Kylvettävät tomskut on nyt valittu. 20 eri lajiketta plus lisäksi yksi jos siemenkirjeessä on sen siemeniä vielä jäljellä. Olin tyhmänä laittanut kaikki Golden Sunrisen siemeneni sinne kirjeeseen. - ruoskii itseään -
Tietysti lajikemäärä saattaa pikkiriikkisen tosta vielä kasvaa jos siemenkirjeestä löytyy jotain vastustamatonta. Se palaa kotiin nyt seuraavaksi joten kohtahan se nähdään
Keväällä kylvetyissä kirsikkatomaateissakin on pienet nuppujen alut.
Mulla on nuppuihin vielä aikaa… tänään kylvin siemenet potteihin :) Pari lajiketta seuraa myöhemmin viel perässä.
Mikä on myöhäisin ajankohta, jolloin tomaatit voi kylvää?
Kiitos vinkeistä. Mulla ei ole kasvivaloa, etelän puoleinen ikkunalauta kylläkin. Mietin, pitäisikö jo, vai odotanko vielä…
Mulla on tänä vuonna tulossa seuraavat lajikkeet:
-Tumbling Tom (mahdollisesti risteymä)
-Balkonzauber
-White Cherry
-Tigerette Cherry
Ilmeisesti nämä kaikki soveltuvat parvekekasvatukseen? Kasvihuone on edelleen rikki…
Balconzauber ja Tumbling Tom käy hyvin ulkokasvatukseen, parveke oikein passeli paikka.
White cherry ja tigerette cherry on mulle ihan vieraita. Pitää heti mennä kuukkeloimaan että mitäs multa on jäänyt väliin …
White cherry on näköjään aikainen, 59 days . Tigerette cherrystä en löytänyt sitä tietoa, mutta mun want that-listalle se pääsi samantien :D Molemmat käy ulkokasvatukseen, pensastomaatteja. Parveke varmaan ihanteellinen paikka. Istutus esim. isoon ruukkuun jossa voi vähän tukea varsia ja on tilaa kasvaa puskaksi. Luulen että aikalailla samankokoset puskat kuin Tumbling Tomillakin on, ehkä vähän leveämpi kasvultaan mutta varret tukevammat eikä niin pitkät kuin sillä.
Kohta pääsee maistamaan.
Täällä jo pian syödään satoa . Ja minä vasta suunnittelen, että kylväisin tomaatit maaliskuun lopulla.
Kaksi kuukautta kylvöstä kukintaan ja siitä kaksi kuukautta kypsään tomaattiin.
Kannattako kovin pitkään kylvöjä siirtää?
Kohta voisi laittaa tomskunsiemeniä lautalle, kun ei ole kasvihuonetta, ainoastaan lämmintä huonetilaa.
Pakko se on vain kesää odottaa, kasvihuoneeseen ei saa niitä ennen kylmyyden takia. Onneksi satoa kuitenkin saa varsin pitkään.
Minäkin kyllin tänään lyhytkasvuisia tomaatteja: Venus, Vilma ja Bajaja. Lisäksi laitoin Santa Fe Grande-chiliä. Vähän myöhemmin kylvän runkotomaatit.
Romello, mulle oli uusi toi Bajaja. Kuukkeloin saman tien. Matalahko runsas ruukkutomaatti näytti olevan. Onko sulla siitä jo kokemusta ? Maku ?
Ei oo aiempaa kokemusta. Hankin nyt noita matalia tomaatteja, kun ne eivät mahdottomasti vie tilaa, ja ovat ainakin kuvissa herkullisen näköisiä.
Paras matala tomaatti mitä tiedän on chelnok (shuttle) Näyttää olevan myynnissä Viron suunnalla. Yksi puute siinä on että hedelmiin tulee herkästi vikaa. Mustuu sen tomaatin pää (?). Kalkilla siitä selviää. Liittyy varmaan kastelunkin epäsäännöllisyyteen. Samaa vikaa on myös suippopaprikoissa.
Maultaan ei ole kummoinen, minulla, mutta maku pitäisi olla hyvä. Siis jos on hyvät/normaalit kasvuolosuhteet. Jos siemenpussissa lukee, että on makea tomaatti, niin tarkoittaa että on makea oikeissa kasvuolosuhteissa.
Onhan minulla ollut näistä tomaateista avomaan-kokeilujakin, mutta se vaan on niin, että vaikka tomaatti on kuinka avomaalla, niin sillä pitäisi olla sateensuoja. Näin minä olen nyt ajatellut. On kuitenkin tomaatin äärirajoilla kasvuolosuhteet ja sitten kun tulee vettä niskaan pari viikkoa viileissä olosuhteissa, niin ei taida tomaatti oikein kestää tätä.
Taitaa olla minun ennätys.
Mikään ei maistu yhtä hyvälle, kun kevään ensimmäinen oma kasvattama tomaatti.
Tässä on mun tämänvuoden tomaatintaimet. Niitä on 47 kappaletta ja lajikkeita on 15.
Niin ja onhan mulla Plantuissa kasvamassa yksi kirjeestä otettu Atztek, jossa on jo nupun alkuja…