Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

En taida oikein osata, Michael Pollan tomaatti on armoton puska, mutta kypsymisen merkkejä ei näkyvissä. Kovia ovat, tämä jää kypsänäkin kellertäväksi vihrein juovin.

Kovasti on vielä tulossa.

Kypsiä Michael Pollaneita,jää vihertävää mutta kyllä tulee keltaseksi.Erittäin hyvän makunen ja satoisa,yks minun lemppareista,ehottomasti jatkoon.Eioo enää ku muuan ihan vihiriä tulossa,hyvin ehtivät kypsyä.Tänä vionna tavallista isompia.

Lucid Gem on muuten superhyvä tomaatti

Nämä vielä keräsin kypsiä.

Nämä jäi raaoiksi,eka kertaku jäi näin vähän raakoja.
Hyvä sato tuli taas tomaateista.

Tavallisesti olen ottanut Tumbling tom red kirsikkatomaatit sisälle hyvissä ajoin. Ovat sisällä sitten kypsytelleet loput tomaatit punaisiksi.
Nyt ovat olleet ulkona ja kas vaan. Niihin onkin iskenyt joku tauti. Syksystä johtuen. Olisiko vaan perunarutto. Joka tapauksessa osa raakileista mustina ja lehdet aika lailla mennyttä.

Kavihuoneessa olevat tomaatit kerkisivät sitten aika kivasti valmiiksi lämpimästä syksystä johtuen. Ei mikään tautikaan ole sinne levinnyt. Oletettavasti koska ovat sateelta suojassa.
Seinän vieressä ruukussa kasvava Stupice on myös pärjäännyt aivan hyvin ja tomaatit alkaa olla kypsiä.

Sitten on ollut tomaatteja ulkona ilman sadesuojaa. Se vaan on niin, että vaikka raakileita tuleekin ihan hyvin niin tomaatti ei vaan lopultakaan avotaivasta kestä, vaan pitäisi olla sateensuojaa. Ei niitä montaakaan syötäväksi asti säily.

Epäilen syyksi runsaita sateita. Niistä ei tomaatit tykkää. Mulla on ollut koko ajan ruukut ulkona, ja nehän on tulvineet välillä ihan kunnolla. Nuo amateur-tomaatit tuntuvat olevan silti hyvin kestäviä. Tässä tilanne tänään:

Jotain on mennyt huonoksi:

Hyvin tuli satoa tänään! Ja vielä tulee. Ei uskoisi, että huomenna on lokakuu.

M oon miettunyt että mikähän oli nimeltään se ulkokasvatuksessa ollut joka teki parhaan eli kestävimmän sadon. Näyttäis siltä että on Golden heart. Omista v. 2014 kerätyistä siemenistä. Hyvä kun nyt tuli puheeksi toi ulkokestävyys, koska tosta mun on pakko ottaa siemenet talteen. Tänään meni ruuanlaittoon melkeen kaikki loput, muutama napakka jäi vielä jääkaappiin.  Otan niistä yhen huoneenlämpöön kunnolla kypsymään ja toivon parasta siemenien suhteen. Tai sit meen tonkimaan kompostia jonne tänään ne ylikypsyneet just hautasin :crazy:

Säilytä huoneenlämmössä 
Tomaatti: Vaikka monilla meistä on tapana laittaa tomaatit jääkaappiin, se ei ole paras säilytyspaikka. Tomaatit menettävät nopeasti makunsa ja niiden rakenne voi kärsiä kylmässä lämpötilassa. Optimaalinen säilytyspaikka tomaateille on huoneenlämmössä.
Kurkku: Kurkku on toinen vihannes, joka paleltuu herkästi joutuessaan liian kylmiin olosuhteisiin. Siksi se säilyy parhaiten huoneenlämmössä tai viileäkaapissa.
Paprika: Paprikat kannattaa pitää viileässä mutta eivät kylmässä. Voit säilyttää ne esimerkiksi pakkausmuovissa, jotta ne eivät kuivu liikaa.
Raaka avokado: Jos avokado on raaka ja kypsyytensä puolesta vielä parantumisen varaa, se kannattaa säilyttää huoneenlämmössä.

ihan vaan muistutukseksi…

Moiks tomaattiystävät! Pitkän ajan oon ollu poissa keskusteluista ja kasvatellu vähän tomaatteja. Viime syksynä ostin kreikasta vihanneskaupasta st pierre tomaatin siemeniä ja nepä on omassa kasvihuoneessa kasvatettuna makoisia! Täutyy vaan laittaa ne ajoisa itämään ens keväänä.

Vaan asia mulla oli nytbse vihreät tomaatit. Juu, kypsytän sisällä. Vaan ntä ne paistetut tai säilötyt vihreät tomaatit, onko niille joku oma lajike? Eik noissa kypsymättömissä ole sitä solaniinia ja sitten tulee ite kipiäksi?

Varmaan on tätä kysytty aiemminkin, vaan mulla on menny tää näkö sellaseksi etten voi selata ja ettiä vastauksia kovin kauaa :eyes:

Ystävällisesti kysyy Rooperiina aka Silmäpuoli Silvia

Mun tuttava haluaa vihreät, tekee niistä pikkelsiä. Eihän sitä ylenmäärin syödä kerralla niin silloin ei tule mitään vaikutusta. Kai kaikista vihreistä voi sitä tehdä.

Minun piti luntata nimi 1stä keltaisesta lajikkeesta jota olin ainakin 2na vuonna yrittänyt kasvattaa, nyt ei taimet kuolleet, vaan sain lämmittämättömässä kasvihuoneessa kokeilla Golden jubilee lajiketta, teki sekä pienempiä, että muutaman mahtavan kokoisen möllikän, muuten hyvä keltaiseksi t. miksi tahansa lajikkeeksi lämmittämättömään ja ei tiiviiseen kasvihuoneeseen, se oli satoisakin, mutta makuhan nuissa keltaisissa tahtoo olla aina hukassa. Leivällä ne silti menee oivallisesti. Ei huono keltaiseksi tuokaan. Aurinkoa enempi mutta en osannut tilata tarpeeksi.

Aunt Rubys German greenkin oli hienoinen pettymys tuotteliaisuudessaan, mitä olin kovasti odottanut, eteläsuomessa menestys olisi luultavasti parempi, täällä ei kausi niille ihan riitä vaikkakaan tulos ei ollut huonoin mahdollinen, toinen taimista etupäässä lepäili, mutta parikolme kunnon pihvi-tomaattia sain ja annoin niitten oikein kunnolla ylikypsyä ja olivatkin sitten leivällä varsin herkullisia.

Paras lajikkeista lämmittämättömässä kasvarissa oli tänä kesänä Supersweet 100. Nimensä veroinen. Suosittelen kokeilemaan tätä kirsikka tomaattia. Ei kannata kovasti karsia edes koska se jaksaa tehdä tomaatteja hyvin sinne varkaisiinkin, tuo karsitumpi taimi on villiintynyt nyt ja olis tulossa kyllä tomaatteja ja niiden koko vain kasvaa, mutta kausi näyttää loppuvan ja tomaattien koko vain isonee…
Jälleen ei kannata raakana repiä näitäkään, vaan odottaa maltilla, että kypsyvät kunnolla niin ovat oikeasti makeita kuin karkit. Parempi oli kuin Black Cherry joka alkoi olemaan maukas vasta iltojen pimennyttyä minun boksissani.
Erinomainen lajike tuo Supersweet 100 joka menee minulla takuulla kirkkaana jatkoon. Kärkikaartia.
Suosittelinko jo.  :slight_smile:

Viimeiset tomaatit otin sisälle, en usko että kypsyvät. Kotilot ja isot etanat tehneet limapolkujaan kasvarissa, ei kuitenkaan  tomaateissa näkynyt mitään muualla kuin varsissa. Runsaan sadon tekivät ja on olleet vatsaystävällisiä. 

Minäkin otin sisään viimeiset tomaatit. Kyllä se kasvukausi on nyt ohi. Ensi yönä pitäisi lämpötilan sukeltaa lähelle nollaa.

Olen kyllä todella yllättynyt miten hyvin terassikasvatus onnistui. Pitkä lämmin syksy oli hyvä juttu.

Minäkin noukin raakoja sisälle kypsymään. Kyllä niitä vielä jäikin kumpaankin kasvihuoneeseen. Maa oli jo valkoisena, mutta vesisade sulatti lumen. Kalsea ilma on, vettä sataa ja lämpötila on +1. Minulla hyviä lajikkeita olivat ainakin Tigerella, Vespolino, Aurantiacum, Stormin Norman ja Barry’s crazy cherry. Varsinkin Tigerellaa ja Vespolinoa suosittelen muillekin.

Tomaatit kypsyy hyvin omppujen seurassa.

Minun tomattiakvaarioni. Käytin kypsimmät paholaisenhilloon kaltattuna. Makeus puuttuu, mutta hilloon tulee sokeria.

Tämän verran vielä keräsin syötäväksi. Aika paljon meni lopuista pilalle

Katselin tänään kaupassa kirsikkatomaatteja joiden hinta oli yli 16 € kilo. Taidan laittaa ensimmäisen mini lajikkeen kasvamaan jo nyt :ermm: