LeVä, onko ne saamasi taimet yhtä lajiketta vai onko siinä sekalaista ? Jos kaikki on yhtä ja samaa niinpidetään peukkuja että on hyvä lajike
Pulassa saatan olla kohta minäkin jos kaikki säilyvät hengissä.
Koulittu on kuitenkin kaikki.
Isäntä katsoi vieressä ja tuumas että ihan alat olla kohta ammattilainen.
Miten iso prosentti tomaatin siemenistä yleensä itää? Laitoin aika monta siementä yhteen purkkiin. Olen kyllä pulassa, jos puoletkaan itää…
Tässä minun tomaatit tänään,85% nupuilla ja varmaan huomena ekat kukat aukiaa
Henni, tomskun siemenet itää tosi hyvin (itse kerätyt n. 100 %) ja niiden itävyys säilyy tosi pitkään (n. 10 v.) . Suluissa omat kokemukset .
Tämmöisiä täällä
Aika hidasta on minun taimilla ollut kasvun alku. 3-4 viikon vanhat vasta ensimmäiset varsinaiset lehdet ovat tehneet. No, kaipa se tästä kiihtyy. Ravinnepuikkolannoitusta ei vissiin vielä uskalla laittaa?
Kova höpättämään oli tuo mies videolla. Puoltakaan en ymmärtänyt, mutta perusideat kyllä. Tuota pienempää astiaa voisi kokeilla. Ostan tomaattimultaa, ja laitan siihen. Tuo nykyinen taimulta on varmaan heikohkoa ja nopeasti pinnan alta kuivuvaa. Suihkepullolla olen kastellut, mutta nyt kaadoin kannusta. Meni vesi pintaa syvemmälle. Laitoin myös ravinnepuikkoja, Näytti, että taimet virkistyivät heti jo hieman. Olihan ne kaksi päivää ilman kasteluakin täysin, kun olin muualla.
Eilen lyhensin maitopurkit puoleen aiemmasta. Ne ovat nyt noin 2 desin kermapurkin kokoisia. Se taimimulta oli pinnan alta kuivaa, höttöistä pölyä. Vaihdoin tilalle chili- ja tomaattimullan. Muutamat taimet jätin isompiin purkkeihin vertailun vuoksi. Laitoin niihinkin päälle chili- ja tomaattimultaa. Laitoin purkkeihin vielä ravinnepuikkojakin. Pienissä purkeissa taimi saa isoa paremmin ravinteita ja kosteutta - kunhan ei saa niitä liikaa. Uskon kyllä, että hyvä tästä tulee.
Hei pitääkö tomaateista ottaa kelmu pois heti kun ne ovat itäneet? Nämä on viikko sitten kylvetty ja nyt näkyy jo paljon alkuja. Vai pidänkö kelmua vielä?
Minä ottaisin kelmut pois.
joo, kelmu pois.
Kiitos!
Tänä vuonna vaan yks tämmönen kummallisuus(toistaiseksi ) Samalla lailla oonhoitannu niinku muitaki,mutta tämmönen ”hökötys”
sohvakukka,ei todellakaan
Nuu,Cherry Mate.Ei muistaakseni onnistunu viime vuonnakaan
Oon törmännyt myös sellasiin siemeniin joista ei kasva muuta kuin sellanen raasku. Kun toisena vuonna peräkkäin oon laittanut kasvamaan ja tulos sama niin oon heittänyt pois ne siemenet koska selkeesti niissä on se syy. Huono keräyserä.
Joo,heitän pois nuot loput siemenet.Jospa joskus tulee eteen hyviä siemeniä niin voipi sitten kokeilla
Mulla on nyt sellanen tomsku kuin “Big White pinkstriped” josta laitoin itämään 4 siementä. Niistä 3 iti ja jokainen kasvoi sellaseksi raaskuksi jolla ikäänkuin yksi paksu juuri joka kasvaa alaspäin, ei niitä ohuita juuria mitä tomaateilla yleensä on. Huomasin ton kun nykäsin ne poteistaan ylös ajatuksena heittää ne roskiin. Päädyin sit kummiskin antamaan niille vielä yhen mahdollisuuden ja laitoin ne kaikki yhteen samaan pottiin. Eipä niille oo oikeestaan mitään tapahtunut sen jälkeenkään, raaskuja mitä raaskuja. Pitää heittää pois kuhan sydän sen kestää
Nää siemenet on mun itse keräämiä, muistaakseni alunperin sain sen tomskun taimena enkä siemenenä. Itse tomaattihan oli tosi hyvä, siks aloinkin nyt sitä kasvattamaan taas mutta nää siemenet ei syystä tai toisesta toimi. Näitä on ollut myös siemenkirjeissä mun laittamana mukana joten pahoittelut niille jotka on kokeilleet kasvattaa ja törmänneet tähän samaan kasvuilmiöön. Tietty jos muut onkin onnistuneet vaivatta tän kasvatuksessa niin sitten vikaa täytyykin etsiä muualta. Kertokaa jos on muistikuvia.
Genesee,on kasvivalon alla ja on kanankikkareita mullassa.Kasvivalo on loisteputki.
En nyt muista tarkkaan,mutta muistelen että otin siemenkirijeestä nuot siemenet joskus.
Taijhan siirräyttää länsi ikkunalle,jossei siitä tokene niin voivoi.
On se lajike siemenkirjeestä ja sinne Geneseen laittamasta pussista. Mä muistan sen pussin, ja muistan kun googlettelin tietoja siitä lajikkeesta. Sitä en tiiä ootko niistä siemenistä jo aikasemmin kasvattanut ja nää mistä nyt kasvatat olis niistä omista kasvatuksista kerättyjä siemeniä ?