Miulla on varkaasta kasvatettu alku kukkalampun alla. Yhtään tomaattia en meinaa kaupasta ostaa.
Minun oranssit tomaatit ei suostu kypsymään hyvin sisällä. Paljon on mennyt hukkaan, vielä muutama odottaa kypsymistä.
Yli vuosi aikaa kun laitoin tomaatin pikkutaimet multaan, nyt viimeiset ovat tällaisia…
Onko tää nyt se sun varkaasta kasvatettu ? Yritin zoomailla että onko siinä jo nuppu muttei näy, menee liian epätarkaksi.
Ensimmäiset kylvetyistä itäneet. Taidan tänään kylvää loput lajikkeet. ( kunhan tarkenen kellarista purkkeja hakea)
Harmi etten enää pysty kasvattamaan tomatteja, koska kesäisin parveke on niin kuuma ettei tomatit kestä sitä.
Laita jotkut varjostimet? Jos saat ne kiinnitettyä jotenkin. Mulla on myös ihan sairaan kuuma etelään päin oleva terassi, jonka ympärillä lautakaide. Se onneksi varjostaa se kaide juuri sopivasti, että pystyn tomaatteja kasvattamaan siinä isoissa ruukuissa.
Yhtenä vuonna mulla oli tomaatit ja kurkut meidän grillimökissä. Se ei ollut menestystarina.
Minun parvekkeella on lasien edessä pitsiverho. Siltikin parveke on erittäin kuuma, vaikka se verho suodattaa auringonvaloa. Verho ei ole ohut.
Jos hyvin käy niin kahden kuukauden päästä syön tomaatin;)
Eikö tuo lie vielä liika aikaista tomaatteja kylvää? Tilasin Kreikasta uusia siemeniä, vaikka vanhojakin vielä on jäljellä.
Maaliskuu on yleisin tomaatin kylvöaika. Mutta jos haluaa tosi varhain omaa satoa ja on hyvät kasvatusolot sisällä niin miksei jo nyt. Mutta runkotomaatit kannattaa jättää suosiolla myöhemmäksi.
Talvetetusta varkaasta otetusta varkaassa on jo pienenä kahdet nuput.
Romello, eiköhän sen siemenpussin hinnan voi kukin toimija määrittää itse. Katsoo kuinka paljon sen myynnistä haluaa saada voittoa. Se ostaa siemenet toimijalta A jollain hinnalla ja myy sitten suomalaisissa kaupoissa jollain hinnalla. Onko täällä välistä vetäjiä kauppaportaissa sen verran että hinnan on oltava aika korkea että myynnistä saa itelleen tarpeeksi ? Nettikaupassa puuttuu kaikki väliportaat, on vaan se myyjä ja sit se ostaja.
Vai onko kyse vaan voiton maksimoimisesta ?
On Suomessakin siemenmerkkejä joiden hinnat on kohtuulliset. Tulee heti mieleen ainakin “Suvipiha”, hyvin pitkälti samat siemenet myytävänä kuin vaikka kalliimmalla “Nelson Gardenilla” (en nyt puhu tomaattilajikkeista vaan ihan yleisellä tasolla) ja hintaero huomattava. Ja siemenet on olleet aivan priimalaatua, ei ole koskaan tarvinnut pettyä !
Keväällä kylvetyt.
Sanokaapa, voiko tai kannattaako lyhytkasvuisia mikrotomaatteja kuten Vilma kylvää aiemmin kuin tavallisia tomaatteja. Mikrotomaattihan jää lyhyeksi eli noin 60 senttiseksi.
Nyt tomaatit joita aion kasvattaa laitettu isompiin purkkeihin.74 purkkia ja 33 lajiketta.
Nyt saa taas maistella er8 makuja,nämon meille hyviksi havaittuja ja maistuvia.Paitsi joukossa on muutama uus tulokas,katotaan pääseväkkö jatkoon tulevaisuuessa.
Muutamia onnettomia rääpisköjä vielä jäi,nakkaanko komppariin vai tyrkytänkö jollekki
Karvarilla on tulossa ihanan tomaatinmakuinen kesä - ihan niinku pitääkin :hehe:
Mä alan pikkuhiljaa alottelemaan oman tomskukesäni suunnittelua. Pikkusen vielä lykkään siementen valintaa koska tiiän että sit kun ne on siinä eessä polttelemassa niin pakkohan ne on heti multaan saada
Tämään tai huomenna yritän omat siemenestä kasvatetut siirtää isompiin ja samalla laittaa ksnankakat pohjalle.
Varkaasta kasvatettu tekee jo kolmansia kukkia.