Tumbler
Tissitomskut alkaa kypsymään. Huomatkaa tyylikäs istutusastia😀
Oiskohan seksihelteillä osuutta asiaan, kun löytyy tämänkin muotoista raakiletta😂. San Marzano on hän.
Oranssit kääpiötomaatit kasvilavassa sait tuet tänään, kun tuuli oli painanut ne kumolleen.
Ensimmäistä kertaa avomaalle bokamultaan laitoin moisia tulille , katsotaan miten menestyy ja ehtiikö sato kypsyä
Black Prince,yks minun lemppareista.
Mulla tuntuu joka vuosi käyvän ‘Tumbling Tom red’ -amppelitomaatin kanssa samalla tapaa. Ilmeisesti eteläsuuntainen parveke on liian kuuma, vaikka lasitusta onkin jatkuvasti auki. Satoja kukkia kantanut tomaatti tuottaa varmaankin sata tomaattia, mutta ne ovat aika mauttomia verrattuna läheisiin runko(kirsikka)tomaatteihin. Sitä paitsi lehdet ruskistuvat ja kasvi lakastuu rumaksi ja tomskut irtoavat jo raakileina. Keräilen niitä sitten lattialta pöydälle kypsymään. En ole nähnyt kasvissa ylimääräisiä eliöitä tai seittiä. Kuluva kausi jäänee viimeiseksi kesäksi ko. lajikkeen kanssa parvekkeella. Menestyykö lajike teillä muilla paremmin?
Minoon kasvattannu tomppaa usiampana vuotena ja on ollu erittäin satoisa.Viime kesänä annoin yhelle mummolle tompan taimen ja hän oli laskennu kaikki kypsyneet tomastit,464 kpl.
Viime kesänä tomppa tuotti älyttömästi.Tänä vuonna on vasn yks toman taimi,son kitunnu koko ajan.
Houston meillä on (jälleen) ongelma…
Elikkä laitoin kolmea punaista eri kirsikkatomaattia keväällä kasvuun. Olen nähtävästi ( huomasin sen jo istutusvaiheessa) sekoittanut taas nimilappuja keskenään jne. nyt on pienoinen arvoitus mitä on missäkin.
Kolme laatua ovat Sweet Baby, Cherry Roma ja Koralik. Vain siksi olis tärkeää tunnistaa että haluan kerätä lajikkeista tuoreita siemeniä ja on aikamoinen riski että sekoitan ne ja tuolloin täytyy siemenet kerätä nimettä. Tunnistusapua siis mieluusti kaivataan.
a.) Oletan että Cherry Roma on luumun muotoinen? Samaa vai erimieltä?
b.) Sweet Baby ( Sweet Baby Girl on ymmärtääkseni jalostettu tästä) mainitaan toisinpaikoin lyhyeksi patio puskaksi ja toisissa 2m. Mikä siis lienee totuus?
c.) Choralik jostain löysin että olis matala patio lajike? jostain löysin kuvia toisissa oli vankka ja vanttera ja toisissa laajalle levittäytyvä hempula. Onko joku kasvattanut? Kehutaan nopeaksi ja aikaiseksi. Onko tuoretta tietoa näistä?
Helle on sulattanut vähäisenkin järjenjuoksuni… viljelyssä on siis muitakin lajikkeita. Ongelma on että jos oon saanut F1 kerättyjä siemeniä, vaihdossa saanut, niin jälkeläiset voivat olla monenkirjavia ja olis sitä tyypillistä laatua tarkoitus tässä metsästää. Omat taimeni ovat siis jos vaikka minkänäköisiä ja muutamista ei ossaa sanoa vielä yhtään mittään. Yhestä punaisesta kirsikasta olen saanut jo maistiaiset hedelmän malli oli pyöreä
Tänään lehtiä raakasin taas raskaalla käjellä.Sais nuot nyt kypsyä.
Andie Comue
Äitini sanoi, ettei halua ensi vuonna minulta tomaatin taimia, kun on stressannut kastelun kanssa tänä kesänä.
Pölöjänä kyselee taas että katkasetteko sen latvan ihan surutta siitä varresta sekatööreillä/puukolla vaan nippasetteko vaan sievästi sen latvan lehti tupsun pois?
Siis minulla on tehnyt nytten aivan vinhasti kukkaa. Uskaltaako nuo kukkavarret jos siis poistaa etenkin latvoista ellei ole yhtään raakiletta?
Jotenkin hidasta ollut nuppujen kehittyminen tänä suvena täällä muutenkin, olen siitä kelien puolesta melkoisen yllättynyt liekö helteet olleet liikaa eikai voi olla mahdollista vai sekö kun en oo täristellyt taimia vaan antanut tuulen tehdä tehtävänsä läpivedon muodossa, vai mikä kumma on ollut ongelma en tiedä enkä osaa epäillä. Outoa on.
Hullua on myös että eka kypsä tomaatti näyttää olevan maahan rötkähtäneeltä Siberian Pink Honey mielestäni nuo sen hedelmät ovat niin suuria että minut yllättää että se näyttää noin kirivän, olisihan tuossa ollut pienempi- hedelmäisempiäkin mutta pinkki pihvitomaattikin ehtii ihmeekseni kypsyttää ekansa ensin.
Katsoin tomaatti päiväkirjastani että toissakesänä mulla oli jo ollut maistelussa kypsiä tomaatteja, en uskalla sanoa lajiketta muistan sen kuitenkin väärin.
Taidan aloitella kastikkeiden keiton.
Keitin tänään ekan tomaattikastikesatsin. Siinä laitellessa mietin että ilman puutarhanettiä olisi ylimääräiset tomaatit mennyt jakoon ja kompostiin.Kurpan ohjeella on monen , monet tomaattisoosit tehty. Viime vuonna kun oli huono tomaattivuosi kastike pääsi loppumaan ja silloin huomasin kuika mainio raakaaine se on moneen ruokaan.
Kirsikkatomskuja pakkaseen.
Oxheart.
Jatarnoi puskee keltuaisen keltaisia tomaatteja. Kovasti tuotakin muaalimalla kehuvat mutta eipä tuo minusta ollut kummoinen, taaskaan. Ekat vihreät tomskut myös maisteltu nuohan jopa maistuivat joltain, positiivinen yllätys.
Bobbie,on minusta maukas.
Mullakin on kaksi jantarnoi530:stä. Ulkoruokinnassa kasvaneessa oli jo viime viikonloppuna keltaisia liki kypsiä. Kasvihuoneessa lienee ollut kuumempaa, koska siellä ei vielä värimuutosta keltaiseen näkynyt. En ole maistanut tuota lajiketta aiemmin. Lajiketta on kehuttu meilläkin ulkoruokintaan sopivaksi. Saa nähdä, josko tulevana viikonloppuna pääsisi maistamaan.
Tähän mennessä eniten kesänmakua on ollut pienissä marjatomaateissa ‘Sweet Pea Currant’. Muuten tuo lajike kasvaa ihan joka suuntaan valtoimenaan, eikä syötävää silti kerry grammoissa paljoakaan.