Tuottoisa on tuo Jatarnoi ja kauniitakin ovat. Valitettavasti minun makuun eivät oo tarpeeksi aromikkaita mutta täytyy koittaa nyt kypsyttää pensaassa vieläkin kauemmin niin jos se paljon kehuttu makukin siitä aukenis.
Mulkaki oli Lidlistä ostetuista taimissa yks vihiriä.Annon sen Kivinallelle,oon vissiin ennakkoluulonen ku en ala syömään vihireitä tomskuja.Pitää kyllä vissiin kokeilla.
Mulla miellyttäviä yllättäjiä olivat Tom Vernissase ja Guldne Amm.TV tuotti vähän taimeen,mutta GA on satosa ja on isoja mollukoja,ja minun lemppareja ku ovat keltasia :)Samon Fleme on hyvänmakunen,nämä ehottomasti jatkoon Sungoldin kans.
Isis Candy oli pettymys,samon St Pierre,mauttomia,kaupan tomskuja.
Jännä tuo Tom Vernissase,tuntuu että maku paranee säilytyksessä.
Mulla on nyt v…tutus käyrä ihan atmosfäärissä asti :doze:
Kattokaapas mun tomaatteja , ei nimittäin mitään järkee , kuori vaan paksunee eikä mitään punerrusta !
Toinen on mini tomaatti ja isompi pensastomaatti , siis liian kuumaako vai on ollut kasvarissa ?
Anna rauhassa kypsyä.
Ookko poistannu lehtiä?Anna olla pikkusen kuivana niin alakaa punastumaan.
Onko olosuhteet hanurista eli tää kuumuus vikana vai mitä teen väärin kun kasvarissa olevat tomaatit kyllä kypsyvät mutta niihin ei tule makeutta ja happoa silleen kuin aikasemmin? Hedelmää kyllä tehdään antaumuksella. Onko jollain vinkki vitosta tähän?
Nämä menossa uuniin,päällään auringonkukkavalkosipuliöljyä,sormisuolaa ja kuivattua basilikaa.
Bobbie,nuot Guldna Ammit(?) ovat ihan oranssin keltasia.
Kumpaahan lajiketta ovat,ovat kuiteski maukkaita.
Bobbie,tämän näkönen on minun oletettu Guldne Amm.
koiruus,onko lannotus kohillaan?
Näyttää kyllä ettois joku tauti tuossa pensaassa vai vääristääkö kuva värit? Tumman vihiriät lehet pitäs olla
Hmm, mikähän aiheuttaa sen, että tomaatti jää sisältä osittain ontonksi ja kypsyessään sitten homehtuu sisältä?
Näitä on parvekkeella kypsynyt vasta kolme ja jokainen on ollut homeessa. Lajike on tuntematon. Aika hidas kypsymään verrattuna toisiin parvekkeen lajikkeisiin. Näillä näkymin tää ei pääse jatkoon ensi kasvukaudelle. Koko: reilu kirsikkatomaatti, halk. 3 cm. Tämä ei ole se sama lajike, jota aiemmin pyysin tunnistamaan palstalla. Sen kypsät ovat punaisia ja ihan ok makuisia.
Yhden tomaatin useampi tomaatti on tällainen
Kasvarissa taas tilaa. Heivasin eilen taas kaksi satonsa antanutta tainta pois, enää kypsyttelee tuntematomat kaksi pihvitomskua ja toisessa nurkassa näkömättömissä Sungold. Laitoin ulos myös kauniin Koräl-nimisen chilin, oli ihan pasan makunen, koristeeksi vain kelpaa.
Luulen että noi tomaatin sisältä löytyvät ikävät yllätykset johtuvat keleistä joita on nyt pidellyt yli kuukauden. Todella kuumaa ja kosteaa. Ulkonakin ollut liian kuumaa tomaatille, kasvihuoneessa… Huh ! Alla ote yhdestä tomaattia koskevasta artikkelista, siitä käy hyvin ilmi miten tomaatti reagoi lämpötiloihin.
Tomaatti on lämpöä vaativa ja suhteellisen hyvin kuivuutta sietävä kasvi. Hyvän kasvun varmistaa runsas valo ja tasainen 20-25˚C:een lämpötila. Lämpötila vaikuttaa voimakkaasti hedelmien laatuun. Yli 27˚C:een lämpötilassa hedelmöityminen vaikeutuu ja 32˚C:ssa se saattaa estyä kokonaan. Siitepöly irtoaa parhaiten 17-23˚C:een lämpötilassa. Alle 15˚C:ssa siiteputken kasvu pysähtyy. Lämpötila vaikuttaa myös tomaatin värittymiseen. Punaista väriainetta, lykopeenia ei muodostu liian korkeissa (29-32˚C ) tai liian matalissa (noin 16˚C ) lämpötiloissa. Koko kasvi paleltuu alle yhden asteen lämpötilassa. Korkeat lämpötilat yhdessä korkean ilmankosteuden kanssa edesauttavat kasvitautien iskeytymistä.
Flame,kaunis ja maukas.
Hyvin tulee taas tomaatteja vaikka olisi luullut kuumuuden kuivanneen siitepölyn.
Eilen vein pieniä keltasia rasiallisen kummilleni joka ei vihanneksia syö. Luulee noita luumuiksi;)
Tällä mäellä palaa kaikki tänä vuonna. Ei juuri tummanvihreitä terveitä lehtiä näkyvissä kasvarissa ovat myös saaneet uunikäsittelyä niinkuin tää pationkin tumbling Tom. Kasvarin iski myös vihannespunkki noihin pieniin kun jätin niihin lehdet. Tarttis karsia varmaan niitäkin. Tää ämpärillinen kärsii vaan paistamisesta… Myrkkyjä en käytä kun ämpäreiden lomassa asustaa sammakko joten punkkitorjuntaa tehdään vain vesisuihkulla. Nyt kun oli aavistuksen viileämpää niin näyttää isoihin tulevan kunnon vihreetäkin.
Pakkokai näiton jotenki säilöä ku ei määrääsä enempää pysty syömään.
Ananas.
Alkaa täälläkin tomaattikiintiö olla täysi.
Liikaa tulee.
Kohta ei pysty enää syömään. Keittelen vielä varmaan useamman kerran sosetta.
Ja täällä ollaan vasta maistiaisia nauttimassa tomaateista. No oon leivän päälle saanut viikon verran jo siivutettua mutta muuten kypsät menneet suoraan suuhun herkkuina. Mulla onkin tänä vuonna tosi vähän tomaatteja kasvamassa sen kodin muuton takia. Ei tosiaan tule ongelmia säilömisen kanssa. Mutta lapsenlapsille saan naposteltavat kerättyä, huomenna seuraavan kerran heidät näen ja kerään eväiksi molemmille rasiat täyteen pikkuisia kirsikkatomaatteja. Ne tekee kauppansa hyvin, “mummon tomaatteja”
Zlatava on ollut tänä vuonna superyllättäjä hyvällä maullaan, huolimatta vähäisestä auringonvalosta siellä mun kasvarissa. Tosin sen sisus ei ole sellainen kirkkaan punainen kuin edellisellä kerralla kun kasvatin, vaan tämä on tasaisen oranssi. Onkohan se kuitenkaan zlatava ? Millaisia teillä muilla ne on ? Mulla on muuton jäljiltä edelleen “jossain” siemenkylvömuistiinpanokirja joten en pääse tarkastamaan että muistanko oikein tuon lajikkeen vai oisinko kuitenkin laittanut jotain muuta. Mutta oli mitä oli, tuo on kyllä hyvä ja jatkossa ehdottomasti !