Tomaatti, Solanum lycopersicum, osa 5 (alkaen 9.1.2018 ->)

Huoh,nii,pä kesä vasta aluillaan ja jo tämän näköstä.Jostaki syystä kasvavat ku hullut,paksuja varsia ja isoja lehtiä.
Ja kukkia milijoona,raakileita pikkusen vähemmän :slight_smile:
Taas tänään raakasin kovalla käjellä kasvustoa,nyt otin jopa nuppusia varkaita pois.

Jopa on Karvarilla pohjoisessa rehevää kasvua. :wink: Tänä vuonna tuo kasvutahti on aivan hillitön. Mullakin on parvekkeella osa varsista jo peukalonpaksuista. Mökin kasvarissa ei sentään vielä ole aivan tuota tasoa. Eipä ole vuodet toistensa kaltaisia. Josko tästä tulisi runsas satovuosi parin kitsaammaan jälkeen.

Mie aattelin et mun tomaatit on isoja, ennen kuin näin Karvarin kasvatukset.

Ananakseen on tulossa taas iso tomsku.

Bobbie, kiitos kauniista sanoistasi!
Mulla on Ananas kolmatta vuotta, on ne niin hyviä. Laitoin tänä vuonna siemenet multaan viikkoa myöhemmin kuin ennen olen laittanut, siis maaliskuun puolivälin jälkeisinä päivinä. Aikaisempina vuosina olen laittanut noin kymmenes päivä. Tämä myöhäisempi taitaa olla mulle parempi, ei tarvi taimien kanssa niin paljoa taiteilla. Samoin maltoin olla änkemättä tuohon seitsemättä tainta ovensuuhun, kuten ennen tein.

Minulla tulee aina kylvöistä jätettyä nuita varataimia ja niin siinä nytkin kävi että suuri osa niistä varataimistakin kasvaa kasvarissa. Yksi lajike oli taas tuommoinen “kummituslajike” Sweet Baby että siitä tuli pari pitkää ja yksi selkeän matala kääpiöivä yksilö. En tiedä oliko siemen vakiintumatonta vai/ja lieneekö ns.F2 toivottavasti tuohon matalaan tulisi ne parhaat tomaatit!

Kasvustoja saisi ehkä enemmänkin harventaa, mutta mikä siinä on että sangen monella lajikkeella vaikuttaa raakileet tulevan juuri nuihin varkaisiin? miten te toimitte näissä tapauksessa annatteko kasvien vain pusikoitua?
Näyttää siltä että jos varkaat poistaa menettää ainakin sen varhais-sadon? Vai olenko tehnyt jonkin erikoisen virheen kun nuin käy?

Heh, tomaattien taimit nousee  sieltä täältä, kun viime vuonna tein biomultaa ja sitä olen antanut kukille ja paljuun. :grin:

Lehdet menee taas rullalle, en voi ymmärtää miksi? Samalla lailla olen hoitanut kuin ennenkin. Kun vain raakileet rupeasivat punastumaan niin saisi ruveta syömään.

Bobbie,minoon antannu suurimman osan nuppusista varkaista olla.On vaan niin mahoton viidakko jo nyt.
Tästä eteenpäin poistan kaikki varkaat.

Äää, poistin varkaat ja tuin runkotomaatit. Tigerellasta onnistuin varkaiden poiston jälkeen katkaisemaan latvan, jossa oli nuppuja. Kasvattaako se enää uutta latvaa ollenkaan vai saako heittää koko kasvin kompostiin?

Eiköhän se siitä uuden latvan tee, elä pistä kompostiin. Saa sitä latvan kasvua (jostain varkaasta) varmaan hetken odotella ja siten myös seuraavaa kukkaterttua…

Söin äsken ensimmäisen kypsyneen runkotomaatin hedelmän parvekkeelta. Tää on se joulukuussa kaupan tomaatin sisällä valmiiksi itänyt lajike. Nimitän kasvin tässä yhteydessä “Kaupan peruspunaiseksi”. Sain pidettyä taimen hengissä ja sillä on nyt korkeutta 1,5 m. Kypsyviä terttuja on nyt kolme ja ylempänä on kaksi kukkarypästä.

Kypsyneellä oli painoa 48 g. Kuori oli selvästi kovempi kuin kaupan tomaateissa, mattapintainen ja siinä oli pientä ruskeaa “kaarnarantua”. Maku yllättävän makea, mutta samanaikaisesti hapokas. Sisältö kiinteämaltoinen, jossa oli paljon siemeniä. Ehdottomasti maukkaampi kuin muutama viikko sitten maistamani ensimmäinen kypsynyt ´Tumbling Tom red´.

Näinä päivinä saa ensimmäisen syödä, jep!!!

Jaa, jos sulla on ne maapenkissä ne niin sitten rullautumisen syy voisi vaikkapa olla jos oot käyttäny osittain vanhaa multaa, että siihen olis jäänyt liukenemattomia ravinteita. Enempää en käy rullalehtisyyden syitä arvailemaan…
Tuskin se silti haittaa mitään kuten sinusta tuntuikin, ehkä ilmankosteuden nousu tosiaan oikaisee lehtiä ainakin hetkellisesti. Ainahan tomaatti silti paremmin viihtyy liikojen kuin liian vähien ravinteiden kanssa… ainakin siltä minusta vaikuttaa.

Black Prince

Nojannu kasvarin seinään niin tämmönen ylläri palijastu :frowning:

Raakasin tomaateista melekeen kaikki lehet pois.Molemmissa mini Balconeissa oli kirvoja,siirsin ulukoruokintaan,saavat luvan pärijäta.Jossei niin komppari kutsuu.

Minä en ole vieläkään oppinut kastelemaan tomskuja oikein. Aikaisemmin annoin varmasti liikaa vettä kun ne kasvoivat yli kaksimetrisiksi ja lehdet oli suuria. Tänä keväänä ja kesänä olen vähentänyt kovasti kastelua ja tomaatit kasvihuoneessa ovat noin metrisiä ja lehdet pienemmät. Kukkivat kyllä, mutta raakileet kasvavat hitaasti. Pitäisiköhän lisätä kastelua. Meidän muovihuone on aika tuulisella paikalla ja puut varjostaa aamupäivän. Paljonko te kastelette?

Huomasin saman viikonloppuna avoimissa puutarhoissa. Jotkin kasvihuonetomaatit näyttivät multapussikasvatuksessa kellertäviltä ja aika riutuvilta, vaikka kypsyviä terttuja olikin runsaasti. Näissä tarhoissa en kyllä havainnut ötököitä, ellei niitä ollut juuri suihkuteltu pois. Vertailukohtana pidin omiani, jotka taisivat saada liiankin reilun typpipaukun alussa. Tummanvihreitä lehtiä riittää. :wink: Toisaalta, onko harrasteviljelyssä oikeaa ja väärää tapaa kasvattaa tomskuja? Maistuva sato on lopulta tärkein. 

Mulla itelläni iski parvekkeella lajikkeiden ‘Stupice’ ja ‘Primary colors’ alalehtiin muutaman kerran pienimuotoinen kirvainvaasio. Riivin kirvojen valtaamat lehdet pois ja rullasin ne murskaten lannoitekatteeksi mullan pintaan. No, ei mikään parvekkeen kaunistus, mutta kukat ovatkin siinä vierellä ja tää on hyötyosuus parvekkeesta. :wink:

Tarttisin hieman tunnistusapua. Mulla meni keväällä kylvölautalla muutama lajike sekaisin. Tuossa oikean puoleisen laatikon eka perunalehtinen runkotomaatti on tällä hetkellä mysteeri. Korkeutta nyt 180 cm. Lajike pysyy hyvin yksirunkoisena, kunhan vähäiset varkaat poistaa. Raakileet kehittyvät ainoastaan rungosta lähteviksi ja ovat halkaisijaltaan 2-3 cm. Niiden alapinnalla on tuollainen nystyrä, jos se yhtään helpottaa tunnistamista. Kukat peruskeltaisia. Ainakin ‘Irman ihme’ tai ‘Eksootika’ tekee sellaisia kerrattuja kukkia

Liitän tähän alle listan kylvämistäni siemenistä. Merkitsin lajikkeen perään -, niiden osalle, joita tää lajike ei ainakaan mielestäni ole. Nuo numerot lajikkeiden perässä ovat netistä löytämiäni suuntaa-antavia kypsymispäiviä istutuksesta satoon.

Amyrskiy Tigr -
Benewah
Jantarnoi 530 -
Vilma, pieni ruukkutom. -
Big sungold -
Eksootika -
Principe Borghese, determinate (1,5m) 70-75
(Sweet Pea) Currant, interdet. 62 -
Sasha’s Altyai, deter. 75 -
Clackamas Blueberry, interdet. 70-75 -
Siberia, tarvitsee tukea, 48
Yellow Pearlshaped, internet. 70-75
Bloody butcher, interdet. 55
Sweet baby -
Firecracker (F2), amppelitomaatti, punakeltaraidallinen, interdet. 63 -
Cuoro de Bue/Coracao de Boi ’Häränsydän’ -
Oxheart
Bing Cherry, interdet. 65 
Ozark sunset, interdet. sinertävä. 75 -
Khurma/Hurma, indet, 1,2-1,5m 
Tigerella, 2m, punakelt. Raidallinen, indet. 85-100 -
Stupice, 2m,indet. 52 
Garden peach, indet, 71, kelt. nukkainen - 
Primary colors, keltaruskea, indet. 70-80 -
Red Robin, ruukkutomaatti, pieni -
St. Pierre, indet. 78-80 pun.
Black cherry -
Ildi -

KITIKAT ja kaikki joilla tomaatit jo kypsyvät,
​ mikä on sopivasti vettä? Minä annan vettä joka päivä aamulla, kun kasvariin  paistaa aurinko vasta yhdeltätoista. Tomaatteja on 12kpl ja kurkuja 5. Vettä saavat yhteensä n 5 -7 litraa, ja hellepäivinä 2 kertaa. Kurkkuja kastelen enemmän kuin tomskuja. Pitäisikö antaa enemmän?  Tomaattien varret ovat alaosasta ohuemmat kuin ylempää. Vahvistuvat kun pääsevät kasvihuoneeseen. Vieläkään en ole oppinut kasvattamaan tomaatteja!
​ (Kuinka tuon nimen saa liitettyä tuonne ylös?)

LeonM,eikä oo St. Pierrekään.Mullon yks kasvamassa ja tekee tavis tomskun.
Mulla kiinnostas tiuo OzarkSunset.Liikeniskö muuan siemen vaihtoon?