Apua, Genesee! Mihin aiot saada mahtumaan ne kaikki aikuiset kasvit? Nehän vie hirveästi tilaa…
Tammikuussa kylvetyissä, kukat auki.
.
1.2. kylvetty. Haluaa kasvaa valon ohi.
Minä laitoin kaupasta ostetun Nams-tomaattirasian siemeniä itämään, ja ne itivät muutamassa päivässä. Saa nähdä, mitä niistä tulee.
Isäntä kysyi aamulla että onkohan mopo karannu käsistä kun oli laskenut minun tomaatin taimet. 120 saanu ja sittä seonnu laskuissa. 9 eri sorttia.
Aamulla pitäis aloittaa purkittamaan isompiin purkkeihin. Saattaapi olla että osa joutuu tuhon omaksi.
Eihän niitä raskis oikein tuhota mutta rajansa kaikella.
Omista viimekesän kasvatetuista tomskunsiemenistä tuli vähän reilummin kylvettyä kun en oikein tienny lähteekö ne edes kasvuun ollenkaan.
Sinänsä ei tuu vahinkoa vaikka katkaisee osan aluista pois.
Pyöräilin eilen sukuloimaan ja tuliaisina toin kotiin jäätelörasiallisen tomaatin koulimattomia taimia. Niitä on aika paljon ja ovat selvästi isompia kuin omat, jotka ovat vasta sirkkalehdillä. Osa on vielä lautalla, 12 kpl olen istuttanut.
Miulla taitaa olla vaan 14 tainta;)
Mitä puuttuu näiltä, vai ovatko liian lämpimässä lampun alla, toiset tomaatit kuitenkin viihtyvät samoissa oloissa…
Odotan myös kommenttia tohon Suokukan kysymykseen, nimittäin mulla yhdenlaisen kasvivalon alla olevat tomskut kuivatteli ja vähän käpristeli lehtiään samantyyppisesti. Se liittyi musta selkeesti siihen valoon, ne on niitä Kodin Kukilta ostettuja yksittäisiä lamppuja. Niiden alla ei tomskuille tule hujoppikasvua ollenkaan vaan ne kasvaa tanakoiksi, haittana lehtien reagointi. Kyse ei ole kuitenkaan siitä lehtien käpristelystä joka aiheutuu niistä kasvinsuojeluainejäämistä joita on joissain luomulannoitteissa. Se on mulle tuttua, sen tunnistan kyllä.
Onko kyse siitä että kasvi on liian lähellä lamppua joka on kuuma ?
Tässä tällainen pikku opas ravinteiden puutosoireista kasveissa:
Jaa, kun nyt katson totra laittamaani kuvaa niin huomaan että ehkä sainkin vastauksen omaan kysymykseeni. Olisko mulla kyse kalsiumin puutteesta.
Vaikka ei se varmaan oo selitys koska muiden kasvivalojen alla olevat tomskut on erilaisia, ja lannoitus on niillä prikulleen sama, samasta kannusta.
En usko että tuo Suokukan taimi kärsii valosta,mullon joka vuosi muutama tuommonen taimi ja ne eioo liian lähellä valoa.Saattaa olla kaks tainta samaa lajiketta ja toinen kasvaa hyvin ,mutta toinen jää tuommoseksi ruppanaksi.
Ja samaa lannotevettä saavat ku muutki.
Kaksi tainta tekevät tuota käpristelyä. Samat olosuhteet niillä kuin muillakin. Ennenkin on ollut tuollaista mutta ei noin pahasti. Tomaatti on Ildi. Sen pitäisi olla matalakasvuinen, ennen saman nimiset on olleet korkeita. Valona on putkilamppu, 6500 kelviniä. Mullassa on puoliksi tomaattimultaa ja puutarhamultaa. Kasteluvesi tulee vesijohdosta, on vähän kalkkipitoista. Uudet lehdet taas hyvän näköisiä. Taidan kokeilla vähän kalkkia vaikka tomaatti onkin mielestäni happaman ystävä.
Tuo vaikuttaa siltä UV-b aallonpituuksien puutteen aiheuttamalta ongelmalta, mitä jotkin tomaattilajikkeet saa LED-valon alla kasvaessaan. Sitä on tutkittu maailmalla aika lailla, koska ammattikasvihuoneissakin on siirrytty ledeihin. Ilmiö on ödeeman kaltainen, mutta ei ihan sama, Englanniksi sitä kutsutaan intumescence ja sillä googlatessa löytyy niitä tutkimuksia.
Olen itse testannut monia eri kasvivaloiksikin myytyjä led-valaisimia ja mikään niistä ei ole vielä toiminut ongelmitta ja herkimmät lajikkeet alkavat näivettämään lehtiään. Ainoa toimiva ratkaisu on ollut pitää loisteputkea ledien rinnalla tomaatintaimille. Loisteputkiahan ei saa enää valmistaa ja tuoda EU:n alueelle, joten hankin viimevuonna sellaisen matelijoille tarkoitetun putken, josta tulee enemmän UV-b alueen säteilyä, kuin tavallisista loisteputkista. Mun sisällä ilman aurigonvaloa kasvatetut tomaatintaimet ei ole koskaan olleet yhtä hyvän näköisiä, kuin nyt kun niitä valaiseen se matelijaputki ledien rinnalla.
UV-b ledejä on myös olemassa, mutta ne ovat niin kalliita, ettei niitä ole noissa tavallisissa kasvivalaisimissa. Kokeilin viimevuonna valaisinta, missä on UV-a aallonpituuden ledejä, mutta silti tomaatintaimet saivat oireita. Tämän blogin pitäjä oli rakentanut oman kasvivalon ja hänellä on myös niitä UV-b ledejä ja hänen testinsä vahvistaa mistä ongelma johtuu.
https://satoisa.fi/index.php/2024/03/03/vaara-valo-myrkkya-tomaatille/
Sen intumescensin tyypillisiä oireita ovat lehtien kääntyminen rullalle sekä näivettyminen ja kuivuminen yleensä alhaalta päin alkaen. Lehdissä ja varsissa on sellaista vaaleaa rupea. Juuristo näillä kasveilla on pienempi kuin normaalisti ja liika kastelu pahentaa oireita. Jos valaistus ei korjaannut taimet lopulta kuolevat. Jos taimet saa ajoissa kasvihuoneeseen tai loisteputken alle, ne voivat vielä toipua.
No mihin se mun äsken kirjoittama viesti katosi No otetaan uusiksi.
Eli Genesee, sulta löytyy tietoa tuttuun tapaan, kiitos taas kerran. Ihailen suuresti tapaa jolla kerrot asiat , perinpohjaisesti ja kokonaisuutena ymmärrettävästi !!
Kävin heti ottamassa mun loput tomskuntaimet pois sen valon alta ja siirsin toisaalle. Loisteputkien alla ei ollut enää tilaa joten tein vaihdon ikkunan edessä olleiden kesäkukkien taimien kanssa.
Minulla pitäis siirtää Tumbling Tomit isompaan potteron.
Pitääkö niitä taimia olla n. 10 litran ämpärissä useampi/montako?
Purkeissa tällä hetkellä kolme samassa. Kannattaako niitä erotella vaiko istuttaa vain isompaan potteron?
Joskus muistan taimia ostaessa kuulleen että amppelitomatteja pitäis istuttaa kolmesta neljään saman amppeliin.
Kertoisitteko tämmöiselle tumpelolle miten te toiset teette.
Laittaisin vaan yhden taimen. Muuten saa olla jatkuvasti kastelemassa. Satoa tulee paremmin jos taimilla on tilaa.
Joo,yks per astia.Tomppa kasvaa isoksi ja tuottaa paremmin ku on tilaa kasvaa.
Kiitos tiedoista.
Huomenna erottelen ne ja vielä jäi muitakin purkitettavia.
Isäntä lämmitti oikein savusaunaa ja vei lisää multia sulamaan.
Sain eilen loput saamistani taimista istutettua kahvipusseihin. Pusseja mahtuu yhteen dynoon 6 kpl, dynoja on 8.
Taimet olivat yli kymmensenttisiä ja sotkeentuneina toisiinsa. Upotin ne multaan niin, että näkyy vain lehdet.
Lautalla itäneitä on 17 kpl, viimeiset istutin myös eilen. Taidan olla pulassa taimien kanssa, mutta en vain raaskinut hävittää niitä.
Pitäisi löytää ainakin osalle uusi koti.