…jos juurtuisivat paremmin…
Tomaatintaimet olen istuttanut kahvipusseihin jo vuosien ajan. Dynoon niitä mahtuu 6 kpl.
Kasvihuoneeseen jäävät tomaatit sain istutettua viikonlopun aikana. Ulos menevät on vielä taimiruukuissa.
Aika monessa on jo raakileita ja nämä Silvery Fir Treet yllättivä, kun tomaatit oli kasvien kokoon nähden jo aika kookkaita.
Ihan hyvät juuret oli kasvaneet maitopurkeissa. Juuripaakku on tarkoituksella kuivahko, koska pitkävartiset runkotomaatit istutin osan varresta lappeellaan mullan alle paljuun ja varovasti taivutin latvan ylöspäin.
Kalliiksi kyllä tulee jos 60 säkkiä tilaa kaupasta.
Meillä isäntä on viljelijä ja saamme siis metsäpirtin multaa ilmaiseksi ison kasan joka syksy. Syötäville vihanneksille en sitä kyllä laita. Ties mitä myrkkyjä siinä on ja se haiseekin saippuan ja kakan sekoitukselle. Kasvimaalle tilattiin eri paikasta puhdas multakuorma ja se tuli kalliiksi.
Romello, harrastukset maksaa. Halvempaa tää on kuin moni muu, vaikka golf
Henni, oon vuosia vuosia himoinnut sitä Metsäpirtin multaa mutta liian kaukana haettavaksi. Se on kuulemma tosi hyvää. Täällä ei oo mitään vastaavaa. Kaikki ostomulta tuntuis olevan enemmän tai vähemmän höttöä ja hiekkaa, täysiä pettymyksiä.
Oon multasäkkejä nykyään ostanut aika paljon ja sen lisäksi teen itse kasvusalustoja. Ne kun yhdistää niin pääsee jotenkin lähelle sitä mitä tarvitsee.
Tänään taas eteni tomskujen ulosistutus
Kasvihuonemuovi suojaa paahteelta ja tuulelta. Hallalle ja kylmälle ei suojaa mutta toivottavasti ei nyt enää tarvitse. Ens yöksi ennuste ehkä 5 asteen tienoille.
Hieno viritys sulla siinä! Mä ajattelin myös laittaa jo tänään terassitomaatit lopullisille paikoilleen.
Silloin kauan aikaa sitten, kun asuttiin maalla, niin edesmennyt isäni teki tuollaisen kasvihuoneen muovista. Piti varoa, jos yöllä oli tulossa kylmää.
Ekat syöty.
Onnea, taisit olla foorumin ensimmäinen!
Mulla on nyt kaikki paikallaan ja tämän verran jäi ylimääräisiä taimia. Nyt pitää vaan työntää noita naapureille ja tutuille….
Mun mielestä kaikki rakennustarvikeliikkeet myy tuollaista vahvaa muovia rullassa. Varmaan k-rauta ym.
Etsin keväällä metritavarana kasvihuonemuovia, en löytänyt, taisipa jäädä Rautia käymättä. Muovia varmaan löytyy mutta onko kaikki sopivaa kasvariin… Nuo pakkauksissa myytävät on paljolti sinertäviä.
Se mun muovi on sinertävää. Se on kasvihuonemuovia.
Mä antaisin muovin myös olla koko kesän mutta ne kasvien huoltotyöt on siellä sisällä hankalia kun tilaa ei paljoa ole. Itteäni säästääkseni oon päätynyt ottamaan sen miuovin pois siinä vaiheessa kun siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Annan vinkin: kun vedätte sen muovin keinurungon harjan yli, niin varatkaa muovia molemmin puolin aika paljon ylimääräistä. Pysyäkseen paikallaan se täytyy ankkuroida hyvin maahan, ja jos vaikka käyttää pitkää lautaa (painavaa) niin muovin täytyy riittää muutaman kerran sen ympäri. Vain kerran laudan ympäri kieputetun muovin repäisee tuuli helposti pois. Eli jos ostatte metritavarana niin muistakaa ostaa sitä reilusti.
Uv- suojattu rakennuskalvo oli aiemmin nimenä
Taitaa täällä Perämeren pohjukassa sittenkin tulla kesä. Nyt +18 lämmintä, eikä juurikaan tuule (varsinkaan kylmältä meren suunnalta).Tänään siirsin kukkivat tomaatit kasvihuoneeseen.
27 oli hellettä kun värkättiin muovi suojaa tomskuille. En rohjennut viedä vielä kun malliksi laukauksen, majan ja Tarzanin. Piti laittaa varjostustakin joka mökille kun aurinko porotti niin kamalasti.
Mutta nyt sataa vettä.
Mulla on nyt reilun viikon olleet tomaatit ulkona.
Ekat raakileet ilmaantuivat alkuviikosta eli toukokuun puolella. Tässä tilanne nyt.
Tuo lajike on Amateur. Mulla oli sitä viime vuonna ja oli satoisa.
Kasvihuoneemme on edelleen rikki, mutta näillä helteillä… who needs it! Näköjään hyvin pärjätään ilmankin.
Viimeiset kolme tainta sain nyt vasta kasvihuoneeseen. Yksi taimi jäi yli, pitää laittaa ruukkuun ja kuistille, niinkuin Henni. Raakileet ovat jo isoja ensimmäisissä taimissa.
Mulla on tomaatintaimet hyvin vauvoja vielä. Raakileista ei tietoakaan. Mutta ei mulla ole niille mitään luksusolojakaan tarjolla. Ehkä saan muutaman tomaatin loppukesästä. Jos en saa, niin ostan tomaatit kaupasta.
Ensmäiset kirsikkatomaatit alakaa muuttamaan väriä