Eioo omista kerätyistä ku ei onnistunu viime kesänäkään.
Tässä yks mun tänvuoden raaskuksi jäänyt, lajike on “Karvarin Thaimaa”. Kylvetty 4.3.2024.
Nyppäsin tänään pois kasvamasta.
Mulla on kaikki muut Itäneet ihan mahtavasti paitsi white cherry tuottanut vain muutaman taimen. Toisaalta hyvä näin, hukun jo taimiin kun saan nuo muut koulittua.
Mulla on siis muina lajikkeina Tumbling Tom, Tigerette Cherry ja Balkonzaufer.
Eilen katkaisin yhdestä tomaatista latvan kun se oli jo ikkunan yläreunassa. Laitoin siitä sentin latvasta multaan ja kukkanuput mukana. En usko että juurtuu ja jakssa kukkia mutta pitää kokeilla.
Tigerette Cherryt on minulla vaalen vihreitä lehdistään, kuvittelen ettei se ole paha juttu.
Mikä on teistä pienin ruukkukoko, jossa pensastomaatti voi menestyä? Mietin ruukkujen kokoja nyt.
Mulla on jättiruukkuja (noin 40 l) mutta ne vie paljon tilaa. Tomaatit tulevat olemaan meidän terassilla. Lajikkeina on white cherry, tigerette cherry, tumbling Tom ja balkonzaufer. Menisikö joku noista vähän pienemmässä ruukussa?
Tuon minäkin haluaisin tietää. Runkotomaatteja olen kokeillut 10 litran ruukussa mutta se tuntuu vähän liian pieneltä.
Mitä isompi ruukku, sitä helpompi hoitaa.
Kiitos kokemuksista.
Ostin tänään 2 kpl tällaisia telineitä tori.fistä hintaan 10€ molemmat yhteensä. Saan noihin ainakin 3 ruukkua per teline. Näin terassin puupinta ei mene pilalle, kun vedet eivät jää seisomaan ruukun alle. Mulla on isoja aluslautasia kyllä myös.
Noi vaikuttaa näppäriltä ja on kivan näköset myös.
Mulla on terassilla olevien isojen ruukkujen alla muoviset aluslautaset. Sateen (ja runsaan kastelun) jälkeen ne täytyy tyhjentää vedestä ja on kyllä rankkaa niitä isoja painavia kasvuastioita nostella pois että saa vedet kaadettua lautasilta. Puuterassilla niitä on kummiskin käytettävä ellei halua ruukunmallista kuviota pysyvästi siihen puupintaan.
Ite oon kasvattannu 10 l sankoissa kasvarissa.Tosin ne on olleet enemmän tuommosia matalia ja pensastavia,mmMini Balcony Yellow ja Yellow Ole
Nyt oon kahtena päivänä käyttänny amppelitomaatteja kasvihuoneessa saamassa päivänvaloa.On ollu hyvät puolipiliviset kelit eikä lämpö oo noussu tolokuttomasti.
Kyllä huomaa miten ovat pörhistyneet valosta
Mä aattelin myös tänään että pitäis varmaan alkaa se eestaas-roudaus. Jospa huomenna alottelen täälläkin.
Tässä Dunne:n pienenpienet kukkanuput tänään
Minäkin aion kokeilla tomaatin kasvatusta lasitetulla parvekkeella. Taimelle on varattuna ilmeisesti suurin orthexin altakasteluruukku. Missä vaiheessa taimi kannattaa istuttaa lopulliseen ruukkuunsa?
Taimi on nyt noin 15cm korkea ja suoritti ensimmäisen ulkoilunsa tänään.
Siemen on Pirkan miniluumutomaatista, joten ei mitään haisua, kuinka suureksi kasvaa. Onko kukaan testannut näitä aiemmin?
Ehkä on niin, että kun pitää pienessä ruukussa kauemmin, niin alkaa kukkimaan aiemmin. Kun vaihtaa ruukkua isompaan niin keskittyy kasvuun.
Itse vaihdoin Tumbling Tomin juuri 10 litran ruukusta n. 15 litraiseen, että kasvista tulisi iso. Luultavasti vien syksyllä sisälle kypsyttelemään loput tomaatit. Kasvissa on jo jonkun verran raakileita.
Nyt ensmäinen huone tupattu täyteen
Yksi tomaatti kuivuu kasvarissa. Harmi kun siinä on njomisot raakileet.
Kolme kukkivaa tomaatin tainta laitettu kasvihuoneeseen. Voi hyvin peittää jos tulee kylmät yöt. Lämmitintä ei oo varaa laittaa kun sähkö on niin kallista. Myöhemmin sitten loput kun näkee mihin suuntaan nuo ilmat menevät.
Mä istutin tänään eteläseinustalle mahtuvat tomaatit ja lopuksi ripustin niille harsoverhon. Pari ensimmäistä alkavan viikon yötä vaikuttais olevan aikalailla kylmät joten huomenna ja ylihuomenna teen istutusastiat valmiiksi seuraavaa ulos istutettavaa satsia varten ja vasta keskiviikkona istutan niihin tomskut. Kaipa ne vielä siihen saakka jaksaa hujoppeina huidella pienissä poteissaan. Kastelemaan joutuu kyllä muutaman kerran päivässä kun kuivuvat nopeesti.
Tänäkin vuonan on liikaa tomaatteja tullut kasvatettua. On niitä varataimia ja joillakin varataimen varataimikin löytyy. Kauheen maltillisesti kylvin siemeniä mutta kun kaikki itää niin sieltä pulastahan sitä ittensä aina löytää.
Olen pitkään katsonut että maitopurkki ei ole hyvä tomaatin taimikasvatuksessa. Nyt tämä tuli todistettuakin kun osa taimista jäi taimiastiaan ja on olleet siinä koko ajan. On joku broilerinkoipipakkaus. Ei kovin korkea edes. Taimet on ihan yhtä hyviä kuin maitopurkeissakin, lisäksi yksikään ei ole ollut nuupahtamassa kuten maitopurkkitaimille käy jos kastelee liikaa.
Alan kasvattamaan tomaatintaimet karkkirasioissa. Ne on hiukan korkeampia. Neljä kpl kuhunkin rasiaan. Ei ole väliä vaikka juuret menevätkin lomittain kun istutuksessa ne pärkööntyy aika kivasti ehjinä kuitenkin.
Sain selville, että kun taimia istuttaa kasvihuoneeseen niin istutusmullan pitäisi olla vähintään +15 astetta. Lisäksi testasin että tomaatin taimi kestää hyvin +40 asteen lämmön kasvarissa. Eri asia että miten vaikuttaa tulevaan satoon. Kun en nyt tiedä onko tuo yli 30 astetta haitaksi vaan kukinnan aikana, mutta ei ennen sitä. Miten vaikuttaa kukka-aihioihin esim.
Joka tapauksessa pari kylmää yötä ja sitten tomaatit kasvariin ja pidän ensimmäiset pari viikkoa “ylilämmöllä” jos suurtuisivat paremmin. Siinä kun on ollut ongelmia viime vuosina.