On ollut niin lämmintä, että en ole vielä saanut virittettyä tomaattien tukinaruja kasvihuoneeseen, vaan kasvit on tuettu kepeillä, joiden oli tarkoitus olla vain väliaikainen ratkaisu. Ehkä tälläviikolla siellä voi tehdä jotain läkähtymättä.
Helmikuussa siemenkirjeestä otettu ja Plantuihin istutettu Aztek on kypsyttänyt sisätiloissa aika monta tomaattia ja ehkä niitä voisi alkaa maistelemaan. Puska marjoineen on niin nätti, etten ole malttanut kerätä satoa.
Ensmäiset kypsät eilen,Sungold,olipa maukasta.Annon aur8ngon paistaa niihin päivän ja sitten vasta poimin.Ihana aromi.
Kasvihuoneessa punertaa. Ensimmäinen Umamini jaettiin puoliksi mieheni kanssa. Aika maukkaalta maistuu. Ehkä ne hirvittävän kalliit siemenet oli hintansa väärtejä.
https://www.instagram.com/p/C8Cnzlntwhf/?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=MzRlODBiNWFlZA==
Eilen sain uuden kasvihuoneen mullitettua, 24 tomaattia istutettua ja kastelujärjestelmän asennettua. Vielä pitää kastelujärjestelmää fiksata. Noin kaksi neliömetriä jäi tilaakin jotain kasvattaa.
Toinen kerta ku oon poistannu lehtiä reippaasti.
Kurkkuhuone ei niin ”paha”
Tumbling Tomppa t7llu taas hulluksi,järkyttävä määrä kukkia ja raakileita.Muutama jo punertaa.
Karvari, Huoh! En jaksa olla ihmettelemättä et kuinka sun kasvatukset siellä pohjosessa voi olla niin paljon isommat ja rehevämmät samaan aikaan kuin mun täällä aika eteläisessä Suomessa :ermm:
Tai no tiiänhän mä, oot aikasessa alotuksien kanssa ja sit pääset nauttimaan kasvusta ja sadosta myös aikasemmin. Mun tomaatit on osin ainakin aikalailla samoissa kun sun - no ei oo noin rehevät - mut kurkut sulla näyttäis olevan upeet ja isot verrattuna mun pieniin alkuihin. Kasvariin istutetut 2 pientä kurkuntainta näivettyi sinne heti alkuunsa.
Jotenkin tuntuu ettei sulla mikään näivety ja epäonnistu. Onks se sitä Lapin taikaa ? :hehe:
Nuu,kiitos vaan,mutta kyllä epäonnistuu,kuivuu ja näivettyy.Taika on siinä että kylyvää aina milijoona siementä(
)
niin aina sieltä jotaki onnistuuki.
Ja tiiäthän että Lapin luonto luo outoa taika,se on kaunis ja vertaamaton ![]()
![]()
![]()
![]()
Hohoi,laittakaappa kuvia kasvihuoneista,olis mukava päässä kattelemaan ![]()
Toivuttu kevään paleltumista.
24 tomaatin tainta, kaksi munakoisoa ja yksi vesimeloni. Vanhassa kasvihuoneessa kaksi kurkkua ja viiniköynnöksiä.
Mulla ei ole vielä ihan mahdoton viidakko.
Tuo “viidakko” on suurimmalta osin riippuvainen siitä miten paljon käyttää sähköä apunaan kasvatustilojensa lämmityksessä.
Kasvihuoneelta
Ja vielä viidakosta
Mulla on pari tainta tuossa ihan ilman mitään kasvihuoneoloja. Ei oo edes kukkia vielä.
Mulla on kukkia melkein kaikissa tomskuissa jo, mutta raakileita vaan vasta muutamassa. Ei punerra eikä kellerrä vielä aikoihin. Viidakkoa ei ole, lähinnä ulkona seinustalla ja vast. kasvavat. Siemenkasvatuksen alkuajankohta ratkaisee sadon ajankohdan, ja tietty esikasvatusolosuhteet ratkaisee siemenien kylvön ajankohdan. Lämmitetty kasvihuone olis plussaa mutta hyvin pärjää ilmankin - pitää vaan ajoitukset tehdä sen mukaisesti. Tähän asti oon saanut satoa niin paljon että ystävätkin on siitä osansa saaneet. Vielä eivät ole alkaneert siirtymään kohdattaessa tien toiselle reunalle mutta aina satoaikaan tuntuu että saattaisivat tehdäkin niin :Whistling:
Ehdin varmaan saada taimistani tomaatteja ennen syksyä, koska luotan siihen, että alkaa se kukintakin joskus. Jos vaikka heinäkuun alussa olisi ensimmäiset kukat auki, niin pari kuukautta siitä eteenpäin saisin jo syödä tomaatteja.
Näistä ja muutamista yksittäisistä saapi jo salaatin kahelle ![]()