuristo näillä kasveilla on pienempi kuin normaalisti ja liika kastelu pahentaa oireita. Jos valaistus ei korjaannut taimet lopulta kuolevat. Jos taimet saa ajoissa kasvihuoneeseen tai loisteputken alle, ne voivat vielä toipua.